Shutterstock editorial
Srebrna lopta

Neočekivana suradnja: Kako je nastao jedan od najpoželjnijih sportskih trofeja na svijetu?

Razlog zbog kojeg momčadi američkog nogometa ostavljaju srce na terenu statua je koja se puna četiri mjeseca oblikuje u manufakturi kompanije Tiffany & Co.

Razlog zbog kojeg momčadi američkog nogometa ostavljaju srce na terenu statua je koja se puna četiri mjeseca oblikuje u manufakturi kompanije Tiffany & Co.

Grubi sport poput američkog nogometa i Tiffany & Co., luksuzna marka profinjenog nakita od dragulja i plemenitih metala, na prvi pogled nemaju ništa zajedničko. Međutim, taj brend i najpopularnija američka razbibriga itekako su povezani zahvaljujući jednom od najpoželjnijih sportskih trofeja na svijetu, srebrnoj statui koja nosi ime Vincea Lombardija, a koju svake veljače ponosno podiže pobjednička momčad Super Bowla.

Trofej prikazuje loptu američkog nogometa u položaju za šut, od 1970. nosi ime legendarnog trenera i izvršnog direktora američke Nacionalne nogometne lige, a izrađuje ga Tiffany & Co. Riječ je zapravo o minucioznom četveromjesečnom procesu ručnog oblikovanja trofeja od sterling srebra s tim da suradnja luksuznog brenda s NFL-om nije njihov jedini kreativni "izlet" u elitni sport. Tiffany između ostalog, izrađuje trofej Larryja O‘Briena u NBA ligi te pokal za pobjednike US Opena u pojedinačnoj konkurenciji.

image

Za izgled trofeja zaslužna je luksuzna draguljarska kuća

ANTHONY BEHAR/PA IMAGES/PROFIMEDIA

Srebrna, na krajevima ukošena nogometna lopta u popularnoj američkoj kulturi znači toliko da na upit koliko (realno) vrijedi trofej Vincea Lombardija, ljubitelji američkog nogometa nerijetko odgovaraju kako je za njih jednostavno neprocjenjiv premda se vjeruje da trošovi izrade ne prelaze 50.000 dolara.

Priča o tome kako je baš Tiffany izabran osmisliti i izraditi prestižni simbol Super Bowla zbog kojeg momčadi američkog nogometa ostavljaju "dušu i srce" na terenu samo da ga osvoje, počinje 1967., kada je tadašnji povjerenik NFL -a, Pete Rozelle, kontaktirao Tiffany kako bi osmislili dizajn za pokal će se dodijeliti odmah poslije finala Super Bowla i simbolizirati taj događaj. Obratio se samo toj draguljarskoj kući, ne sumnjajući u rezultat. Jer, njihov je način izrade dragocjenosti takav da sve što potpisuju, radilo se o jednostavnom komadu nakita ili o najelitnijem američkom trofeju, mora postati svima prepoznatljiv umjetnički rad.

Zadatak je preuzeo glavni Tiffanyjev dizajner, Oscar Riedener, Švicarac koji je vrlo malo znao o američkom nogometu. Odlučio je da nikako ne želi izraditi klasičan pokal već loptu specifičnog izgleda, kakva se koristi u tom sportu i o kojoj u konačnici na terenu sve ovisi.

image

Trofej je ‘stajao‘ Toma Bradyja braka

UPI/ALAMY/ALAMY/PROFIMEDIA

Razmišljajući o detaljima, navodno je osmislio izgled statue dok je doručkovao u svom domu. Nekoliko dana kasnije, dizajner je u grubim crtama prezentirao ideju Peteu Rozelleu. Pokal je nacrtao navodno na paprinatom ubrusu tijekom ručka, a njegova ideja toliko se svidjela predstavniku NFL-a da je većim dijelom ostala nepromijenjena u idućih pedeset godina.

Prvi trofej izrađen je u radionici Tiffanya u Newarku u New Jerseyju, a od 2017. oblikuje se u njihovoj manufakturi u Cumberlandu na Rhode Islandu. Statua je visoka 56 centimetara, teži tri kilograma i dvadeset dekagrama, a proces izrade počinje topljenjem sterling srebra u posebnim pećima, na temperaturi od 537 stupnjeva Celzija. Riječ je o dragocjenoj leguri koja sadrži oko 92 posto srebra te još nekoliko metala. Razlog zbog kojeg se koristi baš sterling je taj što se sto posto čisto srebro teško oblikuje jer je premekano.

Poslije lijevanja srebrne legure u kalup i hlađenja, što je zacijelo najlakši dio posla, na red dolaze majstori draguljari koji puna četiri mjeseca oblikuju remek-djelo. Posebna pozornost posvećuje se formiranju vezica na lopti te završnom poliranju prestižnog, srebrnog simbola Super Bowla.

image

Trenutak kad ga pobjednici podižu ‘srebrnu loptu‘

SEAN M. HAFFEY/GETTY IMAGES/PROFIMEDIA

Rezultat je impresivan trofej u sportu u kojem se okreće nevjerojatan novac, a trenutak kad ga vođa pobjedničke momčadi podiže na terenu poslije najiščekivanijeg i nagledanijeg finala na svijetu, kojem gledanost premašuje brojku od 100 milijuna ljudi, toliko je emotivan da izaziva neku vrstu sportskog delirija među navijačima.

Linker
26. travanj 2024 10:30