DS Automobiles je otvorenjem salona u Kovinskoj ulici u Zagrebu upravo stigao na naše tržište, a mi smo već imali priliku testirati vrlo zanimljiv model DS 4 Cross. No vratimo se prvo malo u prošlost...
Sjećate se Citroena DS3, šminkerskog gradskog auta otkrivenog 2009. na osnovi C3? Pa potom kompaktnog DS4 na temelju C4 te većeg DS5 na bazi C5, oboje iz 2011. godine? Bili su to počeci moderne ere Citroenove linije dizajnom, opremom i tehnikom luksuznijih modela, toliko dobro prihvaćene da je 2014. izdvojena u zasebni brend DS Automobiles.
Naziv DS (kratica za Different Spirit, odnosno duh različitosti) ima svoje korijene i u Citroenovoj povijesti: bila je to 1960-ih ekstravagantna limuzina, poznata i kao Žaba. I Charles de Gaulle se obožavao njome voziti. DS je tako 2014. zaslužio dobiti vlastiti logo i status zasebnog premium brenda unutar tadašnjeg koncerna PSA, današnjeg Stellantis.
Novi DS 4 stvarno jest poseban. Izgleda kao skulptura, u zlatnoj metalik boji i top opremi Rivoli dostojna predvorja Versaillesa. Straga je naročito osebujan, kao ljušturom kukca zatvoren pa s mrežastom strukturom LED svjetala izgleda poput koncepta, sa svim odlikama de luxe dizajna.
Sprijeda je dozirana agresivnost nametnuta prvenstveno kljovastim dvoredom velikih dnevnih LED svjetala, ali i glavnim LED Matrix Vision svjetlima, sve skupa sa 158 dioda te šiljastim branikom gotovo ništa na ovom autu nema prizvuk konfekcije, a među ekstra detaljima ističu se elegantne kromirane kvake, koje kada nisu u funkciji spavaju u kućištima unutar vrata, kao u pojedinim modelima visoke klase. Povrh toga, varijanta Cross s markantnijom izvedbom donjih dijelova branika, vrata i još ponekim dizajnerskim detaljem ima i zgodan vizualni dašak crossoverske forme. Francuski Lexus?
Može se i tako reći. Dužina od 4,4 metra savršeno se uklapa u okvire premium kompaktne klase: DS je od A-klase kraći 5 centimetara, od A3 je dulji 6 centimetara. Povuče li se paralela s klasičnim modelima koncerna Stellantis (C4, 308, Astra...), s kojima dijeli modularnu platformu EMP2, od svih je za par centimetara dulji, što donosi benefite prvenstveno u najvećem prtljažniku, obujma 430 litara.
Obilje opreme, koža kojom je obloženo gotovo sve, od armature do vrata i pločaste strukture sjedala koja griju, hlade i masiraju te ugođaj tehnološki detaljno profiliranog auta obilježja su unutrašnjosti u kojoj je prioritet stavljen na skupocjen lifestyle ambijent. Sve zrači finoćom i uglađenošću, sjedala pružaju ugodnu poziciju za lijepo zadebljanim volanom, a povišeni bokovi tvore sportsko-zaštitnički ambijent.
Čitav interijer na prvu djeluje kao luksuzni bunker, u kojemu je digitalni hi-tech aspekt značajno prisutan, ali nije napadan. Kombinirani digitalni instrumenti izvor su svih primarnih i sekundarnih informacija, iako se treba naviknuti da je ekran veličine 7” manji od standarda na koje smo navikli, pa u nekim temama ponekad ima malo gužve. Period navikavanja traži i minijaturna digitalna skala okretomjera, a u nekim segmentima prilagodbu traži i logika tema u sklopu centralnog info i multimedijskog zaslona, veličine solidnih 10”.
Dolazak do pojedinih sadržaja vezanih za neke od sekundarnih funkcija zahtijeva korak ili dva više od uobičajenog, što stvara malu nervozu i dodatnu distrakciju u vožnji. Francuzi vole ponekad malo zakomplicirati, isto kao s prekidačima prozora na struju smještenima neobično na gornji rub vrata te svijetlim, nedovoljno kontrastnim i zato na prvu teže čitljivim simbolima fizičkih kontrola ispod dodirnog zaslona.
