Istraživanja o franšiznom poslovanju pokazuju da Hrvatska u tom segmentu poslovanja napreduje. Kada se uzme u obzir broj franšiza prisutnih na tržištu i zaposlenost u njemu, vidljivo je da taj sektor raste. Prema tim pokazateljima Hrvatska se nalazi unutar okvira zemalja koje nas okružuju.
"Raste i udio domaćih franšiza na tržištu i sada smo na oko 20 posto. No, unatoč tome još smo na zadnjem mjestu u svijetu po broju domaćih franšiza. To pokazuje da domaći poduzetnici i oni koji to tek žele postati ne iskorištavaju ovaj potencijal za održivo poslovanje uz pomoć mentora ili širenje i internacionalizaciju", pojašnjava Ljiljana Kukec, franšizni konzultant i dopredsjednica Zajednice za franšizno poslovanje pri HGK, koja dodaje da franšizno poslovanje uspješnim poduzetnicima daje mogućnost da uz tuđu investiciju, konkretno partnera-primatelja franšize, šire svoje poslovanje. Ljiljana Kukec vlasnica je tvrtke Body Creator i predsjednica Udruge za franšizno poslovanje u RH.
Više od 90 posto poslovanja je u cijelosti ili u nekom svom dijelu franšizabilno. Franšize su u svijetu razvijene u više od 300 raznih sektora poslovanja.
"Dakle, široka je mogućnost primjene, a istraživanja pokazuju da je radi obuke, prijenosa know how i mentorstva tijekom poslovanja ovo znatno održiviji način poslovanja od pokretanja samostalnog posla. S druge strane, radi lokalne ekspertize partnera i njihova ulaganja jednostavniji je i jeftiniji način širenja poslovanja na nepoznato tržište. Longitudinalna istraživanja u tom smislu pokazuju da je pomanjkanja znanja osnovni razlog malog broja domaćih franšiza. Poduzetnici ne znaju, ili znaju jako malo o tom načinu poslovanja te ne vide kako bi ga mogli iskoristiti za svoje poslovanje", pojašnjava Kukec.
Kukec naglašava da upravo zato postoje franšizni konzultanti koji postojeće poslovanje kroje za potrebe franšiznog poslovnog modela. U svemu ovome, dodaje, treba biti vrlo racionalan, novac koji se ulaže u prilagodbu poslovanja franšiznom poslovnom modelu je nešto što se ulaže jednom, a rezultat tog rada je kvalitetna i sigurna franšiza koja se, kako kaže, može klonirati i stotinu puta.
Napominje da ista istraživanja pokazuju da je osim pomanjkanja znanja razlog malog broja domaćih franšiza i nepovjerenje u pravni sustav. U tom dijelu je, dodaje, već teže pomoći, no mogu se predstaviti dobre i uspješne domaće priče. "Pravni sustav je takav kakav imamo, ali poslovanje se svejedno širi i izvozi. Dakle, moguće je. Za one koji tek pokreću poslovanje pomanjkanje znanja da to mogu učiniti kupnjom nečije franšize glavni razlog je što ih nema u većem broju. Ljudi ne znaju da je to puno sigurniji način pokretanja poslovanja radi uhodanosti poslovanja, prijenosa know how, podjele rizika s iskusnim poduzetnikom i njegovim mentorstvom. Isto tako ne zna se dovoljno da je franšizu moguće kupiti putem bespovratnih potpora HZZ-a u sklopu mjera samozapošljavanja. Imamo dosta domaćih mikro franšiza koje se u potpunosti mogu financirati tim sredstvima. Po tome smo jedina zemlja u Europi koja ima takve potpore", ističe Ljiljana Kukec.
Prema mišljenju Ljiljane Kukec, problem se mogu premostiti tako da se informacija i znanje prenosi što je moguće više.
"Mediji će osnovnu informaciju prenijeti dalje. To će postaviti franšizu u fokus interesnih skupina i pomoći rastu sektora", smatra Kukec.
Hrvatska udruga za franšizno poslovanje organizira periodične edukacije o franšiznom poslovanju ili samozapošljavanju putem istoga. Pokrenuli smo i Inkubator za samozapošljavanje. Prvo okupljanje održat će 10. prosinca u Ziceru. Bit će predstavljene neke franšize, neke uspješne poduzetničke priče koje grade franšizu. Edukacija je besplatna a već ima i određeni broj prijavljenih...
"Najbolji je način popularizacije ovog načina poslovanja su priče uspješnih poduzetnika koji su izgradili franšizu i šire je izvan hrvatski granica. Takvi su Surf'n'fries, Fish delish, Tunaholic (hrana), Carwiz (rent a car), Body Creator (medicinski wellness), Friendly fire (računalne igraonice), Gastro ribarnice Brač (prodaja ribe i proizvoda od ribe), Bioresona (liječenje biorezonancom), Logos učiteljica, Tinker labs, Škola brzog čitanja i mudrog učenja (edukacije). Namjerno sam spomenula sve iz raznih sektora poslovanja da se vidi kako je franšiza moguća stvarno u velikom broju biznisa", ističe Ljiljana Kukec.
