KATASTROFIČNI DOGAĐAJ

Rekonstruiran udar asteroida zbog koga su izumrli dinosauri: Bio je snažan poput 10 milijardi atomskih bombi

Dinosauri netom prije udara asteroida, ilustracija

Imperial College/Ferrari/Profimedia/

Znanstvenici Sveučilišta Michigan rekonstruirali su udar asteroida koji je prije 66 milijuna godina pao na poluotok Yucatan u Meksičkom zaljevu te pokrenuo seriju katastrofičnih događaja što je u konačnici dovelo do izumiranja dinosaura.

Asteroid promjera 14 kilometara kretao se brzinom od 12 kilometara u sekundi, a udario je u granitnu koru prekrivenu debelim sedimentima i plitkim oceanskim vodama. U atmoferu su izbačene goleme količine čađi i prašine. Dvije i pol minute nakon što je asteroid udario, zavjesa od izbačenog materijala gurnula je vodeni zid prema van od mjesta udara, nakratko formirajući val visok 4,5 kilometara. Desetak minuta nakon udara nastao je krater promjera oko 100 kilometara kasnije nazvan Chicxulub. Otprilike istodobno, 220 kilometara od točke udara tsunami visok 1,5 kilometara počeo se širiti brzinom komercijalnog mlažanjaka.

- To je bio globalni tsunami. Bio je dovoljno jak da poremeti i erodira sedimente u oceanskim bazenima na pola puta oko svijeta, ostavljajući ili prazninu u sedimentnim zapisima ili gomilu starijih sedimenata - rekla je za Washington Post dr. Molly Range, voditeljica studije objavljene u časopisu AGU Advances. Usporedila je tu drevnu epizodu sa zloglasnim tsunamijem krajem 2004. godine koji je uslijedio nakon potresa magnitude 9,2 u blizini indonezijskog otoka Sumatre. Tada je stradalo više od 230.000 ljudi. - Megatsunami prije više od 66 milijuna godina imao je 30.000 puta više energije od onoga iz 2004. godine - pojasnila je dr. Range.

Sat vremena nakon udara, tsunami se proširio izvan Meksičkog zaljeva u sjeverni Atlantik. Četiri sata nakon udara, valovi su prošli kroz Srednjoamerički morski put i ušli u Pacifik. Dvadeset i četiri sata nakon udara, valovi su prešli veći dio Pacifika s istoka i veći dio Atlantika sa zapada i ušli u Indijski ocean s obje strane. Do 48 sati nakon udara, značajni valovi tsunamija dosegli su većinu svjetskih obala. Udar asteroida, ekvivalentan 10 milijardi atomskih bombi poput onih bačenih 1945. na Hirošimu i Nagasaki, bio je okidač za seriju apokaliptičnih događaja koji su doveli do izumiranja 75 posto biljnih i životinjskih vrsta. Nestali su i veliki morski gmazovi, leteći reptili, divovski puževi i mnoge vrste planktona. Mnoge ptičje vrste pritom su također pretrpjele gubitke, ali uspjele su preživjeti. Nakon što su Zemljom vladali gotovo 160 milijuna godina, dinosauri su izbrisani s našeg planeta u kratkom roku. Američka Nacionalna agencija za oceane i atmosferu (NOA) rekla je da će studija pomoći u određivanju rizika koje budući asteroidi predstavljaju za život diljem svijeta.

05. ožujak 2024 16:04