Držeći se uspješne filozofije dostupnog luksuza, dizajnerica i feministica Tory Burch uspjela je prebroditi sve krize i ući u elitni klub 100 američkih milijarderki, ali pritom se oslanjala i na svoje muževe.
Dok mnogi strepe od restrikcija i štednje koje se najavljuju za jesen, američka dizajnerica Tory Burch (56) može mirno spavati. Vlasnica istoimene modne kuće, osnovane 2004. i poznate po priuštivom luksuzu - cijena većine njezinih kreacija se kreće od 200 do 800 dolara - odnedavno je, naime, "teška" milijardu dolara. Podatak je objavio časopis Forbes i smjestio je na 25. mjesto među 100 najbogatijih američkih milijarderki koje su same stvorile svoje poslovno carstvo.
No, ona nije samo najbogatija modna dizajnerica u SAD-u, već i druga po bogatstvu u odnosu na njene muške kolege. Bogatiji od nje samo je Ralph Lauren čije se bogatstvo procjenjuje na 6,4 milijardi dolara, a treće rangirani je Michael Kors koji za njom zaostaje čak 400 milijuna dolara. I tu nije kraj. Lani je njena tvrtka prodala odjeću, modne dodatke, ručne satove, parfeme i ukrase za dom u vrijednosti od milijardu i pol dolara, najviše od svih američkih modnih kuća.
Samo su njene glasovite balerinke Reva, nazvane prema Torynoj majci, prodane u 200 milijuna primjeraka u više od tri tisuće trgovina diljem svijeta. Bio je to najsnažniji rast prihoda neke američke modne kompanije nakon dvije godine stagnacije zbog pandemije covida-19, koja je i dizajnericu prisilila da na neko vrijeme obustavi proizvodnju i zatvori stotinjak dućana.
Početkom ove godine je pak istraživanje globalne internetske agencije Statista o navikama potrošača, pokazalo da je logotip njene modne kuće - dva stilizirana zrcalna slova T, postao jedan od deset najprepoznatljivijih loga modnih brendova. Dizajneričin uspjeh je tim značajniji što Tory Burch nema formalnu poslovnu ni dizajnersku naobrazbu.
"Baka mi je uvijek govorila da slušam i učim od starijih i iskusnijih, i to mi je najdragocjeniji poslovni savjet koji sam ikad dobila", rekla je dizajnerica, koja je svoje poslovno carstvo stvorila u manje od dvadeset godina, i to zato što je dobro znala osluškivati potrebe tržišta.
Tako je 2013. upotpunila kolekcije odjeće s linijom parfema, pokrenutu u suradnji s kozmetičkim brendom Estee Lauder. Godinu kasnije je surađivala s tehnološkom kompanijom Fitbit na kolekciji narukvica koje mjere tjelesne funkcije, što ju čini pionirkom "pametne mode". Te 2014. je izdala i autobiografsku knjigu "Tory Burch in Color", koja je postala najprodavanije izdanje u nakladi časopisa New York Times, a s tvrtkom Fossil je lansirala kolekciju satova.
Iduće godine je predstavila sportsku liniju, a u isto vrijeme i kolekciju stolnog i posteljnog rublja te posuđa. Prije tri godine je ušla u beauty segment potpisavši ugovor s japanskom kozmetičkom kućom Shiseido, a ubrzo je proglašena i ženom godine prem izboru časopisa Glamour.
Njene kreacije koje od 2011. predstavlja na njujorškom Tjednu mode nose brojne holivudske glumice, poslovne žene i pripadnice europskih kraljevskih dinastija. Među obožavateljicama njenog dizajna su i TV voditeljica Oprah Winfrey, bivša prva dama Michelle Obama te britanska vojvotkinja Catherine od Cambridgea. Na samom početku karijere je, pak, nagrađena modnim Oscarom koji dodjeljuje Američko udruženje modnih dizajnera, i to u kategoriji najbolje kolekcije modnih dodataka.
Kao što je primijetila Darcy Penick, predsjednica kompanije Bergdorf Goodman, lanca luksuznih robnih kuća u kojima se prodaju i kolekcije Tory Burch, dizajnerica dio uspjeha može zahvaliti i svojevrsnoj personalizaciji svojih proizvoda
"Tory ne prodaje odjevne predmete već životni stil", rekla je Darcy u intervjuu za časopis Business of Fashion. To se najbolje može primijetiti na internetskoj trgovini njenog brenda gdje ima rubriku Tory Daily. Ondje dizajnerica svakodnevno objavljuje što čita, sluša, gdje putuje, o čemu razmišlja i što ju nadahnjuje, suptilno sugerirajući klijentima da kupnjom njenih kreacija postaju dio veće grupe ljubitelja profinjenog, ali i društveno odgovornog načina života.
