68. IZDANJE

Pavičić najavljuje Pula Film Festival: Od priče o tri naraštaja žena do tamburaške verzije ‘Warriorsa‘

 Goran Šebelić/Cropix
Novi pulski šef Marinković vratio se i praksi da hrvatske filmove ocjenjuje (barem dijelom) međunarodni žiri

Projekcijom filma "Murina" redateljice Antonete Alamat Kusijanović u Vespazijanovoj areni u Puli u subotu navečer počinje 68. pulski filmski festival, tradicionalni godišnji festival hrvatskog filma. Tijekom sedam festivalskih dana, pulska će publika - kao svake godine - moći u Areni odgledati cjelokupnu domaću dugometražnu igranu produkciju, a u popratnom će programu po tradiciji moći vidjeti i ponešto inozemnih filmova, regionalnih atrakcija, te domaćih i stranih klasika.

Pojačani problemi

Ovogodišnja Pula prva je u mandatu nedavno imenovanog ravnatelja festivala, scenarista i redatelja Pave Marinkovića koji je nakon osam godina zamijenio dugogodišnjeg pulskog šefa Zlatka Vidačkovića. Novi ravnatelj Marinković odmah se suočio sa standardnim problemima koje Pula ima, ovaj put još pojačanim zbog pandemijskih okolnosti.

Jedan dio hrvatskih producenata izbjegava u Puli imati premijeru, pa u Pulu stiže tek nakon nekog svjetskog festivala i/ili kino distribucije. Kad se tomu doda da se prošle godine zbog virusa malo snimalo, bilo je pitanje kako će i koliko programa Marinković uopće uspjeti skucati.

Na koncu će - međutim - u domaćoj konkurenciji ipak igrati šest dugometražnih filmova, što je najmanji broj u posljednjih 15 godina, ali ipak veći no što su bila strahovanja. Za festival je dobra vijest što je od tih šest filmova samo jedan bio u kinima ("Zora"), a dva u Puli imaju hrvatsku premijeru nakon svjetskih premijera na A festivalima ("Murina" u Cannesu, "Plavi cvijet" u Moskvi).

Dva od šest domaćih filmova apsolutne su premijere ("Po tamburi", "A bili smo vam dobri") što je svakako dobro za Pulu, no ukazuje da nisu uspjeli doći do međunarodne festivalske premijere.

Britanska komedija

Ovogodišnja Pula donosi i jednu jaku regionalnu premijeru. Riječ je o "Južnom vetru 2", nastavku velikog srpskog krimi-hita iz 2018. Film kao redatelj potpisuje Miloš Avramović.

Tu je i inozemni program u kojem je deset naslova. Svakako najistaknutiji od njih je berlinski pobjednik "Baksuzno bubanje ili bezumni pornić", furiozna crna politička komedija rumunjskog redatelja Radua Judea. Od međunarodno poznatijih filmova, tu je i britanska komedija "Limbo" Bena Sharrocka, te krimi melodrama "Moje jezero" albanskog redatelja Gjergja Xhuvanija.

Novi pulski šef Marinković vratio se i praksi da hrvatske filmove ocjenjuje (bar dijelom) međunarodni žiri. Tako će ovogodišnjim žirijem predsjedati dvostruki dobitnik EFA-e Poljak Pawel Pawlikowski, a u žiriju će uz njega biti lanjski dobitnik nagrade Danilo Šerbedžija, glumica Zrinka Cvitešić, snimatelj Mirko Pivčević, te selektorica filmskog festivala u Chicagu Mimi Plauché.

Filmovi hrvatskog dugometražnog programa

MURINA (Antoaneta Alamat Kusijanović)

Film dubrovačke debitantice stiže u Pulu netom nakon što je prikazan u popratnom programu Dvotjedan redatelja canneskog festivala, gdje je imao pohvalne kritike. To ima tim veću težinu što je "Murina" tek drugi hrvatski dugometražni igrani film koji je od 1990. ušao u Cannes.

Film mlade Dubrovkinje zbiva se na neimenovanom otoku gdje roditelji glavne junakinje (Leon Lučev, Danica Ćurčić) drže apartmane. U goste im stiže bivši očev šef, bogati investitor (Cliff Curtis) kojem otac junakinje nastoji prodati zemljište za investiciju. Junakinja filma (Gracija Filipović) buntovna je tinejdžerka koja bi htjela uteći iz arkadijski lijepe zabiti, ali ipak zabiti. S obzirom na canneske hvale, "Murina" se čini kao ozbiljan favorit za nagrade.

PLAVI CVIJET (Zrinko Ogresta)

Zrinko Ogresta je u pravom smislu riječi pulski veteran. "Plavi cvijet" mu je osmi film koji se od 1991. do danas natječe u pulskoj konkurenciji, a pobijedio je triput: 1995. s "Ispranima", 2002. s "Tu" i 2016. s filmom "S one strane".

