Ako zavirite u povijest proizvođača starih poput Porschea i sigurno ćete pronaći neke zanimljive kreacije. Od trkaćih automobila napravljenih za motosport do neočekivanih pohoda u nove segmente. Možda su najčudniji Porschei oni koji tehnički nisu Porschei po imenu.
Govorimo o vozilima koje je barem djelomično razvio njemački proizvođač sportskih automobila, ali ipak nisu nosili poznati grb. A s obzirom na Porscheovu povijest kao savjetodavne tvrtke za inženjering prije nego što su počeli sa izradom vlastitih automobila, u povijesti tvrtke ima puno više primjera nego što to mnogi shvaćaju. Donosimo vam 10 primjera, od najslavnijih do najskrivenijih.
Započinjemo s poster djetetom Porscheovog inženjeringa. Početak 90-ih bilo je mučno vrijeme za Porsche. Srećom, Mercedes se u isto vrijeme htio natjecati s BMW-om, točnije s E34 BMW M5, a kako bi uspio u tom naumu trebao je usluge proizvođača 911-ice.
Porsche je dobio zadatak ugraditi 5,0-litreni V8 iz R129 SL u šasiju W124 E-klase. Ono što Mercedes možda nije predvidio, bili su svi ostali aspekti W124 koji bi se trebali doraditi i ojačati kako bi bio u mogućnosti podržati taj motor. Trebalo je redizajnirati ovjes i proširiti automobil kako bi mogao učinkovito skretati. Automobil je na kraju toliko proširen da više nije odgovarao Mercedesovoj proizvodnoj liniji.
Rezultat je bio 500E, a Porsche je sam završio proizvodnju automobila, uglavnom ručno. Sve u svemu, nešto manje od 10.500 primjeraka limuzine izašlo je iz Porscheove tvornice u Zuffenhausenu.
Nakon što je Porsche završio ugovor s 500E, obratio se Audiju kako bi svoju stručnost usmjerio u verziju Audi 80 Avanta s visokim performansama.
Nazvan RS2 Avant, Porsche je transformirao karavan u svakom pogledu. 2,2-litreni linijski 5-cilindarski Audi 80 dobio je veći turbopunjač. Porsche je stavio i bolje kočnice i ovjes, pa čak i posudio svoje kotače kako bi upotpunio izgled. Moglo bi se reći da je tvrtka na kraju odradila pristojan posao.
Porsche je surađivao s General Motorsom na razvoju prve generacije Zafire "A" za Opel 1994. godine. Četiri godine kasnije, monovolumen je debitirao na salonu automobila u Parizu, a godinu dana nakon toga, Opel Zafira otišao je u prodaju.
Treći red sjedala Zafire mogao bi se složiti ravno u pod, sustav nazvan "Flex 7" koji je bio jedna od istaknutih karakteristika monovolumena. Druga karakteristika je bila ukupna kvaliteta izrade, za koju je automobil dobio visoke ocjene njemačkog tijela za ocjenu proizvoda TÜV. Zafiru je smatrao dalekim "najboljim Opelom na tržištu" 2002. godine, a tada je Opel Zafira već tri godine bio u prodaji.
Čudo je uopće što se Clio V6 ikad dogodio. Od 2001. do 2005. godine Renault je proizveo više od 1000 ovih hot hatcheva, a 2,9-litreni ES9 V6 iz Lagune bio je postavljen tamo gdje biste obično mogli naći stražnja sjedala u običnom Cliu. Koncept koji je previše apsurdan i primamljiv da bi postojao, je ipak postojao. A Porsche je igrao ulogu u kreiranju samog automobila.
Doduše, za razliku od nekih drugih automobila na ovom popisu, Porsche nije Clio V6 razvio od temelja, niti ga je proizveo u jednoj od svojih tvornica. Umjesto toga, Porsche je napravio preinake na motoru za redizajnirane modele Phase 2, kojima je snaga povećana s oko 227 konjskih snaga na 252 konjskih snaga. Redizajnirani Clio V6 postao najmoćniji hot hatch na svijetu.
Evo jednog čudnog. Sredinom 70-ih predsjednik Porschea Ernst Fuhrmann razgovarao je s Viktorom Poljakovom, tadašnjim ministrom automobilske industrije SSSR-a. Njih su se dvoje dogovorili da će Porsche poboljšati VAZ-2103, poznat i kao Lada 1500, koji je izveden iz Fiata 124. Sukladno dogovoru Porsche je doradio jedan VAZ-2103 kojeg je na kraju sovjetski proizvođač automobila odbio staviti u proizvodnju.
