BMW je, barem kad su električni automobili u pitanju, korak ispred Audija i Mercedesa. Još u proljeće 2013., dakle pred gotovo punih devet godina, Bavarci su na tržište izbacili svoj sjajni, premda dizajnerski prilično kontroverzni električni gradski peterosjed i3, a godinu dana kasnije i električni dvosjed i8. Početkom studenoga na tržište je s proizvodnih traka tvornice u Dingolfingu stigao i već peti električni automobil - i drugi SUV - s oznakom iX.
U početku u dva izdanja, kao xDrive40 s 326 KS za 633.994 kune i kao xDrive50 s 524 KS za 840.066 kuna. Ništa manje kontroverzan kad je u pitanju dizajn, premda autor ovaj puta nije korejski majstor Richard Kim, nego Tianyuan Li iz Kine.
Premda je riječ o sasvim novoj platformi s električnim pogonom pete generacije i aluminijskim okvirom, većinu komponenti ipak dijeli s i3, i8, iX3 i novim i4. Pritom je težina ključna, pa se uz aluminij i čelik visoke čvrstoće za krov, vrata i stražnji dio koristi ugljičnim vlaknima ojačana plastika (CFRP).
Posljedica? Prazan teži još podnošljivih 2,4 (xDrive40) do 2,6 tona (xDrive50). Nije malo, ali posrijedi je SUV s međuosovinskim razmakom od čak tri metra, čak 2,5 centimetra dulji i čitavih pet centimetara niži nego X5 (4,90/1,70 metara), koji se kotrlja na aluminijskim naplacima od 20 do 22 cola (kao X7).
I prilično je aerodinamičan - koeficijent otpora zraka iznosi svega 0,25. Tajna je u aktivnim otvorima za zrak u donjem dijelu prednjeg odbojnika, kao i u normalnim situacijama sasvim zatvorenim bubrezima, zaštitnim znakom Bavaraca. Prednji se poklopac uopće ne može otvarati, niti ispod njega postoji kod električnih automobila uobičajeni prtljažnik, tzv. frunk.
Jedino što vozač može jest otvoriti zaštitni znak i doliti tekućinu za pranje stakala... Poklopac otvaraju samo mehaničari u servisu.
Prostor u unutrašnjosti je sjajno iskorišten zahvaljujući sasvim ravnom podu i izostanku središnjeg tunela za kardansko vratilo, pa je straga sasvim dovoljno mjesta i za tri odrasla putnika. Tijesno, dakako, nije ni u prtljažniku od 500 litara. Većinom detalja upravlja se putem prekidača na šesterokutnom upravljaču i digitalne instrumentne ploče (31 centimetar), odnosno središnjeg zaslona (38 centimetara).
Vidljivi su preostali tek rijetki prekidači mjenjača, podešavanja sjedala i nove, osme generacije intuitivnog središnjeg upravljačkog sustava iDrive. Sve ostalo je sakriveno, uključujući i čak 30 zvučnika snage 1600 watta. BMW taj koncept zove Shy Tech. I sviđa nam se. Pogotovo materijali, poput prirodnim ekstraktom lišća masline tretirana koža na sjedalima, drvo s certifikatom i reciklirana plastika (sjedala, središnji greben, vrata).
Novi iX se i sasvim lijepo vozi za električni SUV. Uz nisko težište, zasluga je to i dvostrukih poprečnih ramena sprijeda, multilinka straga, varijabilnog upravljača i zračnog ovjesa, odnosno elektronički upravljanih amortizera (doplata). Ulogu osnovnog modela igra xDrive40, čiji motori na prednjoj i stražnjoj osovini zajedno razvijaju 326 KS, uz najveći okretni moment od 630 Newtonmetara. Sprint do stotke savladava za samo 6,1 sekundu, a elektronika ograničava krajnju brzinu na 200 km/h.
U pod ugrađene litij-ionske baterije prihvaćaju 76,6 kWh, što je uz prosječnu potrošnju od 19,4 do 22,5 kWh/100 km dovoljno za 372 do 425 kilometara. Na brzom se punjaču može puniti istosmjernom strujom do 150 kW, pa sa 10 na 80 posto kapaciteta stiže već za 31 minutu. Snažniji xDrive50 može podnijeti još jače punjenje (200 kW), ali mu za isti kapacitet trebaju četiri minute više, jer baterija prima čak 111,5 kWh.
Uz nešto veću potrošnju, prevali čak 549 do 630 kilometara, a vozaču je na raspolaganju još više snage - ukupno 523 KS, uz najviše 765 Nm.
Na sva četiri kotača. Krajnja brzina, doduše, ostaje ista kao i kod slabijeg xDrive40 (200 km/h), ali mu za sprint do stotke treba samo 4,6 sekunde.