Proljeće je doba kada se u automobilu, zbog velikih razlika između jutarnjih i dnevnih temperatura te povećane vlage u zraku, znaju "probuditi" neugodni mirisi, a i početak je sezone korištenja klima-uređaja koji većina zimi nije palila, premda se to zbog njegova održavanja preporučuje.
Niste li, naime, mjesecima koristili klima-uređaj, njegovi pokretni dijelovi i razne gume i brtve se sasuše, što povećava mogućnost propuštanja plina. Nažalost, ovlašteni servisi, čak niti u sklopu redovnog održavanja, najčešće ne uključuju pregled, servisiranje, nadopunjavanje ili čišćenje klima-uređaja, u što smo se i sami uvjerili dovezavši redovito servisiranu, ali osam godina staru Toyotu Yaris u specijalizirani servis za klime Hrastinski u Novu cestu 181.
Sustav klima-uređaja je odvojen, potpuno zatvoren i nepropustan, ali s godinama može doći do njegova propuštanja i gubljenja radnog medija, objašnjava nam Petar, vlasnik servisa Hrastinski. Provjera količine plina, koja je u gramima naznačena u svakom automobilu, obavlja se specijaliziranim uređajem koji se spaja na ventile visokog i niskog pritiska. On vadi plin i ulje za podmazivanje koji se zajedno nalaze u sustavu te prikazuje njihove količine.
Na primjeru naše Toyote Yaris, umjesto naznačenih 420 (+/- 30) grama, izvukao je tek 317 grama što znači da je 100 grama plina tokom godina već negdje pobjeglo. Kako bi se ustanovilo je li plin možda negdje iscurio zbog oštećenja sustava i gdje točno curi, prije punjenja sustava dodaje mu se posebna boja. Plin se, bilo da je riječ o starom R-134a ili novijem i ekološkom R-1234yf, kao i ulje potom nadomješćuje u potrebnoj količini, te vraća u sustav.
- Zatim je na redu čišćenje hladnjaka klime od nakupljenih nečistoća i masnoća uz pomoć miniwasha, što je važan korak koji majstori u pravilu preskaču, napominje Petar, a potom slijedi dezinfekcija samog sustava ventilacije. Za to u servisu Hrastinski koriste posebni, profesionalni sprej kojim se, primjerice, dezinficiraju i kola Hitne pomoći, za razliku od raznih sprejeva, pjena i sličnih sredstava koja se mogu naći u slobodnoj prodaji i koja ili samo lijepo mirišu, a ništa ne čiste, ili pak mogu stvoriti i dodatnu vlagu.
U zadnjem koraku, dezinficiraju i kompletnu unutrašnjost uz pomoć posebnog uređaja koji proizvodi ozon, ali ima i UV lampu. Ozon je, naime, plin koji je snažni oksidans i također se koristi za dezinfekciju u medicinske svrhe, a UV lampa dodatno temeljito uništava većinu ljudskih patogena.
Ova kombinacija posebno je učinkovita protiv mikroorganizama, poput virusa i bakterija, te svojim djelovanjem prodire i u materijale unutrašnjosti i na kemijskoj razini uništava štetne mikroorganizme, ali također i neugodne mirise koji su se uvukli u sjedala, presvlake... Čitav postupak čišćenja traje oko pola sata, a stoji 150 kuna ako ne treba dodavati plin, što se ne čini veliki ulog za vlastito, ali i za zdravlje klima-uređaja te čišću i mirišljaviju unutrašnjost.
Ukratko
Pomoću specijaliziranog uređaja provjerava se količina plina i ulja za podmazivanje u inače zatvorenom sustavu klima-uređaja
Osim zamjene filtra kabine, ovlašteni servisi u pravilu ne obraćaju pažnju na klima uređaj prilikom redovnog održavanja, kaže Petar Hrastinski
U nepropusnom sustavu klima-uređaja zajedno se nalaze radni medij (plin) i ulje za podmazivanje. Zato je važno i zimi povremeno upaliti klima-uređaj - da se podmažu pokretni dijelovi, brtve...
Čišćenje hladnjaka majstori često preskaču, a bitno je jednako kao i dezinfekcija sustava ventilacije posebnim sprejom
Prilikom dezinfekcije ozonom i UV lampom u automobilu ne smije biti životinja, poput kućnih ljubimaca, a mora biti uključena i recirkulacija zraka
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....