No, na sreću, tu je ekipa mladih hrvatskih znanstvenika koja uključuje radiologa, neuroznanstvenika, računalnog inženjera, profesionalnog košarkaša i dentalnog kirurga. Okupljeni u sklopu znanstveno-istraživačkog kompleksa Core Interface, Natko Beck, Raphael Béné, Ivan Fabek, Marin Mindoljević i Damir Martinko su ljudi s jasnom misijom: povećati kvalitetu života ljudi korištenjem pristupačnih i široko dostupnih tehnoloških rješenja i proizvoda. O jednom takvom rješenju, aplikaciji za mobilne telefone pod nazivom TinnitusOFF koja uspješno ublažava ili čak u potpunosti uklanja negativne utjecaje tinitusa na ljudsko zdravlje, porazgovarali smo s Natkom Beckom, radiologom iz uvoda koji ujedno obavlja praksu direktora tvrtke.
Živim.hr (Ž): Otkuda ideja za aplikaciju?
Natko Beck (NB): Iz okoline. Uvijek se nađe poznanik, prijatelj ili član obitelji koji se žali na dosadni šum u uhu. Do nedavno niti jedna terapija nije pokazala rezultate pa je tržište (pre)natrpano pseudo-znanstvenim ponudama i rješenjima. Prije pet ili šest godina su publicirane studije koje su pratile učinak nove vrste terapije, tzv. music-notch terapije, koja bolesniku omogućava slušanje glazbe bez specifične frekvencije njegovoga šuma. Nama se to činilo kao odlična pomoć za sve koji pate od toga simptoma i uz sva znanja i vještine pokušali smo ponuditi rješenje.
Ž: Postoji li već nešto slično na tržištu?
NB: Od izlaska znanstvenih studija do danas su se pojavile dvije ozbiljne i još tri aplikacije napravljene "ležerno", a baziraju se na tom konceptu. Međutim, postojeće aplikacije su nam se činile kompliciranima za ciljanu populaciju. Zato smo kreirali jednostavnu i kvalitetnu inačicu.
Ž: Koliko ste ju dugo razvijali?
NB: Razvitak aplikacije je trajao tri godine.
Ž: Ima li aplikacija određenu zdravstvenu potvrdu da je sigurna za korištenje?
NB: Zapravo je jedini oblik terapije koji ima znanstvenu potvrdu u najcjenjenim znanstvenim časopisima kao što su Proceedings of National Academy of Science i PLOS One.
Ž: Na kojem principu radi (ukratko)? Što je zapravo music-notch terapija?
NB: Music-notch terapija podrazumijeva slušanje glazbe s prigušenim dijelom zvukovnoga spektra u području frekvencije koja odgovara frekvenciji šuma. Na taj se način mozak počinje remodelirati i tinitus se s vremenom stišava. Šum u uhu ima određenu frekvenciju, stoga je prvi korak u aplikaciji pronaći baš tu frekvenciju. Kada se frekvencije preklope, sustav je izbaci iz glazbe koju osoba sluša. Nakon nekoga vremena mozak tu frekvenciju počinje ignorirati, a glasnoća se šuma s vremenom smanjuje.
Ž: Kakvu glazbu korisnik treba slušati da bi se postigao terapeutski učinak (tj. da li funkcionira bilo koji tip glazbe ili je neka "bolja" od druge)?
NB: Najbolja glazba je ona koju korisnik voli slušati. Omiljena glazba aktivira najveći broj neuralnih mreža. Ipak, studije su pokazale da su najbolji pop i rock jer imaju najravnomjerniji frekvencijski spektar, tj. imaju najjače energije u višim frekvencijama u odnosu na ostale glazbene žanrove.
Ž: Ima li glasnoća kojom se sluša glazba negativni ili pozitivni učinak na rad aplikacije?
NB: Apsolutno, i to je važno naglasiti: glasnoća mora biti podešena tako da glazbu bude ugodno slušati, a da pritom šum bude “maskiran”. To se lako postiže pomoću “balance” tipke kojom se glazba usmjerava prema uhu u kojem je šum najpostojaniji. Nikako nije dobro slušati glazbu suviše glasno, jer to može pogoršati šum i oštetiti sluh, a i doprinijeti pogoršanju tinitusa!
Ž: Jesu li rezultati koji se postignu korištenjem aplikacije trajni(ji) ili ju treba koristiti svakoga dana?
NB: Rezultati su najvidljiviji kod ljudi koji su glazbu uz pomoć aplikacije slušali najmanje sat vremena dnevno. Terapiju je poželjno (što i preporučujemo!) podijeliti u nekoliko dijelova, po 20 ili 30 minuta, više puta dnevno. To najčešće ne predstavlja problem korisnicima jer je poznato da omiljena glazba utječe izrazito pozitivno na raspoloženje, a i na zdravlje općenito.
Ž: Što kada se prestane s korištenjem aplikacije – dolazi li do recidiva, odnosno povratka tinitusa koji je možda još izraženiji nego što je bio prije njenog korištenja?
