NADZVUČNI LET

Od Amerike do Europe za 1,5 sat? NASA ima novi ambiciozni projekt, avion koji će juriti dvostruko brže od lovca!

Od New Yorka do Londona za sat i pol

 Profimedia/
Prema NASA-i, sljedeća faza istraživanja zračnog prometa velikih brzina trenutačno je u tijeku

NASA želi pomoći putnicima da stignu od New Yorka do Londona za manje vremena nego što je uobičajeno potrebno za gledanje prosječnog filma u letu.

Američka svemirska agencija objavila je ovaj tjedan da razvija "novi projekt vezan uz nadzvučni putnički zračni promet".

Ako se ove preliminarne studije pokažu obećavajućima, letjelica će letjeti preko Atlantika velikom brzinom između 2 i 4 maha, ili od otprilike 2450 do 4900 kilometara na sat — dvostruko brže od F/A-18 vojnog lovca koji leti brzinom od 1,8 maha.

Prema NASA-i, sljedeća faza istraživanja zračnog prometa velikih brzina trenutačno je u tijeku, a dva 12-mjesečna ugovora dodijeljena su Boeingu, Rolls-Royceu i drugima za pomoć u konceptualizaciji novog mlažnjaka i izradi "tehnološke karte". Ranije ovog ljeta, NASA je dovršila svoj tihi nadzvučni testni zrakoplov X-59, koji je dizajniran da priguši vlastite zvučne udare. Naime, taj će program poslužiti kao inspiracija za novi projekt mlažnjaka. Prema svemu sudeći, X-59 bi trebao imati svoj prvi testni let kasnije ove godine.

image

Concorde, 1995. godine

Jon Levy/Afp/Profimedia/Jon Levy/afp/profimedia

- NASA je tek u ranoj, istraživačkoj fazi istraživanja - rekao je glasnogovornik agencije Rob Margetta za DailyMail.com i dodao da još "ne razvijaju takve letjelice". Trenutačno najbrži putnički mlažnjak na svijetu, Concorde francuske i britanske proizvodnje obavio je svoj brzi let između New Yorka i Londona 7. veljače 1996., prešavši Atlantik za samo 2 sata, 52 minute i 59 sekundi.

Usporedbe radi, standardni veliki putnički zrakoplov danas leti od 965 kilometara na sat i treba im pet sati ili više da pređu udaljenost od New Yorka do Londona. Nasuprot tome, Concordeova maksimalna brzina letenja do 2179 kilometara na sat. No, zrakoplovi Concorde povučeni su iz upotrebe 2003. nakon drastičnog pada u industriji komercijalnog zrakoplovstva i široko objavljivanog prvog i jedinog pada Concordea 2000. godine.

image

Pad Concordea

Jack Guez/Afp/Profimedia/Jack Guez/afp/profimedia

U jednom od priopćenja, NASA je rekla kako se nadaju da će letovi od New Yorka do Londona ubrzati "do četiri puta brže od onoga što je trenutno moguće". Iz svoje poslovne analize, NASA vjeruje da postoje potencijalna putnička tržišta na čak 50 uspostavljenih ruta koje povezuju različite gradove, usredotočujući se prvo na letove preko oceana kako bi se smanjile regulatorne prepreke.

Prema voditeljici NASA-inog Hypersonic Technology Projecta, Mary Jo Long-Davis, dva 12-mjesečna ugovora koja istražuju izvedivost nadzvučnog putničkog mlažnjaka vjerojatno će se u početku fokusirati na smanjenje buke tijekom polijetanja i slijetanja.

I Sjedinjene Države i mnoge druge nacije zabranjuju nadzvučne letove iznad zemlje, navodeći zagađenje bukom od zvučnih udara i druge probleme kao razlog. Emisije na velikim visinama i drugi čimbenici okoliša, rekla je Long-Davis za tehnološku stranicu The Register, "ključni su početni problemi za njihov novi projekt".

- Također smo kolektivno svjesni potrebe za vođenjem računa o sigurnosti, učinkovitosti, ekonomskim i društvenim razlozima - dodala je Long-Davis dalje u svojoj izjavi za NASA-u.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
15. studeni 2024 17:45