Na zagrebačkoj Ilici, između Frankopanske i Britanskog trga, postoji jedna malena zelena oaza. Pješaci će je veoma lako izdvojiti u vizualnoj kakofoniji izloga i akcijskih plakata samo ako malo odvoje misli iz sveopćeg jesenskog sivila. Prvi znak zelenila jest maleno drvo masline koje hrabro pozdravlja prolaznike, nevažno što se nalazi nekoliko stotina kilometara od svog prirodnog habitusa. Sljedeći uljez u vremenu i prostoru su mali kaktusi koji svojom pojavom iza izloga bodu znatiželju slučajnih pješaka. No, glavne zvijezde su staklenke ispunjene tropskim i šumskim biljkama te upravo one pozivaju zainteresiranu dušu da napravi taj korak više i uđe u prodavaonicu. Unutra, u samo 22 kvadrata, skrivena je prava džungla. Stotine sitnih ekosustava poredani su po drvenim policama, posađeni u staklenkama raznih oblika. Fitonije, kava arabica, kroton, bonsai, dracenna, ming aralia...lista ide skoro pa u nedogled. A među njima, odmah iza pulta, je i vlasnica ovog zelenog svijeta. Ona je Ana Hrgovčić (24), dizajnerica biljnih terarija i vlasnica brenda BILJKE.PLANTS.
Njena priča počinje prije dvije godine kada je još bila studentica povijesti umjetnosti. Otišla je s dečkom na putovanje u Nizozemsku, jednu od svjetskih prijestolnica cvijeća. Vidjeli su polja tulipana, ogromne tržnice cvijeća i botaničke vrtove koji zaustavljaju dah. U tom je trenutku shvatila da zapravo biljke voli puno više nego što je mislila i nesvjesno se vratila u vrijeme kada je kao djevojčica provodila ljetne ferije među prirodnim prostranstvima kod bake i djeda u Bosni i Hercegovini. Povratkom u Hrvatsku, ostala je tom stanju misli, istraživala sve što je mogla o tom svijetu i prilikom jedne pretrage bespuća interneta naišla je na biljne terarije.
- Privukla me njihova ljepota, taj mali svijet u staklenci koji samostalno preživljava – prisjeća se Ana.
Održivi zeleni svijet
Otišla je u rodne Vinkovce i nabavila sav potreban materijal za izradu svog prvog terarija. Teoriju je znala. Prvo ide kamenje ili pijesak, odnosno neki materijal koji će odvajati višak vode od zemlje. Potom ide supstrat u kojemu zelenilo može rasti i on mora biti raspoređen na pametan način kako bi se osigurala dovoljna količina gnojiva. Potom idu same biljke i one po izboru mogu biti šumske, tropske ili suptropske.
Kada je završila s izradom prvi je sloj bio visok skoro 10 centimetara tako da je jedva ostalo mjesta za bilo što drugo. Nakon nekog vremena, ekosustav se predao i potpisao kapitulaciju. No, Ana nije pratila njegov primjer.
Slijedili su mjeseci vježbe i pogrešnih terarija. Kod jednog je naučila da treba staviti manje korijena, kod drugog da materijali moraju biti sterilniji, kod trećeg da ne smije pretjerati s mahovinom, kod četvrtog da staklenka mora biti glanc čista prije nove izrade...malo po malo učila je na svojim greškama sve dok nije uspjela stvoriti svoj prvi održivi zeleni svijet.
Tada su krenule i prve narudžbe. Prvi kupac je bila majka, potom su došli na red prijatelji, a onda i stranci, odnosno ljudi koji su bili oduševljeni njenim kreacijama. I dalje je sve to bilo u granicama hobija, ali onda je došao Božić 2020.
Korisnička podrška
- Radila sam terarije kao korporativne poklone za klijente RBA, iako sam još uvijek bila studentica. Skupila sam financijski kapital na tom poslu i shvatila da zapravo postoji veliki interes za moj rad i da od hobija mogu napraviti posao. Četiri mjeseca kasnije sam prekinula studij i postala poduzetnica – ističe Ana.
