BUDUĆNOST MODE

Branka Šćepanović: Diplomirala sam biologiju. Mislila sam da moda nije ozbiljan posao. A sada moju ROBU prodaju Parizu, Londonu i Milanu

Branku Šćepanović, modnu dizajnericu i osnivačicu modnog brenda ROBA, talijanski je Vanity Fair uvrstio među deset dizajnera koje treba držati na oku, a Finanze na listu brendova u koje treba investirati

ZAGREB - Kreacije Branke Šćepanović imaju nemoguća imena. Jakna tamnija od bijele, svjetlija od vrlo tamne. Pa haljina koja čini ženu ili ženstvenog muškarca. Jakna tamnija od Crne rupe.

Zbog njih su se ljudi ponovno zaljubili u kožu i u hrvatsku modu. Dizajn je seksi, duhovit, pronicljiv. Potpuno autentičan. Obožavaju ih i kupuju otkad su bile samo prototipovi, u prvoj kolekciji branda ROBA koji je 2007. osnovala s dizajnericom Majom Šimunović. Napravile su je da bi mogle nositi odjeću kakvu žele, a nema je u dućanima - savršeno izrađenu, punu osobnosti i duhovitu. Kolekciju su nazvale “Test Version” jer je to i bila, proba njihove ideje o brandu.

Novi dućan u Zagrebu

- Sve se brzo prodalo, mi smo, naravno, bile na gubitku, ali naši su nas prijatelji i reklamirali i poticali da nastavimo - kaže Branka.

To što ROBA u moru osrednjosti hrvatskog modnog dizajna još nije poznata najširoj javnosti je, zapravo, prilično čudno. Ali ne bi trebalo dugo ostati tako.

Branka je trenutno potpuno posvećena otvaranju svoga dućana u Preradovićevoj ulici u Zagrebu. Dojam radionice, atmosfera nedovršenosti koju je svijetlim drvom i namještajem od prešanog ivera u dućanu stvorila dizajnerica iz tajnovitog zagrebačkog tima POOP studio (članovi ne otkrivaju identitet), nekako je radostan, kao da najavljuje dobre stvari.

Branka je na Skypeu sa svojom fotografkinjom u Milanu.

- Radimo fitting, mislim da ću uzeti ovu djevojku, prekrasna je - kaže i okreće laptop skriven između buketa ružičastih karanfila, kutije Rafaela, čokoladnih tortica, kataloga i kartonskih čaša s kavom koje je njezina asistentica Ana u sekundi donijela iz susjedstva.

Na ekranu su modeli iz nove kolekcije, inspirirane među ostalim recesijom, atmosferom “novog siromaštva”. Prozaični, pomalo tragični detalji poput opušaka kombinirani su s finim materijalima. U odjeći je odlučnost i grubost stila koji nastaje kad su lijepe stvari nedostupne, Branka ga je pronašla kod poslijeratnih žena i crta koje su olovkama za oči povlačile na nogama da imitiraju šavove čarapa koje nisu mogle kupiti.

Prvi put je napravila i mini kolekciju odjeće koja nije od kože. U partnerstvu s Dorom Budor i Majom Čule nastale su majice “I've kissed a T-shirt and I liked it” s morskim pejsažima iz jako intimne perspektive, iz koje ih slikamo mobitelima, na majicama su i stopala koja se vide na rubu ručnika. Majice su najava Brankine DELUXE SS. 11 kolekcije koju će u listopadu predstaviti u Parizu. Na vješalicama su i “poljubljene” i “progorene” svilene majice.

Stalna žrtva i rad

- Napravila sam samo stvari koje bih si i sama mogla priuštiti, i koje se mogu nositi od jutra do drugog jutra, a da nakon cijelog dana rada i cijele noći provoda izgledaju besprijekorno i da se mogu često ponavljati - kaže Branka. Kožna kolekcija koja će se snimiti u Milanu, još je opakija od prošlih.

Seksi crna kožna haljina s bretelama i asimetrična kožna jakna, vjerojatno će biti hit. Jedan stari hit, rupičasta kožna tunika u novoj verziji, također je u kolekciji, jer je kupci i dalje traže.

Ta je tunika jedan od modela po kojima je ROBA odmah postala prepoznatljiva. Fotografije Kristine Šalinović u njihovoj kožnoj pelerinici s pripijenim rukavima i u haljini boje puti, postale su ikonografske slike nove hrvatske mode, reproducirane nebrojeno puta.

ROBA je trenutno u tranziciji. Maja Šimunović je otišla iz branda.

- Ovaj posao je među ostalim i način da izgubite prijatelje i rodbinu. To je stalna žrtva i rad. Stalno nešto trebate, stalno ih nešto tražite, godinama - kaže Branka. Zaista, razvijati neovisni hrvatski modni brand s malim ekskluzivnim kolekcijama u doba kad velika moda proizvodi milijune komada odjeće od Rumunjske do Tajvana i vrti 300 milijardi dolara godišnje, na prvu zvuči beznadno.

Ali s druge strane, niti ljudi više žele izgledati kao legionari Gucci vojske niti talentirani dizajneri žele crtati džepove za Donnu Karan. Ljudi traže individualnost i neposrednost, najrazličitiju odjeću. Manji brandovi su nam sve važniji, a Branki i ROBI u toj niši ide više nego dobro. ROBU su gledali na utjecajnom Rendez-Vous sajmu suvremene mode u Parizu, prodaju je u Berlinu, u LE66 na Champs-Elysées, prodavali su je u Londonu u Top Shopu na Oxford Streetu u sklopu njihova projekta EDIT. Talijanski Vanity Fair Branku je uvrstio među deset dizajnera koje “treba držati na oku”, a milanske Finanze ROBU su stavile na popis brandova u koje vrijedi uložiti.

Branka nije proizvod glasovitih stranih modnih škola. Ona je 35-godišnja diplomirana biologinja s tečajem na St. Martinsu i jednom godinom Tekstilno-tehnološkog fakulteta u Zagrebu koji je prekinula kad se ROBA počela ubrzano razvijati.

Opsesija modom joj je urođena skupa s golemim talentom. Nikad nije imala modne uzore.

- Oduvijek sam crtala i razmišljala o odjeći. Cijelo djetinjstvo sam izrezivala modele iz novina, sjećate se kad smo kao klinci skupljali stari papir? To je bilo super, puno starih Vogueova za listanje i izrezivanje - kaže. Uvijek je bilo isto. Da bi nosila ono što zaista želi, morala je to sama izmisliti. Mama joj je šivala odjeću prema crtežima. I Brankine prijateljice obožavale su modu.

ČLANAK U CIJELOSTI PROČITAJTE U TISKANOM IZDANJU JUTARNJEG LISTA

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. rujan 2024 09:02