VREMEPLOV

‘Francuski auto za narod‘ slavi 75. rođendan: Citroën 2CV, ‘Spaček‘ jedan je od najcool auta svih vremena

Automobil kod nas nazvan "Spaček" bio je sposoban nositi se sa svime, ali je istovremeno bio jednostavan za održavanje i dostupan

Citroen 2CV

 Citroen

Bilo je to u razdoblju između dva rata, dok je Europa bila zahvaćena usponom nacističke Njemačke, sporovima između zemalja i odnosima između vlada na rubu eksplozije, kad je Citroën došao na ideju lansiranja modela "za ljude". Ideja je bila stvoriti automobil koji je bio sposoban nositi se sa svime, kako na selu tako i gradu, te istovremeno jednostavan kod izrade i za održavanje, te dostupan masama. Ovo je priča o Citroënu 2CV, "Spačeku", ikoni automobilske industrije 20. stoljeća.

image

Citroen 2CV

Citroen

U vrijeme nastajanja francuski proizvođač prolazio je kroz teške trenutke. Promjene u upravi tvrtke i dolazak Michelina kao spasitelja postavili su Pierre-Julesa Boulangera na čelo Citroëna 1934.

Zajedno s inženjerom Andréom Lefebvreom i dizajnerom Faminijem Bertonijem, Boulanger je počeo raditi na "vozilu koje je bilo poput otvorenog kišobrana na četiri kotača, sposobno prevesti četiri odrasle osobe i 50 kilograma prtljage preko oranice s košarom jaja, a da se ni jedno ne razbije", stoji u opisu.

image

Citroen 2CV

Citroen

Glavna ideja pod nazivom projekta TPV (Toute Petite Voiture, na francuskom) bila je stvoriti automobil za Francuze, koji je jednostavan i jeftin za održavanje. Imajući ovo na umu, vozilo bi nudilo šasiju od aluminijskih cijevi, blok i mjenjač od legure te drvenu platformu.

image

Citroen 2CV

Citroen

Karoserija bi bila izrađena od valovitog lima, jednocilindrični ili dvocilindrični motor hlađen zrakom, ne bi imao električnu instalaciju niti akumulator za pokretanje, a ovjes bi morao biti jednostavan, ali učinkovit. Godine 1937. rođen je prvi prototip budućeg 2CV. Kako bi proveo vozačke ispite, Boulanger je kupio imanje koje se nalazi 100 kilometara od Pariza, gdje je, vjeruje se, 1939. godine bilo razvijeno 47 prototipa.

image

Citroen 2CV

Citroen

U dvije godine razvijen je bio prvi službeni prototip spreman za vožnju, a šef Citroëna se u rujnu 1939. složio da se automobil pokaže pariškoj javnosti. Međutim, nedugo potom izbio je Drugi svjetski rat i svi planovi su "pali u vodu". Tijekom rata prototipi su uništeni, kao i planovi, kako ne bi pali u ruke neprijatelja.

Ali navodno nisu uništeni svi, budući da su neke sačuvali inženjeri i mehaničari uključeni u projekt kako bi nastavili njihov razvoj u budućnosti. Jedan od tih prototipova koji je ostao skriven bio je Citroën 2CV s jednim prednjim svjetlom, s nadimkom "El Ciclope" (Kiklop).

image

Citroen 2CV

Citroen

Tijekom ratnih godina Boulanger je nastavio raditi na projektu, a nakon što je rat završio, izvršna vlast je donijela odluku o ugradnji zrakom hlađenog dvocilindričnog motora sa suprotnim cilindrima zapremine 375 kubika i snage od 9 KS koji je bio povezan s 4-brzinskim ručnim mjenjačem.

Poklapajući se s 35. izdanjem Pariškog sajma automobila, 1948. službeno je predstavljen prvi Citroën 2CV. Mišljenja publike bila su podijeljena - jedni su to smatrali šalom, dok su drugi odmah vidjeli njegove prednosti. Ti drugi kasnije su dobili podršku među cijelom generacijom vozača koji su birali 2CV zbog njegovog prostora, udobnosti, niskih troškova održavanja, kvalitetnog ovjesa i platnenog krova koji se pomicao.

image

Citroen 2CV

Citroen

Povijest Citroëna 2CV karakterizira evolucija modela, koji će nastaviti rasti u snazi ​​i posebnim verzijama sve do praktički kraja svoje proizvodnje 1990. Čak i prije nego što je proizvodnja modela započela, 1954. se pojavio "AZL", koji je imao veći stražnji prozor, poklopac motora od sintetičkog materijala i nove presvlake. 1972. pojavljuje se Citroen 2CV s 32,5 KS i maksimalnom brzinom od 115 km/h.

Godine 1960. pojavio se jedan od najzanimljivijih modela u povijesti Citroëna 2CV. Nazvan 2CV Sahara, glavna novost vozila bila je ugradnja sustava pogona na sva četiri kotača. Sustav je imao dva motora od 12 KS, po jedan na svakoj osovini, s dva odvojena spremnika goriva s jednom ručicom mjenjača, papučicom spojke i gasom. Dizajniran je za korištenje u francuskim kolonijama u Africi.

image

Citroen 2CV

Citroen

Druga posebna izdanja koja su vrijedna spomena uključuju Citroën 2CV 6 by Hermès, kojeg je kuća dizajnirala iznutra i izvana, a prikazan na Salonu automobila u Parizu 2008. povodom 60. rođendana. Ne treba zaboraviti spomenuti ni posebne modele Citroën 2CV 6 Special; i Citroën 2CV Spot, koji su posebno danas na cijeni kod ljubitelja i kolekcionara.

Na koncu povijest pamti nekoliko ovako velikih europskih automobila, poput VW Bube, Fiata 500, Renaulta 4 i Minija Coopera, a "Spačak" svakako pripada tom društvu automobila kroz dekade izrađenih u milijunskim nakladama koji su europskim vozačima osigurali pristupačnu mobilnost...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
14. travanj 2024 15:45