Kukec naglašava da je jedna od najvećih predrasuda to je da je franšizno poslovanje vezano uz velike mega brendove. Napominje da se iz tog razloga poduzetnicima teže poistovjetiti se s time.
"To je potpuno krivo jer svi, pa i oni veliki počeli su kao mali. I McDonald's je počeo s kioskom u San Bernardinu. Na ovom posljednjem forumu franšiza koji se održao 16. studenog imali smo na panelu nekoliko domaćih franšiza i to sve mikro poduzetnici, a svatko od njim ima već 15-20 franšiza iza sebe. Tako da je to potpuno neosnovano. Jedna druga predrasuda je i to da su franšize limitirane na fast food i modu, ali kako smo ranije rekli franšize pokrivaju više od 300 raznih sektora poslovanja", ističe Ljiljana Kukec.
Kukec napominje da je na osnovi istraživanja koje je sama radila u sklopu doktorske disertacije pokazala su da franšizno poslovanje nema niti dobru niti lošu reputaciju jer se zapravo premalo o tome zna da bi se ona izgradila.
"Velika medijska pokrivenost koju smo dobili 2019. i sada te veliki rast broja domaćih franšiza u prošloj godini zapravo je odličan put u izgradnji dobre reputacije franšiznog načina poslovanja", pojašnjava Kukec.
Zajednica za franšizno poslovanje HGK osnovana je 2015. godine i od tada aktivno radi na okupljanju svih zainteresiranih za ovaj način poslovanja.
"Velik je uspjeh da je uz pomoć Zajednice franšizno poslovanje prepoznato i u potporama za samozapošljavanje pri HZZ-u. Osim toga u smislu prijenosa informacija i znanja dosta se toga napravilo i kroz organizaciju ova dva Foruma franšiza u organizaciji HGK i kroz godišnji međunarodni franšizni Forum FIP koji organizira Hrvatska udruga za franšizno poslovanje i koji je ove godine imao svoje jubilarno 15. izdanje. Na tim i sličnim događanjima okupljaju se poduzetnici koji imaju franšize, ali i oni koji bi ih tek željeli napraviti i razmjenjuju iskustva", ističe Kukec.
Kukec napominje da Zajednica za franšizno poslovanje pri HGK sada intenzivno radi na suradnji s financijskim institucijama oko financiranja ovog načina poslovanja i izvan potpora HZZ-a. "Teško je dobiti pažnju banaka na ovu temu jer nam je i tu problem pomanjkanje znanja i informacija. No, radi se na tome i tu se već vide pomaci. U fokusu Zajednice je i edukacija poduzetnika i prijenos informacija o ovom sektoru poslovanja", ističe Ljiljana Kukec.
Danijela Haralović, nacionalna franšizerka za Hrvatsku svjetskog lidera u industriji podučavanja engleskoga jezika kao drugog stranog jezika Helen Doron, kaže da su za nju kao poduzetnicu prvi dani i mjeseci bili puno lakši, jer je kupnjom Helen Doron franšize za Hrvatsku postala dio međunarodne mreže koja je prisutna u više od 35 zemalja. Naglašava da kupnja franšize globalno cijenjenog brenda smanjuje poslovni rizik i definitivno povećava šanse za uspjeh.
"Franšizno poslovanje u Helen Doron slučaju podrazumijeva business trening, pedagoški trening koji u potpunosti prenosi znanje podučavanja po Helen Doron metodi, gotove marketinške materijale, prodajne alate, administrativnu pomoć i još puno toga. Kao davatelj franšize za područje Hrvatske tijekom godina izgradili smo tim koji je tu da na svakodnevnoj bazi pomaže franšizerima na 31 lokaciji u Hrvatskoj. Kako raste mreža, tim postaje kvalitetniji i brže i lakše unapređujemo i koristimo zajedničke alate", ističe Danijela Haralović..
Helen Doron škola u Hrvatskoj je mreža od 31 škole i od svih franšizera broj muškaraca se doslovno može nabrojati na prste jedne ruke. "Većinom su žene na čelu Helen Doron škola i širom svijeta, po tome nismo posebni. Vjerojatno se radi o kombinaciji toga da je sama Helen Doron žena, da je općenito više učiteljica nego učitelja koje imaju poduzetnički duh, a i puno franšizerki su prvo bile majke Helen Doron polaznika pa su prerasle u franšizere.. U svakom slučaju, drago nam je da je tako, jer se radi o strastvenim i visoko motiviranim franšizerkama", pojašnjava Danijela Haralović.
Od samog početka Helen Doron u Hrvatskoj ostvarila je suradnju sa Zajednicom za franšizno poslovanje HGK, a kao najveću prednost te suradnje Haralović ističe Franšizni sajam na kojem se mogu predstaviti potencijalnim primateljima franšize te razmijeniti iskustva s ostalim franšizerima. "Nadam se da ćemo svi zajedno uspjeti dobiti potporu države i bankarskog sustava na način da se poduzetnicima koji u posao kreće uz potporu franšiznog sustava omoguće financijske potpore, jer se definitivno radi o poslovima koji rastu iz godine u godinu i zapošljavaju sve više ljudi", ističe Danijela Haralović.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....