NB: To područje nije još istraženo zbog nedostatka snažnih randomiziranih kontroliranih pokusa i studija.
Ž: Ima li dob korisnika veze s učinkovitošću aplikacije?
NB: Nema, osim ako korisnik nije gluh ili nagluh na uho u kojem čuje tinitus, što je češće kod starijih ljudi
Ž: Može li se koristiti (i koristi li je itko prema vašem saznanju) za liječenje tinitusa kod djece i ako da – je li uspješno?
NB: Ne postoje istraživanja vezana uz tu problematiku, prvenstveno zbog činjenice da se tinitus rijeđe dijagnosticira kod djece. To je prvenstveno zbog činjenice da djeca smatraju taj simptom normalnom pojavom i rijetko se žale na njega. Kao što smo prije naveli, dob nije faktor za odgovor na terapiju zbog identičnoga mehanizma neuroplastičnosti.
Ž: Koliko će aplikacija stajati i kako će ju se sve moći kupiti (npr. putem interneta, u dućanu - gotovinom)?
NB: Aplikacija će biti dostupna na Apple storeu, Google playu i za PC-e. Cijena ne bi trebala biti paprena, a bit će definirana vrlo brzo. Prije objave cijene moramo odraditi još nekoliko koraka.
Ž: Kako su vaši trenutačni testni korisnici zadovoljni aplikacijom? Što kažu?
NB: Reakcije su toliko dobre da su i nas iznenadile. 264 ljudi je ispunilo detaljni upitnik (usput, hvala svima koji su odvojili svoje vrijeme za povratne informacije), a 84,6 % njih bi preporučilo aplikaciju drugoj osobi s tinitusom. Najviše nas veseli činjenica da skoro polovica ispitanika navodi da im je ugodnije slušati glazbu s TinnitusOFF-om nego bez, što smatramo velikim postignućem. Velika većina (više od dvije trećine ispitanika) je pohvalila funkcionalnost i mogućnost intuitivnoga korištenja aplikacije. Kad smo zamolili korisnike da napišu kratki dojam o aplikaciji, nismo očekivali tako srdačne odgovore kao što su:
- Nada za one sa stvarnim problemom, profesionalno odrađeno, s velikim stupnjem zainteresiranosti za krajnjega korisnika. Sve pohvale.
- Odlično iskustvo, dostupna podrška, osjetni rezultati.
- Gdje si bila do sada :-)??
Oko trećine ispitanika nije bilo sigurno jesu li pogodili pravu frekvenciju. Poboljšali smo sustav, ali svejedno svima koji nisu sigurni savjetujemo da se naruče na audiometrijsko testiranje kod specijalista otolaringologije.
Ž: Što mislite, kako će aplikacija proći na stranom tržištu? Ima li već interesa za njom i koliki je?
NB: Interesi su veliki. Još nije u prodaji, a već je prepoznata i u inozemstvu kao odlična stvar. Dobivamo pohvale za dizajn, jednostavnost, te dobru kvalitetu reprodukcije glazbe.
Ž: Radite li na tome da se ovakav tip terapije uključi i u redovitu zdravstvenu zaštitu (ukoliko već nije)?
NB: Radimo, prije svega, na podizanju svijesti o tinitusu i o tomu koliko taj simptom može značajno smanjiti kvalitetu života. Prije mjesec dana je izašla i prva snažna studija (randomizirana dvostruko slijepa klinička studija) koja također pokazuje statističko značajno ublažavanje tinitusa nakon music-notch terapije, pa očekujemo reakcije medicinskih institucija.
Ž: Koliko je ljudi trenutačno u vašim timu i kakve su sve kvalifikacije i znanja potrebna da bi se izradila jedna ovakva aplikacija?
NB: U timu smo dva doktora medicine i jedan inženjer koji vodi suradnju s drugom ekipom inženjera. Bit nije toliko u znanju koliko u spajanju znanja u jedan timski odrađen projekt.
Ž: Koji su vaši planovi za dalje?
NB: Što se tiče TinnitusOFF-a, planiramo ga pustiti na tržište vrlo brzo s obzirom na uspješno beta testiranje. Core Interface je više od firme, to je zapravo naš životni projekt, znanstveno-istraživačka kompanija kao najbolji način (nažalost, i jedini u Hrvatskoj) da financiramo vlastitu znanstvenu produkciju na razini koja bi zadovoljila našu potrebu za razvojem novih sučelja. Naš sljedeći proizvod je Hit The Gold, prva sportska neurofeedback aplikacija s algoritmom isključivo za streličarstvo. Ovo je ujedno i prvi proizvod iz naše serije sportskih neurofeedback aplikacija. Uvršteni smo u “TOP 50 sport innovative companies” i prezentirat ćemo rezultate pred investitorima i najvećim svjetskim kompanijama u Riju za vrijeme Olimpijskih igara.
Više informacija o tvrtki i aplikaciji pronađite na njihovim web stranicama:
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....