Ako bi pobijedio, Ogresta bi postao prvi režiser s četiri pulske pobjede.
Njegov ovogodišnji film "Plava ptica" nastao je prema dramskom tekstu cijenjenog mlađeg hrvatskog dramatičara Ivora Martinića koji potpisuje i scenarij filma.

Film se bavi odnosom triju žena različitih generacija u istoj obitelji: posesivnom, dominantnom bakom (Anja Šovagović Despot), umornom sredovječnom kćeri (Vanja Ćirić) i mušičavom pubertetskom unukom (Tea Harčević). Film je svjetsku premijeru imao na A festivalu u Moskvi gdje je dobio pohvalne kritike, a u Puli će imati hrvatsku premijeru.

PO TAMBURI (Stanislav Tomić)

Najavljivan kao svojevrsna tamburaška verzija "Warriorsa", film Stanislava Tomića zbiva se uoči i nakon velikog slavonskog tamburaškog festivala. Junaci filma su muzičari iz tamburaškog sastava Aveti ravnice koji se moraju domoći kuće nakon što bivaju optuženi da su ukrali glavnu nagradu, pa ih progone i policija i drugi tamburaši.

Važnu ulogu u filmu ima i treš-legenda Tv programa "Lijepom našom" Branko Uvodić, koji u filmu glumi samog sebe. Uz Uvodića, važne uloge u filmu imaju i tri ex-YU zvijezde: Momčilo Otašević, Nikola Kojo, te Slovenac Primož Petkovšek.

Redatelj Tomić iza sebe ima prilično neuvjerljiv pulski historijat (ratni spektakl "Josef" i groznu komediju "Lavina"). No - ovaj film na opis zvuči zabavno i intrigantno, a odskače i kao jedina komedija u domaćem programu.

A BILI SMO VAM DOBRI (Branko Schmidt)

I Branko Schmidt je sad već pulski veteran: od 1988. i "Sokol ga nije volio" u pulskoj je konkurenciji dvanaest puta, a pobijedio jednom (s "Metastazama" 2009.). Schmidtov novi film očito je inspiriran šatoraškim braniteljskim pokretom koji je uzburkao zemlju pred desetak godina.

U filmu, branitelji se pobune i organiziraju okupaciju stare zgrade u centru Zagreba koja je legendarna kao mjesto osnutka prvih postrojbi, a vlasti je sad prodaju za krupnu investiciju.

U zgradi nastaje svojevrsni "šator 2.0", a branitelji pozivaju bivšeg legendarnog zapovjednika (Rene Bitorajac) da im se pridruži. Dok se on nećka, oko "šatora" se skupljaju političari, mladi neonacisti, neobuzdani klinci…

Uz režisera Schmidta, scenarij filma potpisuju Sandra Antolić i Ognjen Sviličić, a zanimljivo je da je film čitav sniman na lokaciji zagrebačkog Paromlina.

ZORA (Dalibor Matanić)

Novi film Dalibora Matanića jedini je od filmova ovogodišnje konkurencije koji je već igrao u kinima, pa ga je publika mogla vidjeti.

Drugi dio trilogije koja je započeta slavnim "Zvizdanom", "Zora" se zbiva u distopijskoj bliskoj budućnosti u zabačenom dijelu Hrvatske naseljenom (i) Srbima. Stanovništvo se iseljava, a nedefinirana velika tvrtka otkupljuje zemlje za energetski projekt. Od te premise, Matanićev se film razvija u smjeru koji bi se mogao opisati kao smjesa horora i političke alegorije s napadnom simbolikom.

Unatoč velikom i zasluženom uspjehu koji je postigao "Zvizdan", "Zora" kao drugi film trilogije nije prošla sjajno. Film je međunarodnu premijeru imao na ne-tako-prestižnom festivalu u Tallinnu, festivalski mu je život poremetio virus, a tijekom hrvatske distribucije film nije imao baš najlaskavije kritike. Stoga bi pulska pobjeda "Zore" bila prilično iznenađenje.

MANHATTANSKA ODISEJA (Mario Vrbančić)

Riječ je o filmu koji je najveća nepoznanica pulskog programa, jer je nastao u neovisnoj produkciji, još nije prikazan, a redatelj filma je potpuno nepoznat.
Film se bavi vremešnim, a sada zaboravljenim glumcem (Zdenko Jelčić) koji traži šetača za svog psa, a kad ga nađe, odnos starca i mladića (Mladen Vujčić) promijeni život obojici. Uz dvojicu glavnih muških glumaca, u filmu glume Marta Cerovečki i Ela Conc.

Redatelj filma Vrbančić rođen je 1960. u Bjelovaru, filmom se ponajviše bavio akademski kao sveučilišni predavač na Novom Zelandu, u Australiji i u Zadru. Ovo mu je prvi dugometražni igrani film i prvi nastup u Puli.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. travanj 2024 09:28