Korištenje vodika u industrijskim procesima poznato je u industriji već više od stotinu godina, a većina vodika koji se danas koristi proizvedena je iz fosilnih goriva procesima koji rezultiraju velikom emisijom CO2.
Posljednjih nekoliko desetljeća vodik se spominje u kontekstu goriva koje u kombinaciji s obnovljivim izvorima može uvelike pridonijeti smanjenju emisija CO2, ali većina implementacija svodila se na znanstvena istraživanja i pilot-projekte bez značajnih rezultata u masovnijoj komercijalnoj primjeni.
Europski plan
Nova inicijativa za čisti vodik podrazumijeva proizvodnju vodika elektrolizom vode korištenjem električne energije iz obnovljivih izvora, proizvodnju vodika iz otpada, a prihvatljiva je i proizvodnja iz fosilnih goriva uz uvjet da se u procesu proizvodnje neutraliziraju emisije CO2.
Plan Europske komisije EU Green Deal prepoznaje Inicijativu za zeleni vodik kao važan element u ostvarenju ciljeva smanjenja stakleničkih plinova i povećanog korištenja obnovljivih izvora energije zbog svojstava vodika koji može postati glavni prijenosnik energije i njegove mogućnosti široke primjene u industriji i transportu koji imaju najveći utjecaj na smanjenje emisija. U energetskom sektoru vodik će imati veliku ulogu u integraciji intermitentnih izvora energije iz sunca i vjetra te u prijenosu te energije od lokacija s najvećim potencijalom obnovljive energije do mjesta najveće potrošnje. Razvoj tehnologija za proizvodnju, transport i korištenje vodika logičan je nastavak razvoja obnovljivih izvora energije koji su u zadnjih dvadesetak godina od tzv. alternativnih izvora postali dominantni u novim investicijama u elektroenergetski sektor i bilježe kontinuirano velike stope rasta udjela na tržištu te su danas konkurentni proizvodnji energije iz fosilnih goriva.
Rješenje za mane
Aplikacija vodika u sektoru transporta omogućit će značajno veći udio cestovnih električnih vozila, jer vodik kao gorivo može otkloniti glavne nedostatke današnjih električnih vozila s ugrađenom baterijom (kratak domet vožnje, dugotrajno punjenje, prevelika težina baterija za implementaciju u kamionski prijevoz), a značajnu ulogu igrat će i u željezničkom i brodskom transportu. Implementacija vodika značajna je za balansiranje elektroenergetskih sustava te otvara nove mogućnosti za pohranu električne energije.
Potrebno je naglasiti da je proizvodnja zelenog vodika trenutno puno skuplja od proizvodnje vodika iz fosilnih goriva te je za masovniju implementaciju čistog vodika potrebno razviti infrastrukturu za njegovu proizvodnju, skladištenje, transport i masovnu primjenu, što podrazumijeva velika ulaganja za koja je Europska komisija predvidjela značajna sredstva kako bi potaknula razvoj infrastrukture (planirane investicije samo u elektrolizere iznose više od 20 milijardi eura) i na taj način ostvarila ciljeve razvoja 40 GW kapaciteta elektrolizera u EU te dodatnih 40 GW kapaciteta u Sjevernoj Africi i Ukrajini povezanih s tržištem EU.
Aktivni sudionik
Za Republiku Hrvatsku bitno je uključiti se u inicijativu za zeleni vodik te angažirati svoje znanstvene institucije i industriju u razvoj tehnologije i proizvodnju opreme za proizvodnju i korištenje vodika kako bi stvorili i zadržali što veću vrijednost u našoj zemlji, a to možemo samo povezivanjem i suradnjom s EU tvrtkama i institucijama koje su već najdalje odmakle u razvoju tehnologija. Na taj način postat ćemo aktivni sudionik razvoja cijele jedne nove industrije, a ne samo pasivni konzument uvezenih stranih tehnologija. ENNA grupa kao jedan od najvećih tržišnih sudionika u sektoru energetike i logistike pomno prati i uključuje u svoj portfelj nove tehnologije, a vodik će u narednom periodu sigurno zauzimati važno mjesto u razvoju sektora koji su predmet poslovanja naše grupacije. S obzirom na vertikalnu povezanost tvrtki koje djeluju unutar grupacije, spremni smo integrirati čisti vodik u naše lance opskrbe te ćemo se uključiti u razvoj infrastrukture i implementaciju u područjima gdje smatramo da će ovo gorivo budućnosti donijeti najveću vrijednost za daljnji razvoj gospodarstva i naše grupacije. (ENNA/PPD research & development team)
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....