No, kad se pita Tory, svojim najvećim poslovnim uspjehom smatra osnivanje zaklade The Tory Burch Fondation koja pomaže ženama u pokretanju vlastitog biznisa. Program u koji je uključena i Bank of America, američka multinacionalna investicijska banka, obuhvaća pristup povoljnom kreditu, poslovnoj edukaciji, povezivanju s klijentima i mentorstvo iskusnih menadžera, a od 2009. otkad je osnovana do danas, kreditirala je više od tri i pol tisuća žena sa 65 milijuna dolara. Unazad tri godine program je proširen s konferencijom Embrace Ambition Summit, gdje gostuju mnoge poznate žene i raspravljaju o aktualnim društvenim temama. Primjerice, tema ovogodišnjeg skupa je bila suprotstavljanje stereotipima i kreiranje novih standarda, a govornice su, uz ostale, bile holivudske glumice Julianne Moore i Rosie Perez te legendarna tenisačica Billie Jean King.
"Želja mi je od početka bila da moja kompanija bude u službi žena. Samo dva posto uloženog kapitala se odnosi na poslove koje vode žene, a čak 95 posto izvršnih direktora najvećih kompanija su muškarci. Trudim se koliko mogu isporaviti ovu nejednakost", rekla je dizajnerica u intervjuu za internetski poslovni portal CNBC.
I premda bi mnogima priča o "samostvorenoj" bogatašici koja se vlastitim snagama probijala u svijetu modnog biznisa sugerirala da je Tory Burch rođena u obitelji lošijeg imovinskog stanja, istina je da je odrasla u viktorijanskoj vili na 250 godina starom obiteljskom imanju u Philadelphiji. Majka joj je bivša glumica koja se 60-ih zabavljala s Marlonom Brandom i Paulom Newmanom, a otac investitor i vlasnik dionica brojnih tvrtki. U mladosti je kratko vrijeme bio dečko glumice Grace Kelly koja je kasnije postala princeza od Monaka.
No, za razliku od druge djece iz imućnih obitelji, Tory nije postala razmažena besposličarka, već je nakon diplome povjesničarke umjetnosti 1988. odselila u New York. Ondje je na početku radila za jugoslovenskog dizajnera Zorana Ladicorbića, tada omiljenog dizajnera holivudske elite. Potom je postala asistentica urednice američkog izdanja časopisa Harper‘s Bazaar, nakon čega se okušala i u svijeta marketinga. Bila je, naime, zadužena za odnose s javnošću u modnim kompanijama Vera Wang, Ralph Lauren, Narciso Rodriguez i Loewe.
Ideja za pokretanje vlastitog biznisa sinula joj je jednog jutra u kuhinji njenog stana na Manhattanu, no nije željela posuditi novac od roditelja već je obilazila prijatelje nagovaravši ih da ulože u njezin posao. Najveći iznos - dva milijuna dolara - dobila je od svog drugog supruga Chrisa Burcha s kojim ima troje djece: blizance Henryja i Nicholasa, koji sada imaju 25-godina, te pet godina mlađeg Sawyera. Prvi brak s Williamom Mackloweom, sinom nekretninskog tajkuna Harryja Macklowea, potrajao je samo godinu dana.
Prvi butik je otvorila u ulici Elizabeth na Manhattanu i odmah rasprodala gotovo čitavu kolekciju. Klijenticama se svidio elegantni i praktični "štreberski" stil koji se oslanjao na američku povijest i način života. Vjetar u leđa joj je dao intervju u showu Oprah Winfrey, nakon kojeg se utrostručila potražnja za njenim torbicama i cipelama, a Tory je prvi puta ušla na Forbesovu listu kao jedna od deset najmlađih milijunašica.
Od Chrisa Burcha se razvela 2006. nakon dvogodišnje parnice oko raspodjele financija, a sve se zakompliciralo jer nisu potpisali predbračni ugovor. Poslovno su se razišli pet godina kasnije, nakon što je Tory otkrila da je osnovao vlastitu modnu kompaniju s kojom je pokušao kopirati njezin dizajn. No, na kraju je zbog pritiska dioničara svoj udio prepustio bivšoj supruzi i povukao se iz tvrtke.
Sreću je pronašla u trećem braku s Pierreom Yvesom Rousselom, bivšim izvršnim direktorom modne kompanije LVMH. Vjenčali su se krajem 2018., a godinu kasnije Pierre je preuzeo čelnu poziciju u Torynoj tvrtki. Ona je ostala na funkciji glavne kreativne direktorice, a koliko je u tome uspješna dokazuje i njezin nedavni uspjeh, koji ju je čvrsto pozicionirao na vrhu američke modne industrije.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....