Motori s tri cilindra nisu baš omiljen izbor hrvatskih kupaca malih automobila. Sumnja u dugotrajnost u odlučnom trenutku kupnje najčešće nadjača sve ekonomske, ekološke i prednosti u performansama koje nove tehnologije donose pa se konačni izbor ipak najčešće svodi na tehnološki jednostavnije i „neisforsirane“, pa zato i jeftinije atmosferske četverocilindraše. Što onda tek reći na još manji, Fiatov dvocilindarski 0,9-litreni turbobenzinski motor od 85 KS u Pandi? Na prvu bi se moglo reći da pored 1,2-litrenog četverocilindraša (69 KS), u istoj opremi jeftinijeg za 15.000 kuna, nema što tražiti. Doduše, razlika bi bila manja kada bi u ponudi bila slabija, atmosferska verzija dvocilindraša od 65 KS, kojeg hrvatski zastupnik (još) nema.
Predrasude će kod konzervativnijih kupaca biti dodatno osnažene neuvjerljivim vanjskim zvukom motora, posebno nakon hladnog starta. Nije punokrvan i svojevrsnim dahtanjem blago podsjeća na nekadašnji Fiat 126. Ali, iznutra je druga priča. Rad motora i u praznom hodu zapravo je vrlo miran, zvuk temeljito prigušen i uglađen, a vibracija praktički da nema, pa neupućeni teško mogu primijetiti da nije riječ o klasici. Ali, zanimljiv odmak od uobičajenog manifestira se čim se krene. Ako ste ikada vozili četverocilindarskog mališana, zaboravite na sve što ste doživjeli. Ovdje se turbopunjač rano budi, pa Panda odmah kreće kao metak i uz naprednu tehnologiju stalnog prilagođavanja rada ventila (MultiAir) i težinu manju od tone, na cesti je od starta neočekivano razigrana i brza.
Nov i svakako zanimljiv doživljaj vožnje, na kakav nismo navikli u minijima, potencira i veliki okretni moment od 145 Nm (vrijednost odgovara atmosferskim 1,6-litrenim motorima) na samo 1800/min, pa se u pretjecanja može krenuti i s dosta niskim okretajima, pomalo netipično za talijanske benzince koje nam je uvijek užitak razvrtjeti do crvene zone. Na višim okretajima i pri forsiranju motor zvuči poput prigušenog grubljeg trocilindraša, uvijek spremnog za napad na veće brzine. I one iznad zakonom dopuštenih 130 km/h postižu se i održavaju bez osjećaja prekomjernog zamaranja motora.
Kapacitete motora u stopu najbolje prate kočnice, dok podatan mjenjač, na udobnost podešen ovjes i lagan upravljač u krajnjim situacijama ipak pokazuju veću sklonost mirnijoj no dinamičnoj vožnji. A jedina prava „mana“ motora, koji je 2011. osvojio prestižnu nagradu najboljeg u svojoj klasi (International Engine of the Year) jest da ga nije lako voziti - mirno! Sklonost brzom nabiranju okretaja i frktav zvuk instinktivno navode na jače pritiskanje gasa pa tada ni potrošnja nije mala kao što se očekuje. Naraste i do 8 litara, što se staloženim stilom vožnje ipak može smanjiti na 6 do 6,5 litara. To je za oko litru više od 2500 kuna skupljeg i grubljeg dizelaša, ali je za oko litru manje od 1,2-litrenog četverocilindraša, koji jest osjetno jeftiniji, jednostavniji i provjereno dugovječan, ali je i s poriji pa ne nudi ni upola toliko zanimljivosti ni zabave u vožnji kao dvocilindarski turbo.
TWINAIR TURBO
TEHNIČKI PODACI
Motor 2 cilindra, turbobenzinski
Obujam 875 ccm
Snaga 62 kW/85 KS pri 5500/min
Moment 145 Nm pri 1900/min
Pogon prednji
Mjenjač ručni, 5 stupnjeva
Dimenzije 365 x 164 x 155 cm
Osovinski razmak 230 cm
Prtljažnik 225 litara
Gume 185/55 R 15
Masa 975 kg
Ispuh CO2 99 g/km
Brzina 177 km/h
0-100 km/h 11,2 sekundi
Potrošnja 6,6 l/100 km
Cijena 90.620 kn