S druge strane, navigacija je besprijekorna, veza s platformama mobitela brza, kamera ima kristalno čist prikaz, a dobro funkcionira i glasovno upravljanje, kao i, nakon stjecanja rutine, upravljanje pokretima ruke bez dodira ekrana.
Touchpad na središnjem grebenu je zgodan gadget za vidjeti, ali funkcionalno gledano zapravo je suvišan. Materijali, naročito kožni, vrlo su ugodni, ostavljaju dojam finoće i skupocjenosti, a završna izrada s precizno izvedenim spojevima i primarne plastične površine prikladni premium ambicijama.
Generalno, prisutan je ugodan dojam čvrstoće. Mjesta za odlaganje sitnica ne nedostaje, dobar Night Vision sustav infracrvenom kamerom detektira osobe i predmete u mraku do 200 metara u daljinu i projicira ih na head-up zaslon proširene stvarnosti, veličinom 21” najveći u ovoj klasi.
Maštovit dizajn pojedinih detalja potvrđuje francuski smisao za posebnost: motor se pali tipkom u obliku dijamanta nasred središnje konzole, slični su i usmjerivači puhanja zraka, prekidači na vratima i izbornik profila rada pogonskog sustava. Pažnju plijeni i krokodilska struktura kožnih obloga sjedala, a elegantno je izveden i širok središnji greben koji prednja sjedala dijeli u dva udobna separea, s ručicom automatskog mjenjača u formi kromiranog mini klizača.
Vrlo decentne svijetle ukrasne površine cjelokupnom ambijentu s nježno zaobljenom gornjom plohom armature daju mali osjećaj glamura, a u svemu tome mjesta za koljena na stražnjem sjedalu je nešto manje od očekivanja u automobilu dužine 4,4 metra. Šteta je što inače velik prtljažnik nema dvorazinsku podnu policu, pa rušenjem stražnjih naslona pod nije cijelom dužinom ravan. Ograničena vidljivost unatrag očekivana je s obzirom na dizajnersku šik formu.
Dizanje prednje haube podržane dvama hidrauličkim podizačima otkriva dobro poznat, potencijalno najzanimljiviji prizor za hrvatsko tržište: četverocilindarski dizelski motor 1.5 BlueHDi od 130 KS i 300 Nm, povezan s Aisinovim automatskim mjenjačem s osam brzina.
Radni karakter dizelaša dobro pristaje kompaktnom formatu, premda bi s obzirom na uglađenost čitavog auta tiši benzinski motor mekanijeg rada bio prikladniji. Međutim, prilično potentan dizelaš je i ovdje, uklopljen u masu od 1415 kilograma, kvalitetna pokretačka snaga. Ima dobar start, fino razvija snagu i lijepo izvlači iz niskih okretaja, s dosta force i za lijevu traku autoceste.
Uglađen rad automatike dobra je karika u izvlačenju potencijala motora, a prebačajem iz suzdržanog Eco ili standardnih Normal ili Comfort u sportski profil rada s umjetno stvaranim oštrijim zvukom auta, ili ručnim promjenama brzina, energičnost pogonskog sustava dobiva na intenzitetu.
U automatskom režimu rada mjenjaču ponekad nedostaje nijansu više odlučnosti u potrazi za optimalnim stupnjem prijenosa, a u puzajućoj vožnji gradom i u kombinaciji s paljenjem i gašenjem start/stop sustava i uglađenosti. Finoće u završnim doziranju često fali i inače dobrim kočnicama.
Najbolja stvar u cijeloj priči je omjer mase, performansi i niske potrošnje. Manje od 4 litre na otvorenoj cesti, oko 5,5 na autocesti i manje od 6 u gradu, ne pritišće li se gas nervozno i agresivno, prizor je na putnom računalu koji svakako godi vidjeti. Dinamika vožnje je vrlo solidna.
Dobro izbalansiran i tih aktivni ovjes (doplata) i pristojno kalibrirana progresivna tvrdoća volana s finim osjećajem za kontrolu auta oslonac su sigurnom ležanju i na brzim ravnicama i u oštrijim prolazima vezanih zavoja, a ključ svega je povezanost s kamerom u vjetrobranu. Skenira konfiguraciju ceste i kompjuterskim izračunom utječe na optimalan rad svakog kotača. Benefiti u vidu dodatne stabilnosti i sigurnosti su očiti, isto kao na lošim cestama, na kojima adaptivan hod ovjesa djelomice filtrira grubosti.
