Ekspanzija novih modela koju je Volvo proveo u posljednje tri godine rijetko je viđena u svijetu autoindustrije. S financijskom injekcijom kineskog kapitala i jasnom strategijom, švedska marka doživljava renesansu, a od 2015. do danas predstavljeni su modeli XC90, S90, V90, V60 i S60 dok se kompaktni SUV XC40 predstavljen krajem prošle godine čak okitio prestižnom titulom Europskog automobila 2018. godine. Prva je to titula za Volvo u 54 godine postojanja izbora i nije došla nimalo slučajno. Opremljenost, kvaliteta izrade, ambicije, dakle sve što se očekuje od Volva, na svom je mjestu. S obzirom na popularnost SUV-ova XC40 upada u klasu kompaktnih i već je treći "povišeni" model u ponudi, a s dužinom od 4,5 metara ujedno i najmanji, postavljen je na potpuno novu modularna platformu CMA.
Kratica je to za Compact Modular Architecture, a debitira upravo s Volvom XC40 s prilagodljivom bazom koja je već pripremljena za razne dolazeće stupnjeve elektrifikacije i zasad za benzince i dizelaše.No sve je kao i kod većih modela - skandinavskog duha ne nedostaje, sve je tu očekivano jasno, promišljeno, logično i plemenito, no ovom modelu s obzirom na to da su ciljna skupina mladi urbani parovi i žene, ne nedostaje ni šminkerskih detalja i funky pristupa. Linije karoserije nisu toliko stroge, a za ovu je priliku prednjem kraju dodana određena doza karaktera po pitanju ispupčenog oblika maske, dok je bočna linija sa zadnjim nosačem krova specifično, nešto masivnije izvedena što je najupečatljiviji dizajnerski detalj kakvog su lišeni broj, i dva broja veći modeli XC60 te XC90.
Foto: Ivan Lacković
Pritom visoka krovna linija i kvadratne forme protegnute sve do stražnjeg prozora pojačavaju proporcije i volumen, ali i unose snagu u izgled. U unutrašnjosti pak, s obzirom na vanjske dimenzije, prostranost je više nego zavidna, kako sprijeda, tako i na stražnjoj klupi. Kupce će osim toga veseliti ikvaliteti korištenih materijala s dosta kromiranih ukrasa te završnoj izradi, kao i funkcionalnosti ostvarenoj brojnim pretincima i utorima. Jedan od aduta je i prtljažnik koji će svojim obujmom ispuniti sve zahtjeve prosječne obitelji, a raspolaže s 460 litara. Ispred očiju vozača smjestio se 12,3 inčni zaslon digitalnih instrumenata, dok središnjim grebenom, očekivano, dominira okomito postavljeni zaslon od 9 inča jednostavan i lak za korištenje, sve već poznato iz broj većih SUV modela. Po pitanju pogona, ispod prednjeg se poklopca smjestio poznati 2,0-litreni dizelaš od 190 KS, čak 400 Nm i s rasponom maksimalnog potiska od 1750 do 2500 okretaja. Vožnja je tada uvijek lagodna i brza, a stupnjevi se mijenjaju putem 8-stupanjske automatike. Po pitanju performansi Volvo XC40 D4 AWD do stotke hita za 8,3 sekunde što je s obzirom na 1900 kilograma mase sasvim solidna brojka, dok najveća brzina iznosi 210 km/h. Po pitanju potrošnje u kombiniranim uvjetima kretala nam se oko 7 litara što je u ovom slučaju sasvim prihvatljiva brojka. U vožnji se mali švedski SUV vozi lijepo, no za neke sportske avanture u nizanju zavoja i slično, jednostavno nije najbolji izbor.
Razlog: ovjes je podešen za udobnost, bočne stranice sjedala nemaju za to dovoljno profila, a ni upravljač nije oličenje osjetljivosti na zadane putanje. Pa ipak, zabava u vožnji nije izuzeta, posebice u svjetlu činjenice kako XC40 uvijek ulijeva prepoznatljiv osjećaj sigurnog vođenja bez obzira na, u ovom slučaju, nešto više težište. Na autocesti pak ili regionalnim pravcima XC40 s lakoćom podnosi brži ritam i pokazuje dozu okretnosti, na što se nadovezuje i učinkovit pogona na sva četiri kotača, a čak ni s 20 colnim naplacima s liste doplata nikad nije neudoban. Neravnine jednako dobro upijaju prednji i stražnji kotači, držeći podalje od putnika sve vibracije i udarce. Na sve se nadovezuje vrhunska zvučna izolacija koja uspješno prigušuje sve, od buke kotača do ponekog zvižduka vjetra oko retrovizora. Na koncu, atraktivan dizajn, udobnost i visoka razina kvalitete izrade i materijala, samo su neki od aduta kojima najmanji švedski SUV privlači pažnju.
