ZAGREB - Za četiri i pol mjeseca, najkasnije do 11. travnja 2013. godine, konzorcij ZAIC trebao bi početi graditi novi zagrebački aerodrom i završiti ga u roku od 1095 dana.
Do početka gradnje ostalo je jako malo vremena, a za projekt još nije zatvorena financijska konstrukcija, nije otkupljeno sve zemljište, nema građevinske dozvole, vojne instalacije nisu izmještene. Te činjenice otvaraju spekulacije da Aéroports de Paris i Bouygues Batiment International, koji čine konzorcije ZAIC, zapravo polako odustaju od cijelog projekta, a Zagreb na dulje vrijeme ostaje bez modernog aerodroma. Zbog mogućeg odustajanja Francuza u Ministarstvu prometa, kako doznajemo, ne uzbuđuju se puno jer Hrvatska ima u potpunosti pripremljen projekt sa svom dokumentacijom, koji može ponuditi zainteresiranima u svijetu.
Predobra ponuda
ZAIC je pobijedio na međunarodnom natječaju za dodjelu koncesije i gradnju novog aerodrodma. Nakon otvaranja ponude u Ministarstvu prometa bili su šokirani jer se ZAIC obvezao uložiti 226 milijuna eura u aerodrom kapaciteta 5 milijuna putnika, po svakom putniku koji prođe kroz aerodromom platit će 1,25 eura te će kroz koncesijsko razdoblje od 30 godina državi platiti 1,94 milijarde eura. Ponuda je bila tako dobra da su mnogi sumnjičavo vrtjeli glavom sumnjajući da se može ispuniti.
Šest mjeseci nakon potpisivanja ugovora ZAIC je iskoristio klauzulu iz ugovora da se rok za zatvaranje financijske konstrukcije može produljiti za još pola godine. U stručnim se krugovima počelo sve glasnije nagađati da Francuzi zapravo ne mogu skupiti novac. Plan ZAIC-a bio je da prikupi 100 milijuna eura u gotovini, a preostalih 126 za gradnju zgrade iz kredita. Kako bi prikupio tih 100 milijuna, ZAIC pronalazi partnere koji bi postali suvlasnici koncesije, a zauzvrat bi donjeli svjež novac. Na popisu mogućih partnera su hrvatske tvrtke Viadukt i Croatia osiguranje, turski operator zračnih luka TAV Airports Holding, IFC (Grupa Svjetska banka), jedan francuski infrastrukturni fond te još neimenovani ulagač s Bliskog istoka.
Zemljište i kreditori
Prema tom planu, Viadukt i Croatia osiguranje preuzeli bi 10 posto suvlasništva nad koncesijom.
U Croatia osiguranju saznajemo da su poslali ponudu ZAIC-u i zatražili odgovor do 15. studenog, no još ga nisu dobili. CO je spreman uložiti 9 milijuna eura, ali tek od 2016. godine. Turski TAV, čijih 38 posto vlasništva ima Aéroports de Paris, ponudio je kupnju 15 posto vlasništva nad koncesijom za 15 milijuna eura. Koliko su ostali potencijalni partneri ponudili, zasad nije poznato. U ZAIC-u tvrde da pregovori s bankama o kreditiranju idu dobro i da su među zainteresiranim bankama EIB te nizozemske, njemačke i francuske banke. Prema njihovim tvrdnjama, zatvaranje financijske konstrukcije nije upitno i gradnja će početi u prvim danima travnja.
Međutim, prethodno treba osigurati zemljište i svu dokumentaciju. Država još nije otkupila manji dio zemljišta za prvu fazu projekta. U Ministarstvu prometa tvrde da će to učiniti nakon dobivanja lokacijske dozvole, čije je ishođenje obveza koncesionara. Zahtjev je podnesen i lokacijska bi se dozvola trebala izdati ovih dana.
Kako doznajemo, ZAIC je zajedno s Institutom IGH završio idejni projekt aerodroma te Francuzi mogu ići sa zahtjevom za izdavanje građevinske dozvole jer je i studija zaštite okoliša ishođena i predana koncesionaru.
Neizvjesna suradnja
Oružane snage trebaju predati 50 hektara zemljišta vojne baze Pleso, a za njezine potrebe treba sagraditi prostor za tzv. dežurnu paru, na kojoj će biti stacionirani borbeni avioni i koja mora biti povezana sa Zrakoplovno-tehničkim centrom. Nakon višemjesečnog natezanja lokacija za dežurnu paru je pronađena. Rok za preseljenje i gradnju je početak travnja sljedeće godine. U MORH-u tvrde da gradnja novog terminala ne može početi prije dovršetka nove dežurne pare.
Zagrebački je aerodrom ove godine imao oko 2,3 milijuna prevezenih putnika. ZAIC je plan u samo tri godine do 2019. broj putnika povećati na pet milijuna te sa Zagrebom potpuno ovladati mediteranskim tržištem. Aéroports de Paris već sada kontrolira tržište sjeverne Afrike, a kupnjom 38 posto udjela u TAV Airport Holdingu ušao je u zračne luke Turske, Grčke, Makedonije i zemalja Perzijskog zaljeva. No, pitanje je kako će na to odgovoriti njemačka Lufthansa, koja je nositelj udruženja Star Alliance, čiji je član i hrvatska aviokompanija.
Air France je na čelu konkurentskog udruženja Sky Team, a uz njega su i nekadašnji nizozemski KLM, s kojim se spojio, te Delta iz SAD-a. Tek će se vidjeti kako će te dvije grupacije surađivati u Zagrebu i kako će Lufthansa odgovoriti na namjeru Air Francea da mu Zagreb bude središte u koje će dovoditi putnike i dalje ih transferirati prema Bliskom istoku ili čak Sjedinjenim Državama.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....