Cijena? Generirana top opremom na prvu možda djeluje preambiciozno postavljena, ali temelje nalazi u ekstravaganciji kakva se u ovoj klasi rijetko viđa. Francuski Lexus? Definitivno, i to ne samo izgledom.
Ukratko
Tri benzinska motora i po jedan dizelski i hibridni, svi s automatikom i pet razina opremanja, čine širok izbor modela u kojem se ima što odabrati
Dizelski 4-cilindarski motor 1.5 BlueHDi dokazao je svoje dobre performanse u nizu modela koncerna Stellantis (i partnerskim Fordovima). I ovdje mu je vrlina niska potrošnja koja iznosi oko pet litara
Gotovo svaki detalj ovog auta ima miris dizajnerske posebnosti, prisnažene izvedbom Cross s vizualnim elementima SUV-a, ali uz standardnu podnicu
Prtljažnik obujma 430 litara najveći je u kompaktnoj premium klasi (A3 i serija 1 imaju 380 litara, A-klasa 345). Ima otvor u sredini i lijepo kromiran ulazni rub, ali nema dvorazinsku policu
Ekran grafički i sadržajno kombiniranih instrumenata nije baš velik (7”) i nudi nekoliko tema. U pojedinima, s više podataka, vlada mala gužva informacijama
Dodirni zaslon multimedije dosta je velik (10”), daje dobar odziv i mogućnost upravljanja glasom i pokretom, ali je ponekad nelogičnog protokola pri traženju neke tema ili funkcije
Prvi samostalni prodajni salon marke DS Automobiles u Hrvatskoj otvoren je 20. listopada u zapadnom dijelu Zagreba (Jankomir), Kovinska 22. Zastupljeni su svi modeli, od gradskog DS 3 do limuzine DS 9
Tehnički podaci
1.5 BlueHDi
Motor turbodizelski, 4 cil.
Cilindri/ventili4/16
Obujam1499 ccm
Snaga96 kW (130 KS) na 3750/min
Moment300 Nm na 1750/min
Pogon prednji
Mjenjač automatski, 8 brzina
Ovjes sprijeda McPherson, straga polukrut
Kočnice diskovi 304 i 268 mm
Gume 205/55 R 19, Michelin Cross Climate
Dimenzije4,40 x 1,83 x 1,49 m
Osovinski razmak2,61 m
Prtljažnik 430 litara
Spremnik benzina53 litre
Masa testnog auta1415 kilograma
Najveća brzina203 km/h
0-100 km/h 10,9 sekundi
Prosječna potrošnja (WLTP) 4,8 l/100 km
Ispuh CO2 (WLTP)128 g/km
Krug okretanja10,8 metara
EuroNCAP 4 zvjezdice (2022.)
Proizvodnja Rüsselsheim (Njemačka)
Jamstvo 5 god/100.000 km
Cijena 319.260 kuna
S doplatama 385.190 kuna
OPREMA RIVOLI - naplaci 18” * metalik zlatna boja Copper • diodna sva svjetla i žmigavci (prednja matrična) • tamna stražnja stakla • izvlačive vanjske ručke • višeslojna bočna stakla • dekorativne površine • kožna unutrašnjost • el. sklopivi retrovizori • samozatamnjujući retrovizor bez okvira • senzori i panoramska kamera 360 • automatska klima • keyless • head-up 21” • ambijentalna rasvjeta • paket sigurnosnih asistenata (adaptivni tempomat stop & go, čitanje znakova, mrtvi kut, automatsko kočenje, držanje trake...) • virtualni instrumenti 7” • multimedija 10” s navigacijom • upravljanje glasom i pokretom • USB ulazi • grijanje volana • grijanje, hlađenje i masaža sjedala...
DOPLATE TESTNOG MODELA - naplaci 19” • kožni ambijent Opera Criollo • Night Vision • Active Scan Suspension • bežično punjenje mobitela/Ukupno 65.930 kn
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....