Svaki peti automobil na hrvatskim cestama je neispravan. Kako kažu iz Centra za vozila Hrvatske (CVH) za Jutarnji.hr većina vozača ne zna procijeniti kada je potrebno obaviti servis automobila, a njihovo neznanje je jedan od razloga velikog postotka neispravnih vozila na tehničkom pregledu. Tako je tijekom 2019. godine provjeri tehničke ispravnost pristupilo oko 2,1 milijuna vozila, od čega je oko 471 tisuća vozila bilo s barem jednim tehničkim nedostatkom, dok su najčešći kvarovi pronađeni na uređajima za kočenje, osvjetljavanje, na svjetlosno-signalnoj opremi, osovinama, kotačima i motorima, sve redom ključnim saveznicima za sigurnu vožnju.
Međutim, još jedan statistički podatak o vozilima na hrvatskim prometnicama ne pogoduje pouzdanoj vožnji - na našim cestama prometuju uglavnom stariji automobili. Prema CVH prosječna starost hrvatskih osobnih automobila je 12,6 godina, dok je oko 70 posto hrvatskog voznog parka starije od deset godina zbog čega se nerijetko kvare. Redoviti kvarovi sami po sebi i nisu toliki problem jer ih stručnjaci mogu brzo i pouzdano sanirati. Njihova glavna mana je što mogu uzrokovati nesreće na cesti i biti glavni uzročnici prometnih stradanja. Kako se to ne bi dogodilo, bitno je na vrijeme promijeniti ključne komponente automobila. U nastavku donosimo kada je idealno vrijeme za zamjenu ulja i filtera, zupčastog remena ili dvomasenog zamašnjaka te mnogih drugih dijelova ključnih za pouzdano kretanje na prometnicama.
Gume
Gume su iznimno važna sigurnosna komponenta svakog automobila pa njihovu starost i kvalitetu vozači ne smiju uzimati zdravo za gotovo. Stručnjaci Njemačkog autokluba (ADAC) preporučuju da maksimalna starost zimskih i ljetnih guma bude oko osam godina jer se u suprotnom drastično smanjuje kvaliteta i iskustvo vožnje. Njihovu starost možete provjeriti sami, u bilo kojem trenutku i to u samo nekoliko koraka. Naime, gume na bočnom profilu sadrže DOT broj od četiri znamenke, gdje prve dvije označavaju mjesec, a zadnje dvije godinu proizvodnje, primjerice 1013. U ovom slučaju deset označava mjesec listopad, a trinaest predstavlja godinu nastanka pa tako njihova starost iznosi devet godina. Ako primijetite da je vrijeme za zamjenu ove vrijedne opreme, poželjno je da to napravite što prije da ne biste doživjeli svojevrsni rulet na kotačima. Danas su dostupni web shopovi s velikim izborom ljetnih, zimskih i cjelogodišnjih guma preko kojih možete naručiti različite modele odgovarajućih dimenzija.
Zupčasti remen
Ako razmišljate o odlasku na veliki servis automobila, onda očekujte da ćete se vrlo vjerojatno vratiti kući s novim zupčastim remenom. Riječ je o unutarnjem dijelu vozila koji usklađuje rad bregaste osovine i koljenastog vratila te utječe na pravilnu funkciju motora, a najčešće se mijenja prilikom velikih autoservisa. Budući da njegova zamjena ponajprije ovisi o vrsti i tipu motora, proizvođači su propisali servisni interval za zamjenu zupčastog remena ovisno o modelu vozila, godini proizvodnje i prijeđenoj kilometraži. Ipak, preporučuju da se prva zamjena napravi nakon 210.000 km ili u vremenskom periodu od pet godina.
Ulje i filter
Uz gume, izmjena ulja i filtera pripada osnovnom godišnjem održavanju automobila, no može se obaviti i ranije ovisno o vrsti ulja i prijeđenoj kilometraži. Proizvođači automobila navode interval od oko 10.000 do 30.000 kilometara, a u posljednjih nekoliko godina preporučuju i primjenu long life ulja za motore novije generacije koje se mijenja svakih 30 ili čak 50 tisuća prijeđenih kilometara.
