Vizualno savršenstvo prizora u znanstveno-fantastičnom spektaklu “Avatar”, koje je redatelj James Cameron usavršavao više od desetljeća, potaknulo je streloviti uspon nove 3D tehnologije te se u zadnjih nekoliko mjeseci sve više filmova odlučuje za opciju 3D umjesto “obične” 2D verzije.
U modi od prije pet godina
No, iako je “Avatar” diljem svijeta zaradio impresivnih 3 milijarde dolara, čini se da 3D filmovi ipak nisu toliko isplativiji od “zastarjelih” dvodimenzionalnih. Prema najnovijim istraživanjima, štoviše, neki 3D filmovi zaradom jedva pokriju visoke troškove proizvodnje. Upravo je James Cameron upozorio na ovu mogućnost, te je u nekoliko navrata poručio filmašima u Hollywoodu da će “ofrlje” izvedeni projekti, kako ih on naziva “2,5D” filmovi, upropastiti sav dosadašnji trud u razvoju i implementaciji 3D tehnologije.
U stvari, situacija je još ozbiljnija nego što bi se to dalo naslutiti iz uspjeha filmova poput “Avatara” ili Tim Burtonove “Alise u Zemlji čudesa”, te su zarade od trodimenzionalnih filmova, otkad su se prije pet godina ponovo vratili u modu, u silaznoj putanji.
Naime, ako u obzir uzmemo zaradu po pojedinoj projekciji, tijekom godina 3D filmovi su sve manje isplativi u odnosu na zaradu od 2D projekcija. Ovaj trend započeo je još u studenom 2004. godine kad je premijerno prikazan animirani film “The Polar Express”, koji se počeo prikazivati u 3650 američkih kina, od kojih je samo 59 bilo opremljeno za 3D projekcije.
No, zarada od tih pedesetak kina bila je gotovo 40.000 dolara što je, usporedimo li sa 6000 dolara koliko je bila zarada od običnih projekcija, bonus od nevjerojatnih 575 posto. Iako je tijekom idućih par godina samo par filmova izašlo u 3D formatu, nijedan od njih nije ponovio uspjeh “The Polara Expressa”.
Animirani akcijski film “Beowulf” u jesen 2007. godine prikazivao se u 742 trodimenzionalna kina, od ukupno 3,150 kina, te je dodatna zarada od 3D projekcija bila “samo” 135 posto. Dvije godine kasnije, “Avatar” je s 3D projekcijama ostavario dodatnu zaradu od 70 posto, a tri mjeseca kasnije bonus za “Alisu u Zemlji čudesa” je iznosio skromnih 53 posto.
Poražavajući rezultati
Brojke i dalje padaju, tako da je u svibnju bonus zarada od crtića “Shrek Forever After” iznosila 48 posto, a film “The Last Airbender” je od 3D projekcija u srpnju dodatno zaradio samo 24 posto. Međutim, neki bi kao nedavni primjer uspjeha 3D tehnologije naveli “Toy Story 3”, koji je zahvaljujući do sada vizualno najboljom 3D slikom prvi vikend zaradio rekordnih 110 milijuna dolara, a ukupno gotovo milijardu, ali ne bi bili u pravu.
Naime, treća avantura igračaka Woodyja i Buzza od 3D projekcija zaradila je oko 27.000 dolara te 28.000 dolara u 2D verziji, što bi značilo da su 3D kina ostvarila gubitak od pet posto. Nakon tih “poražavajućih” rezultata, konačno je postalo jasno da 3D format nije nova holivudska “zlatna koka” te da su kinodistributeri počeli gubiti novac.
Nije još jasno koji se točno razlog krije iza ove silazne putanje, no, najvjerojatnije je da je ljudima ovaj format jednostavno dosadio te je njegova patina novotarije brzo izgubila sjaj. Neki kritičari, pak, tvrde da razlog leži u tome što Hollywood sabotira kvalitetne 3D projekte tako što “obične” filmove, radi veće zarade, tek u postprodukciji pretvara u 3D filmove. Kao najbolji primjer te prakse navodi se akcijski film “Clash of the Titans”, čija je 3D verzija bila toliko loše napravljena da je slika u nekoliko navrata bila toliko mračna i mutna da su se teško razaznavali likovi na filmskom platnu.
Ima i izinmaka
Jedine iznimke od ovog silaznog trenda su filmovi koji u svom nazivu imaju atribut 3D, poput “My Bloody Valentine 3D”, “Step Up 3D” i “Piranha 3D”, te su kina koja prikazuju ove filmove u 3D verziji ostvarila, redom, bonus od 481, 42 i 131 posto.
Bilo kako bilo, prognoza za 3D filmove ne izgleda dobro. Svejedno je ima li previše ponude ili premalo potražnje, činjenica ostaje da za mainstream filmove, koji se mogu pogledati u oba formata, dodatna zarada od trodimenzionalnih projekcija stremi prema nuli.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....