Turbopunjač je sastavni dio pogonskog sklopa najrazličitijih tipova, marki i modela suvremenih automobila, a već neko vrijeme aktualnim trendovima downsizinga njihov se broj povećava doslovno iz dana u dan te će se zasigurno povećavati i u budućnosti.
Usporedno s time, međutim, povećavaju se i zadaće koje se postavljaju pred njih, što u kombinaciji sa sofisticiranom izradom, neredovitim i neodgovarajućim servisiranjem i drugim uzrocima poput nesavjesnog korištenja može rezultirati raznim vrstama kvarova.
Svinuta osovina koja se manifestira specifičnim fućkanjem samo je jedan od njihovih karakterističnih simptoma, a s njom i drugim problemima uspješno se nose majstori iz specijaliziranog servisa Cepelin u novozagrebačkom Velikom Polju.
Među mogućim uzrocima kvara turbo punjača su otpori odnosno začepljenja ili propusnost u ispušnom vodu prije turbine, otpori odnosno začepljenja ili propusnost u tlačnom vodu iza kompresora, zaprljan ili oštećen hladnjak stlačenog zraka, propuštanje zraka na usisnoj grani, zaprljan filtar zraka, oštećenja turbine i rotora zbog ulaska vanjskih tijela poput špene matica, vijaka, dijelova prstena, ventila…
Problema, nadalje, može biti zbog trošenja rotora odnosno ležajeva, neispravnog ventila za podešavanje tlaka nabijanja, začepljenog dovoda ulja za turbopunjač, blokiranog mehanizma za zakretanje statorskih lopatica turbine...
Većina kvarova, upozoravaju stručnjaci, izazvana je dakle problemima izvan samog turbokompresora pa je, ako je on neispravan, osim njegove zamjene ili popravka od presudne važnosti pronaći i ukloniti njegov uzrok.
U suprotnom, do istog će kvara uskoro doći ponovno. Usluge koje vezano uz turbopunjače nudi servis Cepelin su, dakle, demontaža i montaža turbopunjača, rastavljanje, čišćenje i pjeskarenje, pregled i mjerenja, balansiranje, sklapanje i kalibracija te sve ostalo što može zatrebati ovisno o konkretnim potrebama.
Ono na što su u Velikom Polju posebno ponosni je, kažu, činjenica da jedini u Hrvatskoj daju jamstvo u trajanju od dvije godine te da uz besplatnu demontažu i montažu svojim klijentima mogu ponuditi zamjensko vozilo za vrijeme trajanja popravka, dakle u prosjeku dva do tri radna dana.
Ne manje važno, svi poslovi vezani uz popravak ovdje se obavljaju praktički na jednom mjestu te nema potrebe za skidanjem dijelova kod jednog mehaničara, pa popravka kod drugog, pa vraćanja prvome...
Što se cijena usluga tiče, one općenito počinju na 800 kuna, koliko stoji čišćenje turbine. Ako je u konkretnom slučaju potrebno ići na reparaciju, troškovi se razlikuju od modela i vrste sklopa i konkretnog kvara, a obično se kreću između 1500 i 3000 kuna.
U slučaju da je došlo i do oštećenja kućišta i varijabile, popravak može biti skuplji, ali to se događa rijetko. No, da ne bi nagađali, najbolje je pričekati stručnu procjenu majstora iz Cepelina, koji će po otvaranju turbine i detekcije točnih oštećenja vlasniku dati točnu visinu troškova popravka...
Ukratko
Mogući uzroci kvara turbopunjača su brojni, pa je uz popravak ili kompletnu reparaturu nužno detektirati i ukloniti izvorni problem
Uz precizno strojno balansiranje rotora, ovisno o potrebama, u servisu se obavlja i pjeskarenje kućišta turbopunjača
Reparirani je turbopunjač osjetno povoljniji od novoga, a na njega se u servisu Cepelin dobiva jamstvo u trajanju od dvije godine
Demontaža i montaža turbopunjača, rastavljanje, čišćenje, pregled i mjerenja, sklapanje i kalibracija..., sve se obavlja na jednom mjestu
Protok zraka u milibarima se mjeri na posebnom stroju, VNT testeru, te se zatim regulira prema potrebama