EKONOMIJA PRVENSTVA

EURO obara sve rekorde posjećenosti, Njemačka će zaraditi nestvarnu cifru, Hrvati za 3 utakmice potrošili basnoslovan iznos

Prema izračunu Statiste, od 14. lipnja do 14. srpnja u Njemačku će stići 2,7 milijuna navijača

Navijači hrvatske nogometne reprezentacije uoči utakmice s Italijom

 Ante Čizmić/Cropix

Trenutno nema unosnijeg biznisa od onog koji je na bilo koji način vezan uz Europsko nogometno prvenstvo u Njemačkoj. Kao veliki ljubitelji tog sporta, Hrvati su i ovaj put na vrijeme isplanirali kako do ulaznice i smještaja u gradovima domaćinima. Prema okvirnom izračunu, koji se temelji na procijenjenom broju navijača na utakmicama Hrvatske i prosječnom iznosu od 2000 eura, koliko će svaki od njih izdvojiti za užitak gledanja reprezentacije s tribina, Hrvati će tijekom tri utakmice u Njemačkoj ostaviti oko 180 milijuna eura.

Rijetki biraju putovati s agencijom - oni dubljeg džepa na drugi kraj Europe lete avionima, organizirani su i čarter-letovi čija se cijena penje i iznad 900 eura za povratnu kartu, no većina ipak putuje vlastitim automobilom. Prije spomenut prosječni iznos po osobi po danu od 2000 eura u obzir uzima troškove prijevoza, smještaja i karte, čija je cijena išla i do 500 eura.

Ususret našoj prvoj utakmici na Euru 2024., onoj protiv Španjolske u subotu 15. lipnja, predviđalo se da će na tribinama navijati 35.000 hrvatskih navijača. Na kraju je utakmica na Olimpijskom stadionu u Berlinu oborila neslužbeni rekord po broju hrvatskih navijača na gostovanjima. Od ukupno 68.844 gledatelja na tribinama, procjenjuje se da je bilo više od 45.000 navijača "vatrenih". Pomnoži li se taj broj s prosječnim troškom po osobi, ispada da su Hrvati iskeširali čak 90 milijuna eura.

Četiri dana poslije uslijedio je okršaj s Albanijom u Hamburgu. Na Volksparkstadionu, čiji je kapacitet 49.000 mjesta, omjeri su bili otprilike izjednačeni jer upravo u tom gradu živi mnogo albanskih iseljenika. Procjenjuje se da je na tribinama bilo između 20.000 i 25.000 hrvatskih navijača koji su u Hamburgu ostavili barem 40 milijuna eura.

image

Navijači hrvatske nogometne reprezentacije uoči utakmice s Italijom

Ante Čizmić/Cropix

Odlučujući susret Hrvatske i Italije u ponedjeljak će u Red Bull Areni u Leipzigu pratiti oko 38.000 navijača, a naši će ovaj put dominirati. Football Italia procjenjuje da će među njima biti 25.000 hrvatskih i 10.000 talijanskih vjernih fanova. Kada se prethodnim izračunima doda i iznos koji bi hrvatski građani mogli potrošiti na dan ove odlučujuće utakmice, ispada da će u samo tri dana u kojima Hrvatska igra na Euru 2024. potrošiti čak 180 milijuna eura.

Očekuje se da će ovo Europsko nogometno prvenstvo u Njemačkoj biti rekordno po ukupnom broju posjetitelja - prema izračunu Statiste, od 14. lipnja do 14. srpnja stići će ih 2,7 milijuna. To je čak 300.000 više nego 2016. godine, kada se Euro održao u Francuskoj. Prošlo Europsko nogometno prvenstvo proteklo je u znaku pandemije, pa je i posjetitelja bilo znatno manje (1,1 milijun).

To za domaćina natjecanja znači kratkoročnu ekonomsku dobit.

"Očekuje se da će najveće gospodarstvo Europe ove godine rasti za oko 0,3 posto, što je sporije u usporedbi s drugim velikim industrijaliziranim zemljama, no prvenstvo bi moglo pružiti kratkoročan poticaj sektorima povezanima s turizmom i uslugama. Za Njemačku se procjenjuje više od dvije milijarde eura prihoda", ističu analitičari platforme za trgovanje Freedom24. Osim toga, Euro 2024. mogao bi, uvjereni su, poboljšati nacionalni osjećaj i unaprijediti imidž zemlje.

Uefina Europska prvenstva i do sada su se pokazala kao vrlo unosna za svoje domaćine, a prihodi zemalja su na svakom Euru sve veći. Tako je 1992. godine na prvenstvu u Švedskoj dodatni prihod iznosio 40,9 milijuna eura, 1996. godine u Engleskoj prihodi su porasli na 147,3 milijuna eura, 2008. godine, uz domaćinstvo Švicarske i Austrije, prihodi su dosegnuli 1,35 milijardi eura, na nogometnoj smotri u Francuskoj 2016. godine 1,92 milijarde eura, a na Euru 2021., unatoč izazovima pandemije, iznosili su 1,9 milijardi eura.

Detaljnija analiza tih iznosa pokazuje da Uefa najviše zarađuje na pravima za emitiranje utakmica. Tako je, prema izračunu Statiste, od 1,9 milijardi eura s prošlog europskog prvenstva, čak 1,1 milijarda stigla upravo od kupnje prava na streaming utakmica, na komercijalna prava otpao je 521 milijun eura, na ulaznice 149 milijuna eura, a na ugostiteljstvo oko 77 milijuna.

Na dan druge utakmice 8,39 milijuna računa

Diljem Hrvatske organizira se javno gledanje utakmica, mnogi navijaju kod kuće, pa proizvođači grickalica pripremaju velika pakiranja i nagradne igre, a ugostiteljski objekti i dućani se opskrbljuju dodatnim litrama pića, posebno piva, kojeg se na dane utakmica popiju tisuće litara. Na dan utakmice Hrvatska - Albanija ukupno je izdano 8,39 milijuna računa ukupne vrijednosti 142,4 milijuna eura, što je na razini prethodnih dana.

Od toga je najviše računa iz djelatnosti trgovine, 5,6 milijuna u iznosu od 96,2 milijuna eura, a iz ugostiteljstva je 1,7 milijuna računa vrijednih 26,4 milijuna eura. Prvenstvo utječe i na hrvatski turizam, pa ove godine više poslodavaca čeka sa zapošljavanjem sezonaca, a pretpostavka je da je dio gostiju koji bi inače u lipnju stigao u Hrvatsku ovaj put radije izabrao Njemačku.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. listopad 2024 00:04