Vožnja automobila s automatskim mjenjačem lakša je nego s ručnim mjenjačem. Ne morate mijenjati brzine, mučiti se s kretanjem uzbrdo, nema opasnosti od spaljivanja spojke i drugih poteškoća. Automobili s automatikom sve se više kupuju, no vozači često nakon kupnje isprva ne znaju što znače neke oznake kojih nema na klasičnom mjenjaču.
Mnogi čak i nakon dugog vremena ne nauče što znače pojedini načini rada i za što su potrebni. Stoga ćemo ovdje detaljno objasniti sve oznake koje možda možete pronaći na vašoj ručici ili pokraj nje. Unaprijed napominjemo da svi mjenjači nemaju sve oznake i načine rada koje ćemo ovdje objasniti. toga nemojte misliti da vašem autu nešto nedostaje ako primjerice nema način rada S, B ili L te sada već dosta zastarjele "1","2","3"...
Osnovni načini: P, R, N, D
Za početak, objasnit ćemo četiri glavna načina rada automatskog mjenjača.
Način P je Parking, odnosno način parkiranja. U njemu se mjenjač zaključava mehanički: blokada izlaznog vratila blokira zupčanike, što sprječava kotrljanje automobila na nizbrdici, otprilike kao kada auto s ručnim mjenjačem stavite u prvu brzinu ili "rikverc" dok je ugašen.
Ovaj način rada se nikada ne smije koristiti dok se auto još kreće i ne treba se na njega pouzdati kada su strmine na kojima parkirate velike. Uz njega biste uvijek trebali koristiti i ručnu kočnicu, i to tako da prvo aktivirate nju, a tek nakon toga mjenjač prebacite u P. Ovdje valja i napomenuti da neki automobili, primjerice neki koji imaju robotizirani automatski mjenjač nemaju način rada P, no velika većina automatika ga ima.
Način R je Reverse, odnosno "rikverc".
Način N je Neutral, odnosno neutralni prijenos i u modernim autima s automatikom se vrlo rijetko koristi. Pomoći će primjerice kada stojite na semaforu, a ne želite držati nogu na kočnici ili kada auto trebate pogurati ili ga utovariti na kamion vučne službe. Koristi se i u nekim starijim "pravim terencima" na kojima je potrebno prebaciti u neutral prije uključivanja reduktora ili pogona na sve kotače. prilikom prebacivanja u niži stupanj prijenosa ili odabira načina pogona na sve kotače na SUV vozilima. Ali vrijedi zapamtiti da vuča automobila s automatskim mjenjačem s isključenim motorom može biti štetna za mjenjač.
Način D je Drive, odnosno način normalnog kretanja prema naprijed, kada mjenjač sam bira i prebacuje željene brzine.
Načini rada L, 1, 2, 3
Na starijim autima s automatikom ćete često pronaći načine rada L, 1, 2, 3 ili D1, D2, D3. Način rada L je Low Gear, odnosno najniži stupanj prijenosa. Na nekim autima je i označen kao 1. U ovom načinu rada, mjenjač će stalno koristiti samo prvi stupanj prijenosa bez prebacivanja u viši stupanj prijenosa. Ovaj način prisilnog ograničavanja mjenjača može biti koristan u raznim situacijama, poput vuče teške prikolice, kočenja motorom tijekom vožnje nizbrdo, prilikom vožnje uzbrdo, te u teškim uvjetima poput blata ili snijega. Ovaj način rada omogućuje izravnu kontrolu brzine vrtnje kotača ovisno o pritisku na papučicu gasa. Ali morate ga koristiti s razumijevanjem, jer pri velikim brzinama motora pogonski kotači mogu lako proklizati.
Načini rada 2, 3, (D2, D3), (na rijetkim autima i 4) su opcije za prisilno ograničenje najvišeg stupnja prijenosa na drugu, treću ili četvrtu brzinu. U takvim načinima rada mjenjač će se mijenjati samo do brzine koju odaberete. Primjerice odaberete li 3, mijenjat će između prve, druge i treće brzine, po potrebi, ali nikada neće prebaciti i u četvrtu brzinu. Ovi načini također su potrebni za posebne uvjete na cesti: na primjer, za kontrolu automobila u zimskim uvjetima, za kočenje motorom na dugim nizbrdicama umjerene strmine, za vožnju po blatu, snijegu i ledu...
