OPASAN OBJEKT?

‘Ubojica planeta‘ uočen kako se skriva u odsjaju Sunca: ‘Ovo nismo vidjeli zadnjih osam godina!‘

Jedan od asteroida ima orbitu koja bi ga u budućnosti mogla dovesti unutar Zemljine putanje, ali znanstvenicima je teško predvidjeti kada

Asteroid, ilustracija

David A. Hardy/Sciencephoto/Profimedia/David A. Hardy/sciencephoto/profimedia

Astronomi su uočili tri asteroida blizu Zemlje koji su zbog blještavila Sunca do sada bili neprimijećeni, a jedan od njih, potencijalno je opasan, te je najveći koji je otkriven u posljednjih osam godina, objavio je CNN.

Asteroidi pripadaju skupini koja se nalazi unutar orbita Zemlje i Venere, ali ih je vrlo teško uočiti jer ih svjetlost Sunca štiti od promatranja teleskopom.

Kako bi izbjegli sunčev bljesak, astronomi su za provedbu svojih promatranja iskoristili kratkotrajni "prozor" sumraka. Međunarodni tim ugledao je svemirsko kamenje dok je koristio kameru za tamnu energiju koja se nalazi na 4-metarskom teleskopu Víctor M. Blanco lociranom na Međuameričkom opservatoriju Cerro Tololo u Čileu. Njihova otkrića objavljena su u ponedjeljak u časopisu The Astronomical Journal, piše CNN.

Jedan od asteroida, nazvan 2022 AP7, širok je 1,5 kilometara i ima orbitu koja bi ga u budućnosti mogla dovesti unutar Zemljine putanje, ali znanstvenicima je teško predvidjeti kada.

"Naše istraživanje u sumrak pretražuje područje unutar orbita Zemlje i Venere u potrazi za asteroidima. Do sada smo pronašli dva velika asteroida u blizini Zemlje, promjera oko 1 kilometar, veličinu koju nazivamo ubojicama planeta ", rekao je glavni autor studije Scott S. Sheppard, astronom u Laboratoriju za Zemlju i planete Carnegie instituta za znanost u Washingtonu.

Znanstvenici su utvrdili da asteroid prelazi Zemljinu orbitu, ali to se događa kada je naš planet na suprotnoj strani od Sunca. Ovaj će se obrazac nastaviti stoljećima s obzirom na to da je asteroidu potrebno pet godina da završi orbitu oko Sunca.

"Ali s vremenom će orbitalno kretanje asteroida biti više usklađeno sa Zemljinim. Znanstvenici ne poznaju dovoljno precizno orbitu asteroida da bi predvidjeli koliko bi mogao postati opasan u budućnosti, ali za sada će se držati daleko od Zemlje", rekao je Sheppard.

Asteroid veličine jedan kilometar ili veći "imao bi razoran utjecaj na život kakav poznajemo", rekao je. Prašina i zagađivači ispunjavali bi atmosferu godinama, hladeći planet i sprječavajući sunčevu svjetlost da dopre do Zemljine površine.

"Bilo bi to masovno izumiranje kakvo nije viđeno na Zemlji milijunima godina", rekao je Sheppard.

Tim očekuje da će tijekom sljedećih nekoliko godina pronaći više asteroida ubojica planeta. Znanstvenici vjeruju da postoji oko 1000 objekata blizu Zemlje većih od jednog kilometra, a istraživanja tijekom posljednjeg desetljeća otkrila su oko 95 posto takvih nebeskih tijela.

Druga dva asteroida, 2021 LJ4 i 2021 PH27, nalaze se na mnogo sigurnijim orbitama koje ne predstavljaju opasnost za Zemlju.

Međutim, astronomi su zainteresirani za 2021 PH27 jer je to najbliži poznati asteroid Suncu. Kako se svemirski kamen približava našoj zvijezdi, njegova površina dostiže temperaturu dovoljno vruću da topi olovo, piše CNN.

Astronomi koji traže asteroide suočavaju se s prilično velikim izazovom ako žele pronaći svemirsko kamenje u okviru unutarnjeg Sunčeva sustava koji uključuje Merkur, Veneru, Zemlju, Mars i glavni asteroidni pojas. Kako bi izbjegli jaku sunčevu svjetlost, imaju samo dva "prozora" od 10 minuta svake noći da pretraže područje zemaljskim teleskopima.

Tijekom sumraka astronomi se još uvijek suočavaju s komplikacijama svijetlog neba zbog sunca u pozadini. Kako bi pretražili unutarnji Sunčev sustav, njihovi teleskopi moraju se fokusirati blizu horizonta, što znači da moraju viriti kroz Zemljinu gustu atmosferu i njezine efekte zamućenja.

Sposobnost širokog polja Dark Energy Camera pomogla je astronomima da prevladaju izazove promatranja i mogli su detaljno pregledati goleme dijelove noćnog neba.

"Potrebna su velika područja neba jer su unutarnji asteroidi rijetki, a duboke slike su ključne jer su asteroidi slabi i borite se sa svijetlim sumračnim nebom u blizini Sunca, kao i s iskrivljujućim učinkom Zemljine atmosfere", rekao je Sheppard.

"Takav teleskop može pokriti velika područja neba do dubina koje se ne mogu postići na manjim teleskopima, što nam omogućuje da odemo dublje i istražimo unutrašnjost Sunčeva sustava na način koji dosad nije učinjen."

Objekti u blizini Zemlje su asteroidi i kometi s orbitom koja ih smješta unutar 48,3 milijuna kilometara od Zemlje. Otkrivanje prijetnje od objekata blizu Zemlje koji bi mogli prouzročiti ozbiljnu štetu primarni je fokus NASA-e i drugih takvih organizacija diljem svijeta.

17. travanj 2024 13:26