Danas je situacija u mnogočemu drugačija nego prije dvije godine. Hrgovčić terarije izrađuje uz pomoć još jedne zaposlenice te joj za jedan veći primjerak treba samo pola sata. U ožujku ove godine otvorila je ranije spomenutu trgovinu u Ilici koja je dodatni kanal prodaje uz webshop. Čak je, kaže, nadmašila i svoju konkurenciju.
- Najveća razlika u mom poslovanju jest što nudim jednu vrstu korisničke podrške klijentima. Često se zna dogoditi da u prodavaonicu uđu ljudi koji su terarij kupili od nekog drugoga, ali isti ima neki problem pa se obrate meni za pomoć. Prema tome, mi ne prodajemo klijentima samo gotovi proizvod već im i dajemo savjete te ih učimo o procesu izrade i života terarija kako bi se sami znali brinuti o njemu – priča Hrgovčić te dodaje da, ako želiš opstati u poslu, moraš klijentu dati cjelokupno znanje.
Paketomat Hrvatske pošte
Još jedan faktor pouzdanosti poslovanja jest i dostava, posebice obrtnicima koji isključivo putem web shopa dostavljaju svoje proizvode. Hrvatska pošta se posebno istaknula u tom segmentu i uvijek nastoji poboljšati to iskustvo u korist krajnjeg potrošača, ali i samog obrtnika. Iz tih je razloga u svoju ponudu uvrstila uslugu slanja paketa paketomatima pomoću kojih poduzetnici mogu slati i preuzimati pakete 24 sata, sedam dana u tjednu.
Paketomat je idealan kanal dostave usluge Paket24 i za ljude koji nemaju vremena za dogovaranje s dostavljačem ili za čekanje u redovima. Postavljen je na 160 lokacija, a do kraja godine bit će ih 300.
Odlično je rješenje i za one kojima se paketomat nalazi blizu doma, posla, omiljenog trgovačkog centra ili, primjerice, teretane jer na taj način uvijek mogu usput pokupiti svoje pakete bez da mijenjaju svoje pretrpane dnevne rasporede. Dostupan je kada god korisniku odgovara i jednostavno se koristi. Naime, za otvaranje pretinca dovoljno je samo ukucati dobiveni PIN i preuzeti svoj paket. Ako ga još niste imali priliku koristiti, u tom slučaju pogledajte video na službenoj web stranici Hrvatske pošte s uputama kako preuzeti i vratiti svoju pošiljku.
No, vratimo se opet Hrgovčić i njenim planovima za budućnost brenda BILJKE.PLANTS. U trgovini se, osim terarija, mogu pronaći i klasične sobne biljke, što nas dovodi do njenog novog poslovnog pothvata – uređenja interijera!
Dekoracije prostora
- Na početku sam se bavila i dekoriranjem prostora, no s vremenom sam fokus prebacila na izradu i prodaju terarija te održavanje radionica za team buildinge, djevojačke zabave, festivale i slično. No, sve me više klijenata tražilo savjet pri uređenju interijera, tako da smo odlučili među usluge uključiti i uređivanja prostora te održavanja biljaka – navodi Ana te kaže da joj nije problem promijeniti srž posla.
U slučaju da terariji više neće biti traženi spremna je promijeniti biznis model i prebaciti se na neki drugi tip usluge vezan uz biljke. Prema tome, veli, plan je dugoročno ostati u ovom poslu, uz postepeno širenje poslovanja. Na kratkim stazama to znači proširiti uslugu dekoracije prostora i izrade zelenih zidova, dok je u dugoročnom scenariju cilj prošiti poslovanje po Hrvatskoj.
- Mogu reći da smo postati toliko dobri prvenstveno zato što smo se specijalizirali za biljne terarije i to u svakom segmentu, od izrade do edukacije. Da smo odmah počeli raditi sve moguće usluge, fokus bi nam bio rasut posvuda i ne bi ni u jednom polju mogli briljirati. Prema tome, moj savjet za sve koji žele svoj hobi pretvoriti u posao – biznis trebate fokusirati na jednu stvar, a onda, kada postanete najbolji u tome što radite, možete početi širiti spektar usluga – ističe Ana.
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i Hrvatske pošte.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....