Unatoč povećoj masi i relativno mekanom ovjesu uvjerljivo se ponaša u vožnji, a u skladu s reputacijom Volva sve je garnirano brojnim sigurnosnim sustavima. Sve ga je to dovelo do titule Europskog auta godine. Po pitanju cijene neki bi mogli frknuti nosom - testirani primjerak stoji 379.900 kuna te čak 504.400 kuna do registracije. Razlog tomu jest činjenica kako je riječ o najsnažnijem modelu u ponudi i po pitanju doplata, pa je dobro znati kako početni model ipak stoji prihvatljivijih 252.400 kuna. Kako god okrenuli novi kompaktni švedski SUV u cjenovnom je razlogu s BMW-om X1, Audijem Q3 ili upravo predstavljenim novim Range Roverom Evoque.
Ukratko
Dizajnerski odmak u odnosu na veće modele vidljiv je u brojnim detaljima i osobito izražen na petim vratima, a karakterističan dizajn stražnjih svjetala jedan je od znakova prepoznavanja Volva
Dvolitreni dizelaš se u posljednje četiri godine u raznoraznim varijantama proširio na gotovo sve modele u ponudi, a verzija koja pokreće XC40 koristi jedan turbopunjač i tehnologiju AdBlue
Paket R-Design prati obilje serijske opreme, ali osim izbora presvlaka (klasična ili brušena koža) ne omogućuje i prilagodbu boje unutrašnjih obloga. Električno milimetarski podesiva prednja sjedala izdašnih su dimenzija, ali nisu dovoljno profilirana. Upravljač idealnih dimenzija nije pretrpan komandama, a hod stupa upravljača je izdašan
Uz klasični potenciometar audio uređaja našlo se mjesta i za seriju direktnih komandi, no šteta je što se među njih nisu ugurale i barem one osnovne za upravljanje klima uređajem
Uz obilje prostora (15 do 51 cm između prednjeg naslona i stražnjeg sjedala), za dodatnu udobnost putnika straga ugrađeni su podesivi otvori ventilacije, grijanje sjedećih površina, te USB utičnica. Volvo XC40 je visok i težak, ovjes je podređen udobnosti, a upravljač precizan, ali ne i previše osjetljiv. No, kroz zavoje se odlično snalazi i do određene granice nudi i zabavu u vožnji
Peta vrata otvaraju se na struju uz doplatu od 3260 kn. S realnih 440 litara u osnovnoj postavi prtljažnik je jedan od većih u klasi, a obaranjem stražnjih naslona prima predmete dugačke 194 cm. Preklapanjem krute prostirke podnice prtljažnika izranjaju kukice koje postaju korisni držači za najlonske vrećice
Dodatna pogodnost je električno sklapanje stražnjih sjedala i naslona (1630 kn), a jedna od rijetkih loših strana je što je prag prtljažnika visok 77 cm
TEHNIČKI PODACI
Motor turbodizelski, 4 cil.
Obujam 1969 ccm
Snaga 140 kW/190 KS pri 4000/min
Moment 400 Nm pri 1750-2500/min
Pogon na sva četiri kotača
Mjenjač automatski, 8 stupnjeva
Ovjes sprijeda McPherson, straga multilink
Kočnice diskovi sprijeda 345, straga 302 mm
Gume 245/45 R 20 Pirelli
Dimenzije 443 x 186 x 165 cm
Osovinski razmak 270 cm
Prtljažnik 460/1336 litara
Spremnik goriva 54 litre
Težina 1660 kg
Najveća brzina 210 km/h
0-100 km/h 7,9 sekundi
Potrošnja 5,8/4,8/5,1 l/100 km
Ispuh CO2 135 g/km
Cijena 379.900 kuna
Cijena s doplatama 504.400 kuna
SERIJSKA OPREMA R- Design: automatska dvozonska klima • alu naplaci od 18 cola • led glavna, dnevna i svjetla za maglu • digitalna instrument ploča • stražnji spojler • sportsko podvozje • programi vožnje • kožne presvlake • pomoć pri kretanju na uzbrdici i kretanje na nizbrdici • dvobojna karoserija + krovni nosači • el. preklopivi i grijani retrovizori • središnje zaključavanje i pokretanje bez ključa • tempomat + limitator brzine • uređaj za upozorenje na nehotični izlazak iz vozne trake + kontrola slijepog kuta + sprečavanje sudara • senzor za brisače i svjetlo • prepoznavanje znakova • glasovno upravljanje multimedijskim sustavom • start/stop uređaj…
DOPLATE: navigacija • premium ozvučenje • bežično punjenje mobitela • aktivni tempomat + Pilot Assist • električno otvaranje prtljažnika • handsfree ključ • el. podešavanje prednjih sjedala • grijanje prednjih i stražnjih sjedala, upravljača i vjetrobrana • kamera 360° • aktivna led svjetla • pomoć pri parkiranju • 20“ naplaci • biserna boja • kožne presvlake…