Ipak, Porsche je uložio svoje vrijeme, a njegova izvedba modela 2103 donijela je neke zanimljive promjene. Kao prvo, Porsche je napustio uobičajene kromirane detalje i zamijenio branike onima koji su u potpunosti izrađeni od plastike.
Osim toga Porsche je podesio ovjes, a motor je prerađen tako da bolje podnosi loše gorivo. Unutrašnjost je isto promijenjena, stavljene su kožne presvlake i moderni upravljač. Uz sva poboljšanja auto nikada nije ušao u serijsku proizvodnju.
VAZ-2103 nije bio početak i kraj Porscheove čudne veze s Ladom. Manje od deset godina kasnije, dvije tvrtke su surađivale na projektu koji je zapravo ušao u proizvodnju: Lada Samara, interno poznata kao VAZ-2108, a na svom domaćem tržištu nazvana Sputnik.
Porscheov doprinos ovom vozilu nije baš toliko jasan kao kod prototipa VAZ-2103. Tvrtka ne krije činjenicu da je radila na Samari, iako su detalji oskudni. Smatra se da je Porsche imao ključnu ulogu u optimizaciji Samarinog motora.
Ipak, bilo kakva rasprava o Porscheovom radu na Samari bila bi nepotpuna bez prepoznavanja Samare T3. Rally automobila Pariz-Dakar koji je prvotno bio namijenjen za klasu B skupine Svjetskog prvenstva u rallyju. T3 je imao 3,6-litreni 6-cilindarski Porscheov motor i, nevjerojatno, isti sustav pogona na sve kotače kao i 959. Usprkos Porscheovoj pomoći automobil nikada nije uspio s trona skinuti Peugeot i Arija Vatanena, ali tada je malo tko to i mogao.
Automobilski znalci bi rekli da Legacy B4 Blitzen ne spada na ovaj popis, jer Porsche nije sudjelovao u razvoju i prilagodbi automobila, već je za istu bila zadužena podružnica Porsche Design. Porsche Design ima povijest prilagodbe i razvoja posebnih izdanja prijenosnih računala, cipela i pametnih telefona, pa je jasno da se ovdje ne radi o opsegu koji smo vidjeli na 500E ili RS2 Avant.
Porsche Design je zaslužan za karoseriju, dizajniranje naplataka, unutrašnjosti i ekskluzivne opcije boja. A najupadljiviji doprinos je podijeljeno stražnje krilo.
Mogla bi se napisati knjiga o tragediji Porschea 542, prototipa limuzine koji je tvrtka izgradila za Studebaker 1953. godine. Napravljene su dvije verzije, obje pogonjene 3-litrenim V6 motorom. Model sa zračnim hlađenjem nazvan je 542L, a model s vodenim hlađenjem, nazvan 542W. 542 je imao potpuno neovisni stražnji ovjes.
Nažalost, priča kaže da je Studebaker bio previše zaokupljen spašavanjem tvrtke, pa nije posvetio dovoljnu pažnju ovom automobilu.
Otvorite haubu prve generacije SEAT-a Ibiza, zavirite u poklopac motora i vidjet ćete znatiželjnu naljepnicu "Porsche sustav". Seat je angažirao Porsche da im dizajnira Ibizin pogonski sklop, iako to nisu bili jedini elementi Ibizine proizvodnje koji su prepušteni vanjskim partnerima. Karoseriju je dizajnirao Italdesign, dok je Karmann pomogao SEAT-u da usmjeri proizvodnju.
Imajte na umu da je u to vrijeme Seat još uvijek imao veze s Fiatom. Dakle, partnerstvo s Porscheom nije bilo primjereno kao što bi bilo, recimo, dva desetljeća kasnije.
Ispostavilo se da je Porsche imao svoje prste u ovoj limuzini prilično neuglednog izgleda. Daewoo Tosca, koji se na ostalim tržištima prodavao kao Chevrolet Epica, imao je poprečno ugrađeni 6-cilindarski motor kojeg je dizajnirao Porsche, a bio je dostupan u dvije veličine, 2-litreni i 2,5-litreni. Obje izvedbe mogle su biti povezane s 5-stupanjskim ručnim ili 4-stupanjskim automatskim mjenjačem.
Na prijelazu stoljeća, Harley-Davidson pozvao je Porsche da razvije vodeno hlađeni motor za svoj nadolazeći motocikl, V-Rod.
V-Rod je bio sve samo ne tipični Harley, a uživao je i u dugoj proizvodnji od 2002. do 2018. godine. Porsche se rado osvrće na privilegiju raditi na V-Rodu, koji se može pronaći u Porscheovom muzeju.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....