Piše: Iva Boras, učiteljica hatha joge, Hvar
Osam je stupnjeva koje učenik prolazi „na putu joge“, s tim da se prva četiri događaju istodobno. Prvi i drugi stup osmerokrakog puta joge, kako ga nazivaju stari tekstovi, su poznavanje i primjenjivanje jama i nijama. Treći i četvrti stup su asane i pranajama, koje su fizičke vježbe za razliku od prva dva.
Pet zapovijedi
Jame ili yame su etičke zapovijedi povezane s jogom i hinduizmom, a koje zajedno s nijamama (niyame) podsjećaju na kršćanske zapovijedi ispravnog moralnog življenja. Temeljne su za kvalitetan život i nisu ništa što zdrav razum već ne bi znao. Izvorno ih je više od 60, ali u jogi najčešće naglašavamo pet. To su:
- Ahimsa - nenasilje prema nikome, pogotovo prema drugim živim bićima. Ova se zapovijed često povezuje s vegetarijanstvom i veganstvom, a u ekstremnim oblicima je dan-danas vidimo u Indiji, kad isposnici hodaju sa zvončićima na nogama da bi upozorili svako, i najmanje živo biće na svoj dolazak i da im se makne s puta, da ga ne bi nenamjerno pregazili.
- Satya - govori istinu, budi istinoljubiv. Ova je jama mišljena i u smislu ne svjedoči lažno, ne pripisuj sebi tuđi trud i znanje i općenito ne laži ni u kojoj prigodi. Dobar primjer primjene ove jame je trgovina: ni u cilju prodaje i dobitka ne bismo trebali lagati o kvaliteti proizvoda.
- Asteja - ne kradi, ne uzmi što nije tvoje. Pridržavanje ove jame također ima svoje ekstremni primjere u odricanju od svih materijalnih dobara i zasluga te pretjeranoj skromnosti.
- Brahmacharya - podrazumijeva vjernost partneru, posvećenost voljenoj osobi, ali i božanstvu. Također se tumači kao suzdržavanje, apstinencija ukoliko nemamo partnera, a energija koju uštedimo na taj način može biti upotrijebljena za praksu, meditaciju i druge joga tehnike. Dakle, bit je u preraspodjeli energije a ne u zabrani i mukotrpnom odricanju uz patnju.
- Aparigraha - doslovno znači odricati se vezanosti uz bilo što. Pritom se prvenstveno misli na materijalna dobra, koja ionako brzo mogu nestati, ali niti uz osjećaje, ljude, želje. To je način da izbjegnemo patnju.
Općenito su odsutnost patnje, mir i zadovoljstvo osnove kvalitetnog života i ono čemu joga teži. Problem je što svako zadovoljstvo može uzrokovati svoju suprotnost - patnju i nesreću i zato joga naglašava razliku između stvari do kojih smo došli radom na sebi i kojih se ne moramo nikad odreći i onih koje mogu u tren oka nestati. Što je stvarna potreba, a što višak bez kojeg se može živjeti, koja je prava priroda svih stvari i je li dualizam univerzalan i u svim stvarima? To su neka od pitanja kojima se joga bavi, a sveprisutni dualizam na žalost najlakše spoznamo kad bez njega ostanemo ili kad nam nedostaje dio da bismo se osjećali potpuni i u ravnoteži. Da bismo izbjegli patnju, katkad je promišljanje o stvarima dovoljno da ju unaprijed otklonimo.
Svadhistana i anahata
Koliko god željeli nešto napraviti, ponekad nam jednostavno ne uspijeva. To pripisujemo lošem djelovanju druge čakre. Pomiriti različitosti, muške i ženske elemente, dobro i loše, lako i teško zadatak je druge čakre - svadisthane. Kreacija, započinjanje, fantaziranje sve se događa u ovom centru, lociranom u donjem dijelu trbuha. Narančasta je boja koju povezujemo sa svadisthanom, kao i temeljni dio pranajame - kumbakhu.
Područja ljubavi i seksualnosti, koliko god bila bliska i povezana, u jogi se tumače djelovanjima na više razina ili slojeva ljudskog tijela i pod nadzorom su različitih čakri. To možda djelomično objašnjava našu nemogućnost da ih podvedemo pod zajednički nazivnik. Seksualnost je područje svadisthane, a ljubav, koja jedina ne sadrži dualizam, već samo svoju suprotnost - ravnodušnost očituje se u radu četvrte čakre - anahate. Locirana je u području iznad srca, iza prsne kosti, a odgovara položaju timusa. Anahata nam omogućuje da osjetimo bezuvjetnu ljubav, suosjećanje kako do drugog čovjeka tako i do univerzalnog božanstva.