Način B
Način B je kočenje motorom. Slovo B nalazimo u nekim automobilima, najčešće japanskima. koristan je u istim uvjetima kao gore opisani načini L (1), 2 ili 3 u automatskom mjenjaču, s jedinom razlikom što se način B može uključiti pri bilo kojoj brzini, a sama kutija će odaberite željeni stupanj prijenosa za kočenje motorom i neće se ograničavati na samo nekoliko brzina. Najviše koristi od načina B ćete imati na dugim nizbrdicama, gdje postoji opasnost od pregrijavanja kočnica.
O/D mod (Overdrive) ili O/D OFF
O/D ili O/D OFF način je Overdrive i obično se nalazi u starijim automobilima iako ga se može pronaći i u vrlo rijetkim prilično novim modelima. Overdrive je sam po sebi način vožnje koji je dijametralno suprotan načinu B. Služi za uštedu goriva pri stalnoj vožnji velikim brzinama jer mjenjač će "radije" birati najviši stupanj prijenosa.
Način S
Načini rada S je skraćenica za Sport. Što će mjenjač raditi u ovom načinu rada može se razlikovati od auta do auta, ali suština je ista. U ovom načinu rada, mjenjač će vam omogućiti da učinkovitije iskoristite potencijal motora, koristite niže stupnjeve pri življoj vožnji, tjerate motor u više okretaje o ostvarujete bolje kočenje motorom prilikom usporavanja. U nekim modelima uz način S su i same promjene brzina brže, ali često i manje komforne. Način rada S možete koristiti stalno, ako želite življe voziti ili povremeno - na primjer, prilikom pretjecanja.
M način rada
Način M je Manual, odnosno ručni. U ovom položaju selektora, vozač ima mogućnost ručnog upravljanja promjenama brzina. Kako se brzine mijenjaju ovisi o modelu auta, no najčešće je to pomicanjem same ručice mjenjača naprijed-nazad ili polugama iza volana. Postoje i verzije s tipkama na volanu ili pak tipkama na samoj ručici mjenjača, no takva rješenja se uglavnom pojavljuju na starijim autima. Ovaj način vam omogućuje bolju kontrolu automobila. Međutim, vrijedi uzeti u obzir da većina automobila još uvijek ograničava mogućnosti upravljanja u ručnom načinu rada: na primjer, mjenjač će se automatski prebaciti u viši stupanj prijenosa kada se postigne granična brzina motora ili se neće prebaciti u niži/viši stupanj prijenosa ako brzina vrtnje motora ne odgovara traženom stupnju prijenosa.
Način W ili * (pahuljica)
Način W ili * (ikona pahulje) je Winter, odnosno zimski način rada. Bio je dosta čest prije dvadesetak godina, no na novim autima ga vrlo rijetko nalazimo. U njemu automatski mjenjač ne koristi prvu brzinu,a automobil kreće iz mjesta u drugoj brzini kako bi se izbjeglo proklizavanje kotača. Također, prebacivanje u viši stupanj prijenosa događa se pri nižim okretajima. U zimskom načinu rada možete voziti ne samo zimi, već i u drugim situacijama kada nježnije pokretanje iz mjesta može biti korisno, na primjer, kada pokušavate pažljivo izaći sa skliske podloge poput blata ili mokre trave. Zimski način rada obično se ne aktivira položajem selektora, već dodatnom tipkom na ploči u blizini selektora automatskog mjenjača.
Funkcija Auto Hold nema veze s mjenjačem
Ovu tipku često ćete pronaći odmah pokraj mjenjača, i lako je pomisliti da ima neke veze s njim, no nije tako. No ipak može biti korisna. Služi za automatsko aktiviranje elektronske ručne kočnice (parkirne kočnice) kada se zaustavite, primjerice na semaforu. No, nerijetko u nekim autima radi prilično loše, s malom odgodom otpuštanja kočnice kada želite krenuti. Zbog toga može doći do manjeg trzaja prilikom kretanja što će mnogi greškom pripisati "lošem mjenjaču". Ako isključite tu funkciju primijetit ćete da je kod nekih auta kretanje iz mjesta najednom postalo mnogo fluidnije i nježnije.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....