AKTIVIZAM

Zalijepili su se za Botticellijevo ‘Proljeće‘, vezali lancima u kapeli s Giottovim freskama, a sve zbog samo dva cilja

Protesti na ulici

 Misanthropicture - Manuel Micheli/Alamy/Alamy/Profimedia
‘Vremena više nema. Imamo tri, četiri godine, najviše sedam da spriječimo da situacija postane nepovratna‘

Bilo je to sasvim uobičajeno nedjeljno jutro u Capelli degli Scrovegni u Padovi. Brojni turisti iz cijeloga svijeta strpljivo su čekali ulazak kako bi se divili čuvenom ciklusu Giottovih fresaka, jednom od najvažnijih remek-djela europskog slikarstva ranog 14. stoljeća, od prošle godine na listi UNESCO-ve svjetske baštine, koji krasi zidove kapele poznate i kao Kapela Arena. Među njima je bilo i četvero mladića koji se ni po čemu nisu posebno isticali u gomili. Uredno su kupili kartu u 10.20 sati i s ostalima ušli u građevinu od crvenih opeka koju je dao sagraditi bogati bankar Enrico Scrovegni kao privatni oratorij. A onda je počeo šou. Prema onome što je rekonstruirano, kada su ušli, na čuđenje ostalih posjetitelja, dvojica su izvukla prvo crvene transparente na kojima je pisalo "No gas, no carbone", a zatim lance i, zatvorivši ih lokotima, vezali su se za metalni rukohvat koji ograničava udaljenost od zidova oslikanih freskama. Sve to dok su druga dvojica snimala prosvjednu akciju, vjerojatno s namjerom da te slike prošire internetom.

Nestašica hrane i vode

"Nema ništa važnije u ovom povijesnom trenutku nego djelovati da se spasi vlastita koža. Kad nema hrane i vode, ljudi postaju nasilni. Pogledajmo što se događa na Siciliji, što se dogodilo u Sudanu; ne može se živjeti bez vode, ljudi migriraju, postoje sukobi. Građanski neposluh je jedini način da nas se čuje", rekao je jedan od njih.

Nije trebalo dugo da intervenira policija, koja je prvo pokušala uvjeriti grupu da zaustave prosvjed, a zatim je, s obzirom na njihovo odbijanje, lance presjekla škarama i odvela prosvjednike rukama.

Tako je, ukratko, završila jedna od zadnjih akcija koje je ovog ljeta priredila misteriozna grupa aktivista koja sebe naziva Posljednja generacija.

Prije Padove posjetili su Milano, Firenzu, Genovu, Rim... U milanskom Museu del ‘900 30. srpnja "zalijepili" su se za postolje skulpture Umberta Boccionija iz 1913. godine "Forme uniche della continuità dello spazio". Šokirali su i posjetitelje Gallerije Uffizi, gdje su tjedan ranije primijenili istu metodu na slavnoj slici "Primavera" Sandra Botticellija. Uglavnom djeluju prema sličnom scenariju - u Uffizi ih ulazi troje - jedan mladić od dvadeset i dvije djevojke od 29 i 27 godina, oko 10.30 s redovnom kartom. Nakon izvođenja akcije naglo su izbačeni od strane muzejskog sigurnosnog osoblja, a zatim su karabinjeri obavili očevid i pristupili identifikaciji. Prijavljeni su zbog prekida javne službe, otpora javnom službeniku i neovlaštenih demonstracija. Na umjetninama nije bilo štete, a iz muzeja za sada nije stiglo nikakvo priopćenje. Oglasili su se međutim iz Posljednje generacije putem svoje službene web stranice: "U galeriji Uffizi u Firenci čuvaju se neka od najpoznatijih umjetničkih djela najznačajnijih umjetnika cijele povijesti čovječanstva: Leonarda da Vincija, Michelangela, Giotta, Rafaela, Botticellija, Tiziana, Caravaggia. Tijekom jutra u petak, 22. srpnja 2022. Laura i Simone, koji su se pridružili talijanskoj kampanji nenasilnog građanskog neposluha Ultima Generazione, zalijepili su se ispred Botticellijeve "Primavere". Poruka koju su lansirali ovom akcijom jednostavna je, a ujedno i krajnje dramatična: "Idemo prema pravom ekoklimatskom kolapsu. Suša, nestašica hrane i ekstremne vremenske prilike najjasniji su dokaz kolapsa izazvanog prvenstveno korištenjem fosilnih goriva. Talijanska država financiranjem fosilnih goriva, dakle, ulaže u smrt ljudi umjesto da provodi pravu ekološku tranziciju. Suočeni s kolapsom, ne možemo više misliti da imamo vremena čekati jer vremena više nema. Imamo tri, četiri godine, najviše sedam da spriječimo da situacija postane nepovratna. Ako vlada ne djeluje, moralna je dužnost svih nas izvršiti pritisak na njih da donesu odluke u interesu stanovništva".

Pritisak na vladu

Prema riječima Chloé Bertini, jedne od članica pokreta, grupa je koristila standardno super ljepilo za oba prosvjeda. Bertini je njihov cilj opisala kao "podizanje svijesti, vršenje pritiska na vladu i rasvjetljavanje koliko nas njihova neaktivnost i usredotočenost na fosilna goriva osuđuju". Grupa je optužena i novčano kažnjena, što je tipično za njihove prosvjede, rekla je Bertini, koja je i sama sudjelovala u prosvjedima. Otkrila je za medije i da su optužbe za koje ih se tereti obično za demonstriranje u neovlaštenom prosvjedu i oštećenje stakla ili stalaka koji štite umjetnine. Ni u kolovozu grupa nije bila na odmoru - u Vatikanskim muzejima zalijepili su se za bazu kipa "Laokont sa sinovima". Nekoliko minuta nakon početka akcije cijeli jedan dio muzeja je evakuiran, a prisutnima koji su podržali aktiviste oduzeti su mobiteli.

