PIŠE INOSLAV BEŠKER

MICHELANGELO Univerzalni umjetnik bez kojeg Rim ne bi bio to što jest

Iz kapitolskog ambijenta, kao svojevrsnoga Michelangelova peristila, ulazi se na izložbu koju čine neki od bitnih akcenata slikarstva, kiparstva, arhitekture, pa i pjesništva najvećeg umjetnika renesanse
 AFP

Izložbom “Michelangelo, susret s univerzalnim umjetnikom”, netom otvorenom u gradskim Kapitolskim muzejima, Rim do sredine rujna obilježava 450-godišnjicu smrti najvećeg umjetnika renesanse (ali ne i najvećega njezina genija, jer to ostaje Leonardo iz Vincija). Messer Michelangelo di Lodovico Buanorroti Simoni, rođen u Firenzi 6. ožujka 1475, umro je nedaleko od rimskog Kapitola i njegovih muzeja, u svojoj kući u Ulici Macel de' Corvi 18. veljače 1564. Dakle, 450-godišnjica je minula prije tri i pô mjeseca, ali Grad je čekao punu turističku sezonu da otvori komemorativnu izložbu - koja, naravno, ne može biti retrospektivna: Sikstinsku kapelu je nemoguće premještati, a tko bi lud dao premještati Pietŕ iz Sv. Petra u Vatikanu, Mojsija iz nedalekoga Sv. Petra u okovima, a kamoli Davida iz firentinske Galerije degli Uffizi?

Michelangelov peristil

Firenze je grad gdje se Michelangelo formirao, još u sjeni gotike Giotta Bondoneova (koji je također bio i slikar i arhitekt i urbanist, doduše ne i kipar, ali je svoje slikane likove oblikovao po kiparskom obrascu Arnolfa Cambijeva). Tu je on kiparsku umjetnost izmještao iz protorenesanse i klasičnih antičkih uzora prema visokoj renesansi, vrhuncu antropocentričnog humanizma u likovnosti. Rim je pak mjesto gdje je baš Michelangelo hitnuo visoku renesansu ravno prema baroku, osobito arhitektonski, kako svjedoče Sveta Marija anđeoska i mučenička nastala rekonstrukcijom dijela Dioklecijanovih termi, a još više Kapitolski trg, vrhunac Michelangelova arhitektonskog, urbanističkog, pa i dizajnerskog genija (s obzirom na ornament u popločenju, preuzet u logotip Općine rimske), kojemu je u centar stavio konjanički kip Marka Aurelija (od antike dotad konjanički kipovi pozicionirani su uz rub trga, tako je Marko Aurelije stajao u Lateranu, a Gattamelata Colleoni i danas tako stoje u Padovi, odnosno Mlecima).

Antičko i moderno

Trg, dotad okrenut Forumu, preorijentirao je ka Vatikanu, novom centru moći (gdje je opet on taj centar poentirao središnjim blokom Sv. Petra i nenadmašnom Kupolom).

Tri strane Kapitolskog trga čine Michelangelove fasade Senatske palače, te Konzervatorske i Nove palače (dok je u prvoj općinska uprava, ostale dvije sada čine Kapitolske muzeje). Tako je Michelangelo - na svjetski privilegiranu mjestu - uspio učiniti ono što je Alberti samo snovao (pa to danas zovemo Idealnim gradom) i što nitko drugi nije ostvario: čak su i geniji poput Berninija ili Niemeyera bili prisiljeni na suživot s drugima (u Vatikanu Berninijeva Kolonada kohabitira s Madernovom fasadom Sv. Petra i dominantnom Michelangelovom Kupolom).

Pogledajte fotogaleriju

Upravo iz toga kapitolskog ambijenta, kao svojevrsnoga Michelangelova peristila, ulazi se na izložbu koju čine neki od bitnih akcenata njegova stvaralaštva, slikarskoga, kiparskoga, arhitektonskoga - pa i pjesničkoga. Izloženo je 156 djela, svrstanih po kontrapozicijama: tijelo i duh, dan i noć (sa znamenitim sonetima s medicejskih grobnica), nebeska i zemaljska ljubav, ljudska vremenitost i vječnost, napokon antičko i moderno, dva pola između koji je Michelangelo razapeo mrežu svoga genija.

Politička skulptura

U Dvorani Horacijâ i Kuri-jacijâ izložen je nedovršeni Krist Otkupitelj, nađen u Bassanu Romanu (dovršena verzija je također u Rimu, u Crkvi sv. Marije nad Minervom). Tu je brutalno silan Brut iz Bargella, politička skulptura tiranoubojice, koju je Michelangelo isklesao odmah po dolasku u Rim, a smjestili su je između dva antička uzora: Bruta iz Kapitolskih muzeja i Karakale iz Vatikanskih. Tu je i Madonna della Scala, bareljef koji je Michelangelo isklesao kad mu je bilo tek 15 godina, i koji je posuđen iz muzealne firentinske Buonarrotijeve kuće. Ti su radovi prvi (a možda i zadnji) put izloženi zajedno.Izloženi su i arhitektonski modeli (tada jedini način da naručitelj vidi izgled zgrade prije realizacije - i odobri novac za investiciju), studije za Kupolu Sv. Petra, brojni dokumenti… Sve u svemu, prilozi a nove pristupe Michelangelu bez kojega Rim ne bi bio kakav je danas.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
07. studeni 2024 14:47