POLOŽILE ISPIT

Znanstvenici u neobičnom eksperimentu naučili zlatne ribice voziti akvarij na kotačima: ‘Ide im jako dobro‘

Zlatna ribica upravlja vozilom

Ben-gurion University Of The Negev./Ferrari/Profimedia
Istraživački tim je konstruirao akvarij na kotačima koji se pokreće reagirajući na pokrete ribice

Nije šala, nije mašta kakvog autora dječjih knjiga, nego stvarni znanstveni eksperiment - zlatne ribice odnedavno znaju voziti!

Točnije, možda su to znale i prije, ali nisu imale mogućnosti. Šest zlatnih ribica koje su sudjelovale u pokusu izraelskih znanstvenika pokazale su da mogu upravljati robotskim vozilom i kretati se kamo žele, na kopnu, stoji u uvodu priče britanskog Guardiana.

Iza svega stoji Shachar Givon sa Sveučilišta Ben Gurion Negev, glavna autorica studije koja je objavljena u časopisu Behavioural Brain Research.

- Uvijek volimo nove izazove, kako za nas, tako i za naše ribice. Ideja da bi se riba mogla kretati kopnom zvučala je suludo, ali je upravo ta vrsta izazova kakve priželjkujemo. Pokazalo se da to ipak nije nemoguće postići - govori zadovoljna znanstvenica.

Njihovo istraživanje koje je stručno nazvano istraživanjem metodologije prijenosa domene bavilo se propitivanjem može li određena vrsta, u ovom slučaju zlatna ribica, funkcionalno obavljati određene aktivnosti van svog prirodnog habitusa. Inspiraciju su pronašli u već objavljenim radovima gdje su glodavci i psi poučavani upravljanju "vozilima".

Istraživački tim koji je predvodio profesor Ronen Segev najprije je konstruirao akvarij na kotačima koji se pokreće reagirajući na pokrete ribice. Zatim su krenuli učiti ribice kako da voze baš kao što bi, javlja Guardian, učili čovjeka da vozi automobil ili bicikl. Ribicu je bilo ključno povezati s vozilom kako bi shvatila da njezini pokreti tijekom plivanja upravljaju. U prostoriju su postavili ružičastu metu, a kada bi se ribica dovezla do nje dobila bi hranu. Njezine pokrete bilježila je i "prevodila" računalna kamera postavljena na vrh vozila. Kako bi se ribica kretala, tako bi kamera komunicirala s vozilom i navodila ga.

Višednevni trening urodio je plodom, do te mjere da je ribica uspjela doprijeti do cilja s više različitih startnih pozicija, a zanimljivo je da su to uspjele čak i kada su pred njih postavljene prepreke poput zidova ili lažnih ciljeva. Neke od njih šest posebno su očarale znanstvenike.

- Gospodin Darcy i Gospodin Bingley, imenovani po likovima iz "Ponosa i predrasuda", bili su jako dobri, prave su zvijezde - kaže Givon.

Iako su ranije studije već pokazale da su ribe odlični navigatori u svom prirodnom okruženju, autori ovog istraživanja ističu kako je sada jasno dokazano da je sposobnost navigacije u potrazi za hranom ili sigurnim utočištem, odnosno s ciljem preživljavanja, univerzalna svim vrstama, bez obzira na okruženje u kojem se nalaze, zaključuje Guardian.

24. travanj 2024 23:53