"Poput Laokonta, znanstvenici i aktivisti svjedoci su koji pokušavaju upozoriti one oko sebe na posljedice koje će današnje akcije imati na budućnost. Poput Laokonta, znanstvenike i aktiviste ne sluša ili, još gore, ušutkava politika, više zainteresirana za obranu privilegija manjine nego za dobrobit zajednice", poručili su aktivisti. "Kip podsjeća na tužnu sudbinu koja je zadesila grčkog svećenika u pokušaju da spasi sebe, svoju djecu i građane. U našem pokretu postoje roditelji, postoje djeca, ujedinjeni željom da potaknu svijet politike da donese ispravne odluke za zaustavljanje klimatskih promjena prije nego što bude prekasno", objašnjava Laura, aktivistica Posljednje generacije. U Genovi su, pak, za Ferragosto upali u akvarij s transparentima te posprejali stakla bazena s dupinima.

O grupi se ne zna puno, sve raspoložive informacije uglavnom dolaze s njihove web stranice, preko koje poručuju da su započeli "talijansku kampanju nenasilnog građanskog neposluha koja od 2021. godine ujedinjuje obične građanke i građane zabrinute za svoju budućnost i budućnost onih koji dolaze poslije nas. Da, jer će izbori koje čovječanstvo sada (ne)čini oblikovati budućnost iz koje se neće moći vratiti. Mi smo posljednja generacija sposobna učiniti nešto".

Nova radna mjesta

Imaju, kako navode, dva zahtjeva prema talijanskoj vladi. Prvi je da odmah zaustavi ponovno otvaranje napuštenih elektrana na ugljen i otkaže projekt novog bušenja za istraživanje i vađenje prirodnog plina i drugi, da odmah nastave s povećanjem solarne energije i energije vjetra za najmanje 20 GW te stvore tisuće novih radnih mjesta u obnovljivoj energiji te pomognu radnicima u fosilnoj industriji da pronađu posao na održivijim poslovima.

Talijanski aktivisti, međutim, izgleda, ne djeluju sami, a posebno je zanimljivo tko stoji iza njih, odnosno tko ih financira. Surađuju s organizacijom Just Stop Oil, čiji se članovi od lipnja lijepe za umjetnička djela u muzejima u Londonu, Glasgowu i Manchesteru. Obje skupine sudjelovale su i u drugim vrstama akcija, kao što su prosvjedi u prometu ili štrajkovi glađu, a zahtijevaju od svojih vlada da zaustave proizvodnju fosilnih goriva i prihvate ekološki prihvatljivu energiju. I jedne i druge financira Climate Emergency Fond, organizacija sa sjedištem u LA-u koju su osnovala tri milijunaša 2019. za potporu ekološkog aktivizma. "Stvorena je kako bismo privukli pozornost na ovu zastrašujuću putanju", rekao je za The Observer Trevor Neilson, koji je suosnivač fonda s Rory Kennedy, kćeri senatora Roberta Kennedyja, i Aileen Getty, unukom naftnog tajkuna Jeana Paula Gettyja. Konkretno, ove dvije skupine dobile su, prema pisanju tog lista, milijun dolara od kalifornijskog fonda koji je od svog osnutka financijski podržao 86 organizacija. Just Stop Oil dobio je 920.000 dolara od 2020., dok je Ultima Generazione financirana s 80.000 dolara, kako je kazala izvršna direktorica Climate Emergency Fonda Margaret Klein Salamon. "Ovi prosvjedi su tako sjajni. Ljudi dolaze u muzej kako bi pogledali ovu sliku, ali mi umjesto toga trebamo da uvide stvarnost klimatske krize." Salamon vjeruje da su ovi remetilački prosvjedi utjecajni jer pomažu regrutirati više aktivista i pridobiti značajnu medijsku pozornost. Dodala je da su europski klimatski pokreti dobili veći zamah od onih u SAD-u, dijelom zbog blažih pravnih posljedica.

image

Rory Kennedy

Bruno Bebert/Bestimage/Profimedia
image

Aileen Getty

Michael loccisano/Getty images/Profimedia

Planovi za budućnost

Prema Salaman, Climate Emergency Fund primarni je financijer i za Just Stop Oil i za Ultima Generazione, iako naglašava da se ta sredstva koriste samo za pravne aktivnosti. "Ove skupine sudjeluju u visokom građanskom neposluhu, ali mi to ne plaćamo."

image

Aktivisti pred Boticellijem

Instagram/

Chloé Bertini pak kaže kako oni financiraju cijelu svoju kampanju. "Sredstva zapravo idu prema tome da poduzimamo nešto. Oni nas podržavaju, podržavaju cijelu organizaciju, puno je ljudi iza scene. Stvarno nam izravno pomažu da radimo ono što radimo." Ultima Generazione u budućnosti, napominje članica grupe, planira krenuti u mnogo značajnije akcije od muzejskih protesta. "Naš cilj je poremećaj." Kako ističu, nastavit će s pritiskom na vlast, sve dok se ozbiljno ne počne razmišljati o politici koja bi se mogla nositi s "tekućim klimatskim i društvenim kolapsom". Akcije će se nastaviti "unutar naših muzeja, gdje će milijuni turista dolaziti kako bi se divili neprocjenjivoj umjetničkoj baštini", stoji među ostalim u priopćenju kolektiva.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
02. studeni 2024 21:15