NOVA STRATEGIJA PRODAJE

ONLINE PRODAJA JE BUDUĆNOST Prava prodaja se seli na web, trgovine su izlozi za brend

Otvarat ćemo jedan dućan godišnje, kaže Rogić iz tvrtke Britton. Next im u rezultate ubraja i on-line prodaju u regiji
 Neja Markičević/CROPIX

Britanskom Nextu na hrvatskom je tržištu, igrajući uz moćni švedski H&M i španjolsku Zaru, uspjelo ono što francuskom Okaidiju i američkom GAP-u nije pa su se skrušeno povukli. Next, međutim, putem franšize koju drži tvrtka Britton Romana Rogića širi biznis po Hrvatskoj, a u planu je i regija za koju također ima franšizu. Adut im je dječja odjeća jer je puno uspješnija od odjeće za muškarce i žene. Na prodaji brenda Next, koji je prije dvije godine pretekao Marks & Spencer i postao najprodavaniji britanskog brend odjeće, Rogićev je biznis, inače baziran na prodaji sportskih brendova, lani rastao 15 posto, pa se može procijeniti da im je Next donio malo više od dva milijuna kuna prihoda u prvoj godini poslovanja.

Ulaganje 1,5 mil. kuna

Nakon dva zagrebačka dućana i jednog u Varaždinu, u ožujku iduće godine otvaraju trgovinu u West Gateu, a slijedit će Split, Osijek, Rijeka i Zadar. - Otvarat ćemo jedan dućan godišnje - kaže Rogić, čija je tvrtka zahvaljujući Nextu povećala broj zaposlenih sa 24 na 70. Iduće godine u nove trgovine Nexta uložit će 1,5 milijuna kuna, a ove godine od tog brenda očekuju 14 posto više prihode. U dječjoj odjeći cjenovno pozicioniran nešto niže od Zare i nešto više od H&M-a, Next, kaže Rogić, nema ambiciju tući se s njima.

- Uvjereni smo da je uspjeh brenda baziran na povoljnoj cijeni, dobrom dizajnu i kvalitetnom pamuku - kaže Rogić. Njegov Britton lani je imao 22 milijuna kuna prihoda, 46 posto više nego godinu prije, i 2,1 milijun kuna dobiti.

17% dolazi s weba

Unatoč tome što je hrvatski franšizer na tržištu otvorio fizičke trgovine, britanski Next hrvatskim potrošačina putem svojeg weba ipak prodaje odjeću koja se na taj način može nabaviti malo jeftinije. Model po kojem Next posluje u Hrvatskoj, jer tako traži britanski franšizer, primjer je praćenja globalnog trenda koji se zasniva na otvaranju prostora za rast on-line prodaje. Riječ je o modelu kojem su ponajprije skloniji manji igrači, ali usvajaju ga i najveći poput Nikea.

Rogić objašnjava da on-line trgovina Nextu čini 17 posto ukupne prodaje. Riječ je o nešto više od 600 milijuna funti (oko 900 milijuna dolara) od ukupnog prihoda koji iznosi 3,7 milijardi funti.

- Njima je on-line trgovina zbog trenda rasta jako važna pa je nikako ne žele onemogućiti, ali mi kao franšizeri imamo udjel u njihovu on-line prihodu od kupaca s područja za koja imamo franšizu jer im naše trgovine dovode on-line kupce šireći svijest o brendu, kao što mi njima plaćamo dio od naše prodaje kao cijenu franšize - objašnjava Rogić poslovni model čija je temeljna postavka da ne šteti rastu on-line trgovine. Fizičkom dućanu u korist ide to što prodaje odjeću na rate, a cijena je viša za PDV koji se na dječju odjeću u Britaniji ne naplaćuje, a u Hrvatskoj je 25 posto.

Iako su manji igrači skloniji inzistiranju na novim prodajnim kanalima, na on-line prodaju fokusirali su se i globalni divovi poput Nikea, koji je lani zacrtao strategiju prema kojoj do 2017. godine putem weba želi ostvarivati 2 milijarde dolara prihoda.

U svibnju 2013., kada su to najavili, on-line prodajom su ostvarivali 540 milijuna dolara prihoda od 25,3 milijarde dolara ukupnog prihoda. Na kraju svibnja ove godine Nikeova on-line prodaja rasla je 40 posto, na 756 milijuna dolara, no rastao im je i ukupni prihod, i to za 10 posto, na 27,8 milijardi dolara. U prvom kvartalu fiskalne 2015. godine, koji u Nikeu završava 31. kolovoza, prihod od on-line trgovine rastao je 70 posto, na veselje njihova predsjendnika Trevora A. Edwardsa koji se time pohvalio prezentirajući poslovne rezultate. On-line prodaju tijekom prošle poslovne godine pokrenuo je u Brazilu i Japanu, a sada je ima u 24 zemlje.

Komplementarno

Britanski Next, koji je pet puta manji od Nikea, ima gotovo jednak prihod od on-line prodaje u apsolutnim brojevima, ali trendovi dobivaju dodatnu snagu tek kad ih prihvate najveći igrači poput Nikea i dokažu da na tome rastu, a ne padaju. Još lani je konzultantska kuća Moody’s ustvrdila da je on-line prodaja ključni pokretač rasta u odjevnoj i industriji obuće, koji će donijeti korist, a ne štetu kompanijama.

- Oni koji investiraju u tehnologiju, u svoje kapacitete za ispunjavanjem novih zahtjeva te u inventar kako bi ponudli komplementarnu uslugu u dućanu i na webu imat će najveće koristi od rasta on-line prodaje - ustvrdili su Moody’sovi analitičari, napominjući da trgovci moraju istodobno ulagati u brendiranje i fizičke trgovine kako bi zadržali blisku vezu s kupcima koju im on-line ne omogućuje, ali i u širenje te prodaje, u kojoj leži budućnost. Prema analizi konzultantske kuće Forrester, očekuje se da će on-line prodaja do 2017. godine u SAD-u dosegnuti promet do 262 milijarde dolara, dok će se u EU on-line prodajom 2017. godine okrenuti 128 milijardi eura.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
07. studeni 2024 02:12