Kako učiniti prohodnim kanale kojima prana teče da bismo tu ljubav osjetili ili da bismo se mogli izraziti u pitanjima partnerstva? Za početak, pročišćavanjem organizma tjelesnim vježbama, posebno asanama, koje spadaju u skupinu rotacija.
Asane ili rotacije
Rotacije se sjetite kad vozite auto unatrag, kad zagrlite suvozački naslon, zarotirate torzo, vrat i glavu unatrag što više možete. Ako se tada sjetite i disati, vidjet ćete da se uz izdah tijelo može malo više okrenuti.
Tri su faze kroz koje treba proći svaka asana (jogijski položaj). Najprije pažljivo proučiti demonstraciju učitelja, razumjeti i vizualizirati koji mišići trebaju biti aktivni i što je bit položaja. Nakon toga zadržavanje i održavanje asane nekoliko udaha - izdaha te na kraju povratak u prvobitno stanje i potpuna relaksacija. Ovdje govorim o hatha jogi, ne o npr. vinjasa jogi koja iz položaja u položaj ide bez prekida i nema vremena da bi se dobrobiti položaja osjetile neposredno nakon što se pojedinu asanu napravi, već tek nakon cjelokupno odvježbane serije. Rotacije se mogu izvoditi ležeći, sjedeći, stojeći, kao i u inverznim položajima. Važno je napraviti pokret u obje strane, a često nam u jednu stranu „ide lakše“, što je normalno jer obično jednu stranu tijela koristimo više i druga je manje razgibana, to jest mišići su čvršći i manje fleksibilni. Kod rotacija je naročito važno i stanje zglobova. Koliko su pokretljivi, toliko ih možemo ukriviti, do granice boli i nikad ne preko ugodnog osjećaja.
Kumbakha za rješavanje napetosti
Kad dišemo polako, duboko i svjesno, a da nam je pritom kralježnica uspravna - dišemo pravilno i prirodno. Nakon svakog udaha i izdaha dolazi do kratke pauze disanja, koju u jogi nazivamo kumbakha. Taj prirodni proces prestanka disanja je osnov jogijskih vježbi disanja i kontrole prane - pranajame u kojima postupno i svjesno produžavamo razdoblje ne disanja. Bez kumbakhe nema ni pranajame, to spominje i prastari tekst hatha Yoga Pradipika: „Bit prane je centrirana u kumbhaki, u razdoblju kada nema disanja.“
Uslijed načina razmišljanja, ponašanja i prehrane, odnosno ako smo zabrinuti ili ljuti, stvaraju se tenzije u tijelu. Taj stres koji sami sebi uzrokujemo prevodi se u niz fizičkih manifestacija, a budući da akcije, za koju je tijelo spremno, nema, onda nam mehanizam obrane šteti umjesto da nam koristi. Tada pomažu lagane vježbe pranajame. Potrebno je potpuno potencirati grč svih mišića u tijelu odjednom (noge, ruke, torzo i cijelo lice) što više možete i zaustaviti disanje na par sekundi te se naglo opustiti i prodisati normalno. Ponovite vježbu nekoliko puta, po mogućnosti ležeći i vrlo brzo ćete savladati ovu brzu tehniku oslobađanja napetosti povezanu sa zaustavljanjem disanja. Vježba je posebno učinkovita prije spavanja za miran san.
Kumbakha nam pomaže pri opuštanju, koncentraciji, jasnijem razmišljanju, introspekciji, a ujedno nas umiri i napuni energijom. Postoje dvije vrste kumbakhe - jedna je nakon izdisaja, kad se do kraja ispuše zrak iz pluća, a druga je nakon udaha. Različito im je djelovanje, a dah se zadržava dok je to ugodno. Kumabkha je važna i za jednostavnu probavnu tehniku - agni kriju. Agni je probavna vatra, čije je središte oko pupka, u maloj surjya (sunčanoj) čakri, koja je ujedno središte ispunjenja želja. Agni krija je tehnika brzog micanja trbuha, a izvodi se „na prazna pluća“ i natašte te pospješuje probavu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....