Javna nabava

Jedna od mnogobrojnih anomalija postojećeg Zakona o javnoj nabavi na koju svi ukazuju

Ovo je samo dio velikog projekta izgradnje obilaznice Omiša
 HANZA MEDIA

Tvrtka Strabag jedina je dala ponudu na natječaju za izgradnju dijela obilaznice Omiša, još jedan od velikih infrastrukturnih projekata Hrvatskih cesta. Riječ je o izgradnji dionice državne ceste 70, mosta Cetina do Omiša Istok. Sama dužina zahvata vrlo je kratka. Riječ je o trasi dugoj oko kilometar, no na njoj je potrebno izgraditi jedan tunel, a drugi dovršiti te izgraditi most preko Cetine i zaštitu od odrona. Ovo je samo dio velikog projekta izgradnje obilaznice Omiša koji je po svojoj vrijednosti i zahtjevnosti jednak projektu izgradnje pelješkog mosta. Hrvatske ceste vrijednost radova procijenile su na 180 milijuna kuna, a Strabag je ponudio 174,4 milijuna kuna bez PDV-a. S obzirom da je ponuđeni iznos ispod procjenjene vrijednosti i riječ je o jednoj ponudi naši sugovornici smatraju kako bi se ugovor mogao vrlo brzo potpisati te započeti radovi.

- Zapravo je sreća da je pristigla jedna jedina ponuda jer sad nema opasnosti da se proces zaustavi žalbama te imamo priliku da se konačno nešto počne raditi, kaže sugovornik Jutarnjeg lista koji je cinično dodao 'kako se nada da Strabag neće sad valjda podnjeti žalbu protiv samog sebe' kako se ne bi prekinula dosadašnja tradicija podnošenja žalbi na apsolutno svaki dio natječaja za velike infrastrukturne projekte koje raspisuju Hrvatske ceste.

U Hrvatskim cestama i drugim državnim tvrtkama sve više rastu frustracije i ljutnja zbog odredbi Zakona o javnoj nabavi koji omogućuje aspsolutno svakome u cijelom svijetu da iz bilo kojeg razloga u bilo kojem trenutku provedebe natječaja isti zaustavi, odgodi donošenje odluka i onemogući početak izgradnje.

Najbolji primjer za to je projekt Pelješac. Natječaj za izgradnju mosta Pelješac produžen je za najmanje šest mjeseci zbog žalbe tvrtke 'Snaga vjetra' iz Splita. Riječ je o tvrtki koja se bavi 'posredovanjem u trgovini raznovrsnim proizvodima” i sa izgradnjom mostova nema nikakve veze. Da sve bude još bizarnije, vlasnik tvrtke Željko Bilić u vrijeme kad je njegova tvrtka podnjela žalbu izjavio je za tportal je kako on nema veze sa žalbom.

- Nemam ja pojma tko što radi. Dosta mi je. Pitajte korumpirane ljude u ministarstvima!

Već tada se u građevinskim krugovima pričalo kako zapravo velike građevinske tvrtke unajmljuju tvrtke za podnošenje žalbi kako se same nebi izlagale u javnosti a sve zbog toga jer do roka za davanje ponuda nisu ispunili tražene uvjete i žalbama kupuju vrijeme. Slična žalba je podnjeta i na natječaj za izgradnju dijela obilaznice Omiša. Žalbu zbog kratkog roka za predaju dokumentacije i na troškovnik podnjela je tvrtka Novi Val iz Zadra. Tvrtka je registrirana na široku paletu usluga - od građenja, projektiranja i nadzora nad građenjem do vinogradarstva i uzgoja stoke i peradi. Ukupno za 57 raznoraznih usluga. No u svojim referencama nigdje se ne hvale da su gradili tunel dug najmanje 500 metara te čelični cestovni i željeznički most minimalne duljine 200 metara što traže Hrvatske ceste. Kasnije će se se pokazati da su se žalili jer su u troškovniku umjesto kilograma navedene tone kao mjerna jedinica. Odredba koja se mogla riješiti kroz pitanja investitoru ali oni su išli na žalbu jer se samo tako mogao zaustaviti natječaj. Na kraju, pogađate, na natječaje se s ponudama nisu javili ni 'Snaga vjetra' ni 'Novi Val'.

Najnoviji primjer je natječaj za izgradnju dionice pelješke ceste Šparagovići – Doli. Samo dan prije otvaranja ponude stigla je žalba tvrtke Colas. Prema neslužbenim informacijama pravi razlog žalbe je činjenica da francuski Bouygues svojoj tvrtki Colas nije dozvolio da se na natječaj javi sa tvrtkom Integral iz Laktaša. Kako bi pokušali uvjeriti vlasnika da promijeni mišljenje trebali su dodatnog vremena pa su podnjeli žalbu na natječaj. Na kraju nisu dobili dozvolu, nisu dali ponudu na natječaj a Hrvatske ceste su izgubile mjesec i pol dana vremena.

Jedna od mnogobrojnih amolija

Ovo je samo jedna od mnogobojnih anomalija postojećeg Zakona o javnoj nabavi na koju ukazuju javni investitori, ali i izvođači. Iako je ministar gospodarstva Darko Horvat još prije nekoliko mjeseci najavio izmjenu problematičnih odredbi, sve je ostalo samo na protokolarnim riječima. Možda dođe do izmjena kada Europska unija za neki projekt oduzme već dodjeljena sredstva jer se proces odabira izvođača predugo odužio. Uostalom, takve najave već stižu za strateški pojekt izgradnje pruge Križevci-Koprivnica-mađarska granica.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 02:59