Svakih nekoliko mjeseci čitamo o električnom vozilu koje se zapalilo što je dovelo do reputacije da su opasna i da bi se mogla spontano zapaliti. Ako planirate kupiti električno vozilo, vjerojatno ste vidjeli naslove. Dakle, gore li električna vozila doista više od automobila s unutarnjim izgaranjem i postoji li veća opasnost od požara? Komplicirano je, ali odgovor je ne.
Električna vozila su uvelike drugačija od uobičajenih automobila s motorom s unutarnjim izgaranjem. Međutim, strah od požara baterija prati njihov uspon u cjelini. U nastavku ćemo pokušati objasniti zašto se to događa, učestalosti i nekoliko drugih detalja za one koji voze ili razmišljaju o kupnji električnog automobila.
Električna vozila dobivaju energiju iz litij-ionskih baterija. Ista vrsta tehnologije pokreće sve vrste uređaja, od vašeg iPhonea, pametnog sata, električnog romobila, prijenosnog računala ili najnovije Tesle.
Međutim, električni automobili imaju znatno veće pakete baterija, visokotehnološke sustave hlađenja koji ih održavaju na idealnim temperaturama dok se vozite i još mnogo toga, što ih čini daleko drugačijima od male baterije od 5000 mAh u vašem telefonu.
Baterije pohranjuju tone energije na malom prostoru, a električna vozila brzo prazne bateriju. Kao rezultat toga, baterije za EV mogu postati prilično vruće. Međutim, rashladni sustavi drže sve pod kontrolom. Unatoč tome, većina požara nastaje zbog neispravnog dizajna, toplinskih bježanja, kratkog spoja, prodora uslijed nesreće ili neke druge vrste kvara.
Kineski proizvođač električnih vozila Nio rekao je da je do požara došlo zbog kratkog spoja. Što se tiče Bolta, General Motors je objasnio da su oni "identificirali prisutnost dvaju rijetkih istodobnih nedostataka, pronađenih u istoj baterijskoj ćeliji, napravljenih tijekom procesa proizvodnje modula." Problem je otrgnuti jezičak anode i presavijeni separator unutar baterijskog modula.
Ne ulazeći u previše detalja, zvuči kao da je problem s litij-ionskom baterijom na kraju doveo do dodirivanja dviju ćelija, kratkog spoja, što je dovelo do opasnosti od požara.
Trenutne procjene pokazuju da je samo oko jedan posto od preko 260 milijuna vozila na cestama u Americi električno. Zbog toga je očito da više izgori automobila s unutarnjim izgaranjem. Svejedno, kad bismo računali po prosjeku, požari električnih vozila i dalje nisu tako česti kao što vjerojatno mislite.
Osiguravajuće društvo Auto Insurance EZ i mnoštvo istraživača prikupili su sve vrste podataka o požarima od Ureda za promet i Nacionalnog odbora za sigurnost u prometu (NTSB) kako bi dali bolju sliku. Tvrtka je usporedila broj požara na 100.000 prodanih vozila na unutarnje izgaranje s brojem prodanih električnih vozila, a rezultati su prilično zanimljivi.
Prema njihovim istraživanjima, vozila s pogonom na unutarnje izgaranje češće se zapale od električnih vozila. Zapravo, na svakih 100.000 prodanih automobila, otprilike 1.529 se zapali. Za usporedbu, na svakih 100 tisuća električnih vozila na cesti, samo oko 25 ih se zapali.
Međutim, važno je napomenuti da su veći problem hibridni automobili. Ako je ovo istraživanje točno, oni se zapale dvostruko češće nego automobili s pogonom na unutarnje izgaranje.
Električna vozila velika su i nova stvar, zbog čega su uvijek u vijestima, pogotovo kad se neko od njih zapali. Ipak, svi smo navikli čuti i vidjeti automobile s unutarnjim izgaranjem u plamenu, zbog čega oni ne dobivaju toliko mjesta na naslovnicama.