Amortizeri
Ako se automobil previše ljulja tijekom vožnje i osjećate udarce dok prelazite preko rupa na cesti, vrijeme je za zamjenu amortizera. Riječ je o napravi koja služi za ublažavanje snažnih vibracija i udaraca tijekom vožnje, a pritom omogućuje učinkovito i sigurno kočenje te sprječava neravnomjerno trošenje guma. Stalno korištenje vozila, svakodnevno prelaženje preko neravnih površina i zavojitih cesta utječu na njihovo trošenje pa se nakon nekog vremena trebaju zamijeniti za nove jer se time smanjuje opasnost na cesti, ali i poboljšava kvaliteta vožnje. Stručnjaci iz automobilske industrije preporučuju izmjenu amortizera nakon svakih prijeđenih 80.000 kilometara, premda u praksi ona ovisi o modelu vozila, uvjetima na prometnicama i stilu vožnje. Drugim riječima, amortizeri mogu trajati dulje, odnosno više od preporučene kilometraže ako se prakticira umjereno i sigurno kretanje po cestama. Ipak, čim osjetite prethodno spomenute promjene u vožnji, što prije dogovorite tehnički pregled i ustanovite koji su dijelovi zreli za zamjenu.
Svjećice i grijači
Sjeli ste u automobil, okrenuli ključ, a motor nikako da upali? Pa čak i ako ste ga uspjeli upaliti, radi prilično bučno i neujednačeno? Moguće je da je došlo vrijeme za mijenjanje svjećica i grijača, dijelova motora s unutarnjim sagorijevanjem. Baš kao amortizeri, i ove komponente vozila su potrošni materijali pa kao takvi zahtijevaju periodično mijenjanje. Kao indikator kvara grijača, najčešće se pali kontrolna lampica grijača motora na upravljačkoj ploči, dok se neispravno funkcioniranje svjećica može jednostavno čuti iz rada motora jer su svojevrsni vjesnik njegove neispravnosti. Navedene dijelove ne treba prečesto mijenjati ili, pak, servisirati jer neke mogu izdržati čak i do 100.000 prijeđenih kilometara, no ne treba čekati nemogućnost paljenja vozila da bi se zamijenile. Drugim riječima, ako grijači ne pokreću motor za manje od četiri sekunde od davanja kontakta ili ako se uopće ne može upaliti, morat ćete se obratiti vučnoj službi ili pozvati poznanika da vam pomogne.
Dobra vijest je da LAQO by Croatia osiguranje, prvo hrvatsko 100 posto digitalno osiguranje, ima odlično pokriće Vuča i asistencija, a omogućuju vam neograničen broj pomoći (popravka vozila) na cesti i prijevoza vozila do mjesta prebivališta kada vozilo nije moguće popraviti na licu mjesta. Možete ga kupiti prilikom ugovaranja Obveznog ili Kasko auto osiguranja što možete napraviti potpuno digitalno, u samo 58 sekundi bez odlaska u poslovnicu, putem pametnog uređaja i LAQO aplikacije dostupne na Android i iOS uređajima. Nakon što ugovorite policu osiguranja osjećat ćete sigurnost te samim time i veći užitak tijekom putovanja. No, ako ste osim sigurne vožnje zagovaratelji i odgovornog ponašanja na prometnicama, što bismo zapravo svi trebali prakticirati, u tom slučaju imate priliku osvojiti vrijedne nagrade.
Iz LAQO osiguranja lansirali su LaqoPrevent program kojim promiču i nagrađuju odgovorno ponašanje i smanjenje rizika u okruženju. Drugim riječima, korisnici LAQO osiguranja putem svoje aplikacije mogu pratiti različite aspekte osobne vožnje i utjecati na smanjenje ključnih rizika u prometu te biti nagrađeni za odgovorno ponašanje i dobre rezultate. Oni s najboljim ocjenama na kraju ostvaruju mogućnost ekskluzivnog dodatnog pokrića prilikom ugovaranja nove police osiguranja. Još jedan dokaz da se uzimanje LAQO osiguranja itekako isplati.
Dvomaseni zamašnjak
Čak i najveći ljubitelji automobila možda nikada nisu čuli za dvomaseni zamašnjak, no dobro je biti upoznat i s ovim dijelom koji, ako se pokvari, može itekako utjecati na funkcionalnost vozila. Riječ je o unutarnjoj komponenti koja služi za normalan rad mjenjača i drugih pokretnih dijelova automobila. Premda je proizveden za trajanje životnog vijeka vozila, nerijetko do 250.000 kilometara, u praksi dvomaseni zamašnjak može izdržati i veću kilometražu ako je kvalitetno izrađen ili u slučaju da ga se u međuvremenu servisiralo. Dobra vijest je da vozilo najčešće samo ukaže na kvar navedenog dijela pa vozači nerijetko sami moraju prepoznati problem. Nekoliko čimbenika pokazuje da je došlo do kvara, a najočitiji su promjene u kvačilu koje se trese prilikom kretanja te neprirodno vibriranje cijelog automobila. Ako uočite ovakve promjene što prije obavite tehnički pregled.
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji s LAQO osiguranjem.