KAKO, OTKUD?

SENZACIJA NA CRVENOM PLANETU Curiosity pronašao savršenu kamenu lopticu na Marsu

NASA/JPL-Caltech/MSSS / NASA/JPL-Caltech/MSSS

PASADENA Maleni Curiosity već duže od dvije godine luta površinom Marsa i svakodnevno šalje spektakularne fotografije. Iako smo već vidjeli na tisuće takvih fotografija, neobična geologija Marsa iznova nas uspijeva iznenaditi.

Novo iznenađenje s površine 'crvenog planeta' stiže u vidu savršene kamene kuglice koju je kamera rovera snimila 11. rujna. Na prvi pogled kamena loptica izgleda kao umjetno stvoren objekt, ali ipak je riječ o običnom kamenu neobične povijesti.

Naime, znanstvenici NASA-inog Laboratorija za mlazni pogon (JPL) objasnili su kako je kamena kugla promjera jednog centimetra nastala geološkim procesom srašćivanja čestica. No, takav proces događa se isključivo u sedimentnim stijenama, nastalim pod djelovanjem vode, leda i vjetra, što je još jedan dokaz kako je Mars nekad bio bogat vodom.

Pretpostavlja se da je kamena lopticu otkrivena zahvaljujući eroziji tla ili se odnekud dokotrljala. S obzirom da se Curiosty trenutno nalazi u podnožju Aeolis Monsa, planine visoke 5.500 metara, vrlo je vjerojatno da se kamena kuglica skotrljala s obronaka planine.

Curiosity se upravo priprema za vađenje uzoraka u podnožju Aeolis Monsa, a znanstvenici vjeruju da će analiza tih uzoraka pomoći u otkrivanju tajne nestanka vode s površine Marsa te odgovoriti je li na susjednom planetu ikad bilo života.

Dvogodišnje putovanje po površini Marsa ostavilo je traga na Curiosityju. Tanki, aluminijski kotači prilično su oštećeni pa su operateri prisiljeni rover voziti unatraške, a na satelitskim snimkama pokušava se pronaći put s najmanje prepreka i oštrog kamenja koje oštećuje rover.

Bez obzira na probleme, očekuje se kako će Curiosity poslati još mnoge spektakularne fotografije iz planetarnog susjedstva.

25. svibanj 2024 13:29