Radionica puhanog stakla Nason na otočiću Muranu bila je često odredište velikih umjetnika; tamo je 50-ih godina odlazio i naš slikar Antun Motika, rođen u Puli. Talijanski je govorio poput materinskog jezika, zvali su ga stoga i Antonio Motika pa je na nekim izložbama zabunom tako i potpisan.
No, iako je vani izlagao s imenima kao što su Cocteau i Arp, i to upravo djela inspirirana Muranom, Motikina izložba u Hrvatskoj koja datira u 1952., izazvala je neželjeni preokret u gledanju na njegovo do jučer hvaljeno stvaralaštvo; riječ je o izložbi prijedloga za izradu predmeta od stakla. Ta je izložba izazvala lavine negativnih kritika, predvođenih znamenitim Grgom Gamulinom. Te lavine nisu prestajale niti kasnije, prilikom izlaganja njegovih kolaža, za koje je vrijeme naknadno pokazalo da je riječ o nekim od najjačih dionica umjetnikova opusa.
Druženje s puhačima
Međutim, prema sjećanju umjetnikove obitelji, upravo je te crteže hvalio slavni Pablo Picasso, koji je kao i Motika bio opčaran tom tehnikom te je, kao i on, uživao u druženju s puhačima stakla na Muranu; dvojica su umjetnika izlagala bok uz bok, na velikoj izložbi inspiriranoj venecijanskim staklom, koja je bila u Baselu 1955., gdje je Motika izložio skulpturu “Mačke”. Prema sačuvanim fotografijama, na izložbu od velikog značaja, stigli su i Picasso i Jean Cocteau, te mnogi važni protagonisti epohe.
Jedanaest crteža ugljenom, prijedloge za staklene skulpture Antuna Motike, moći ćemo vidjeti od ove subote u zagrebačkoj galeriji Deči. Galerist Deči, koji usko surađuje s nasljednicima tog umjetnika, kaže da je riječ o dosad neizloženim radovima, odnosno dosad je bio pokazan samo jedan rad od njih jedanaest. Izložba nije velika formatom, no govori o važnoj dionici opusa.
Susret s idolom
Naime, prema sjećanju Branke Motike, supruge umjetnikova posinka i nasljednika umjetnina, Antun Motika, s kojim je mladi bračni par svojedobno i živio (umjetnik nije imao svoje djece), često se prisjećao svoja dva susreta s velikim Pablom Picassom, koja su se dogodila na Muranu i u Baselu. “Postojali su i radovi koje je nazvao ‘Pablo’, no ne zna se gdje su danas”, kaže galerist Deči, koji je crteže za izložbu birao zajedno s kćeri Anom, povjesničarkom umjetnosti. Prema sjećanju obitelji, susret s Picassom umjetniku im je ostao u dobrom sjećanju. Picassovim je radom Motika bio fasciniran još od 30-ih, dok je živio u Parizu. No, mnogi se razočaraju kad upoznaju svoje idole, a no Motiki se nije to dogodilo, dapače, Picasso je čak i pohvalio njegove crteže životinja. “Osobno upoznavanje slavnog slikara te potvrde i hvaljenje njegova rada ostavili su na Motiku izrazito dobar dojam i osnažili njegovo samopouzdanje”, smatra Ana Deči.
I upravo će se na zagrebačkoj izložbi moći pogledati crteži, najčešće s motivima životinja; “Stilizirani jelen”, “Fantastična životinja-konj”, “Bik”.... Osim toga, umjetnik je za staklo osmislio i akt, erotika je, poznato je, bila važan dio njegova opusa.
Na bijenalu
Ima, inače više crteža od ovih što će biti pokazani na izložbi, oni variraju u kvaliteti, no svjedoče o segmentu Motikina opusa, nerijetko pod Picassovim utjecajem.
Antun Motika s muranskim se staklom susreo prvi put upravo te 1952. godine lutajući po Veneciji. Već je tada bio afirmirani umjetnik i predstavljao je Jugoslaviju na Venecijanskom bijenalu.
Suradnja s Nasonom
Tri godine ranije počinju ga privlačiti teme podsvjesti, snova, noćnih mora; tu fazu tada sam umjetnik naziva “arhajskim nadrealizmom” i kasnije će se ta definicija uvriježiti pri opisivanju njegova opusa. Pri izradi keramike Motika je usko surađivao s Ermannom Nasonom; sin znamenitog puhača Otella Nasona i sam je bio slikar, no nastavio je očev posao, a među njegovim su suradnicima bili i Georges Braque, Marc Chagall, Gio Ponti. O Ermannu je napisana i monografija, a unatoč svim velikim imenima, posebno poglavlje kod njega zauzima upravo suradnja s Motikom. Motika je stvarao u radionici Fucina degli Angeli; tamo su dolazili Kokoschka, Max Ernst, Jean Arp te Picasso. I danas se u galeriji radionice nalaze Motikina djela.
Pula je od Motikine obitelji otkupila 1500 radova, no često ispliva neki novi pogled na njegov rad; ova izložba pruža uvid u odnos Picasso - Motika, kao i vrijeme kada su muranske radionice prolazile zlatno razdoblje. No, nakon niza kritika, Motika se razočarao i od 1955. počeo je ponovno - samo slikati.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....