ŠLEPER SMRTI

Optužen da je usmrtio četvero ljudi, a mogao bi se izvući? Evo što je točno utvrdio vještak

Optuženi vozač naglasio je da i dalje ne priznaje krivnju za smrt četiri osobe. Tvrdi da se ničega ne sjeća...
 Goran Mehkek/CROPIX

U nastavku suđenja vozaču šlepera smrti Damiru Zdačeku (56), koji je prije dvije godine i devet mjeseci na autocesti A1 kod Desinca, iz nehaja pri brzini od 84 km/h skrivio tešku prometnu nesreću u kojoj je život izgubilo četvero radnika tvrtke Šuma-promet iz Velike Ludine, a dvoje je teško ozlijeđeno, stiglo je vještačenje koje je obavio sudski vještak neurolog Miroslav Malić. Zadatak je imao proučiti Zdačekovu medicinsku dokumentaciju i problem s apnejom te izraditi nalaz i mišljenje.

Zanimljivo je da se prije toga sud obratio za isto Medicinskom fakultetu u Zagrebu, no ondje nisu imali vremena za to, a Medicinski fakultet u Splitu dostavio je sudu ponudu "tešku" 11.250 eura pravdajući taj iznos obimnom dokumentacijom i činjenicom da je zahtjevan spis na kojem bi radilo troje vještaka.

Neurolog Malić je u svom nalazu i mišljenju naznačio da se Zdaček prometne nesreće, prema vlastitim tvrdnjama, ne sjeća. Jedino mu je u sjećanju činjenica da se kobnog dana prema Jastrebarskom vozio jedno vrijeme i da se ozlijeđen probudio u vozilu Hitne pomoći.

Zdravstveni pregledi

- U trenutku nesreće nije znao da boluje od apneje, nego tek kad mu je dijagnosticirana u ožujku 2021. u Klinici za psihijatriju Vrapče. U trenutku nesreće nije imao svijest i saznanja o zdravstvenim tegobama koje trpi zbog toga, pa ni o utjecaju svojeg stanja na sigurnosno upravljanje vozilom u prometu.

Kao profesionalni vozač obavljao je zdravstvene preglede svake dvije godine, a posljednji je bio do tada 27. travnja 2020. No nitko mu do nesreće nije bio ukazao da ima simptome apneje niti da bi njegovo zdravstveno stanje moglo imati utjecaj na upravljanje vozilom - kaže dr. Malić.

U konačnici dodaje da je "u trenutku nesreće Zdaček bolovao od apnejičkog sindroma u spavanju i to težeg oblika, a što je moglo utjecati na sposobnost upravljanja vozilom u smislu pojačane dnevne pospanosti ili upadanja u kratkotrajni san".

Kronični poremećaj

Navedeni sindrom, pojašnjava Malić, kronični je poremećaj koji traje dugo, odnosno mjesecima i godinama, te obično prođe dulje vrijeme prije nego što se dijagnosticira.

U Zdačekovu zdravstvenom kartonu stoji u listopadu 2019. da je prva dijagnoza apneje u snu bila tada, a u prosincu 2020. godine, nakon nesreće, upućen je na neurološki pregled.

Osim što će dr. Malić biti dopunski saslušan na idućoj raspravi, sudsko-medicinsko vještačenje provest će i dr. Davor Mayer radi utvrđivanja mehanizma nastanka ozljeda koje je zadobio jedan oštećeni, ali i kako bi se utvrdila pravna kvalifikacija navedenih ozljeda. Inače, Zdaček se u sudnici, nakon velike pauze od godine i pol dana, pojavio sa štakama šepajući.

Zbog proteka vremena sudac Općinskog suda u Novom Zagrebu pitao ga je ima li kakvih promjena u njegovu statusu i podacima, na što je optuženi rekao da je sada nezaposlen i na burzi jer je gazda ugasio firmu.

Ujedno je naglasio da i dalje krivnju ne priznaje i ne smatra se krivim, a osvrnuvši se na pitanje o štakama uz pomoć kojih je došao na sud, Zdaček je pojasnio da ima problema s koljenima i ramenima te da će morati na operaciju.

Podsjetimo, na prošlom ročištu svjedok Danijel B. se prisjetio kobnoga jutra kada mu je na očigled poginulo četvero kolega Milan C. (69), Nada M. (50), Vlastimir N. (51) i Ivana T. (31).

Psihičke posljedice

- Bio sam vozač kombija toga dana i krenuo sam s kolegama koje sam pokupio usput prema Karlovcu. Na pola puta, negdje prije izlaza Jastrebarsko, uočio sam da se upalila crvena lampica pa sam odlučio stati na travnatoj površini, a malim dijelom smo bili na zaustavnom traku. Upalio sam sva četiri žmigavca, digao haubu i sve je ukazivalo na to da je pukao remen.

Zvao sam gazdu, koji je brzo organizirao zamjenski kombi i šlep-službu. Vani je bilo hladno i kolege su ulazile i izlazile iz kombija, na WC ili pušiti. U trenutku naleta šlepera oni su svi bili u vozilu, a ja sam bio vani i razgovarao sam s gazdom na mobitel - ispričao je Danijel B., koji je izbjegao nalet šlepera smrti, ali i dandanas trpi psihičke posljedice i liječi se u PB-u Vrapče.

"Mogao je vidjeti kombi s 200 metara"

Zdačekov odvjetnik na prošlom je ročištu pitanjima "rešetao" prometnog vještaka.

- Ne vidim u spisu da je fotografijom evidentiran kao dokaz trokut i moguće je da je trokut uništen od udara šlepera. Okrivljeni je mogao uočiti kombi s udaljenosti nešto većoj od 200 metara.

Mogao je sigurno uočiti kombi deset sekundi prije naleta. U tom dijelu cesta je u blagom lijevom zavoju, a kako nema tragova kretanja šlepera, ne mogu odrediti kad je šleper sa skupom vozila prešao na zaustavnu traku. No, po meni, to je bilo nekih stotinu metara jer skretanje nije bilo naglo, već postupno prelaženje.

Vozač nije pozorno pratio cestu i promet. Je li zaspao ili gledao sa strane ili nešto treće, ne mogu sa sigurnošću reći - bio je objasnio prometni vještak.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. travanj 2024 04:16