Nema sumnje da su žene fascinirane cipelama. Sjetimo se Pepeljuge, koja se nikad ne bi udala za svog princa da nije bilo staklenih cipelica, a ni Dorothy ne bi napustila Oz da nije bilo onih magičnih crvenih cipelica. Kad bismo pogledali u stvarni svijet, predvodnica bi svakako bila Imelda Marcos, supruga nekadašnjeg filipinskog predsjednika, koja je u danima blagostanja imala 12.000 pari cipela.
Cipele s visokom petom nose se stoljećima, dio su i ženske i muške mode. No, muškarci su ih s vremenom odbacili, a žene su nastavile s takvim modnim izričajem. Današnja žena iz razvijene zemlje u prosjeku ima 19 pari cipela, pokazala su istraživanja, no redovito nosi četiri para. Oko 15 posto žena ima više od 30 pari cipela. Oko 43 posto žena priznalo je da ponekad trpi bolove zbog štikli, a osam posto prijavilo je ozbiljne ozljede poput iščašenja, uganuća i prijeloma.
Većina nosi štikle
Visoke pete imaju ozbiljan fiziološki utjecaj na hod, držanje i kretanje. One pružaju estetsku iluziju dužih, vitkijih nogu. Pojavljuju se u mnogim stilovima i dolaze u mnogim oblicima, uključujući stiletto, zašiljene pete, pune pete… Premda cipele-platforme također povisuju osobu koja ih nosi, tehnički se one ne smatraju cipelama s visokom petom, jer cipela s visokom petom po definiciji mora podizati stopalo tako da bude znatno više od prstiju.
Prema podacima Američkog instituta za zdravlje kralježnice, 28 posto žena nikada nije nosilo cipele s visokom petom. Statistike pokazuju da se postotak žena koje ih redovito nose od 1986. to 2003. godine mijenjao od 68 do 39 posto. Prema dobi žena koje redovito nose štikle podaci izgledaju ovako: 49 posto žena od 18 do 24 godine, 42 posto u dobi od 25 do 49 godina te 34 posto od 50 godina naviše. Žene nose štikle iz različitih razloga: za posebne prilike (77 posto), partyje i večere (50 posto), na ples (33 posto) i na posao (31 posto).
Iako obuću s visokim petama uobičajeno danas nose samo žene, postoje modeli cipela koji za oba spola imaju povišene pete, primjerice kaubojske čizme ili tzv. kubanske pete (niže ukošene pete na gležnjači ili niskoj čizmi vrlo uskog vrha). U prošlim vremenima i muškarci su nosili povišene potpetice. Primjerice, perzijski konjanici u srednjem su vijeku obuvali čizme s produženom potpeticom koje su sprečavale da stopalo isklizne iz stremena, a ujedno su održavale jahača stabilnim kad je trebao stojećki odapinjati strijele.
Na modnoj klackalici
Od Drugog svjetskog rata do danas trend visokih peta padao je i uzdizao se više puta, a najbliže dnu bio je u kasnim devedesetima kad su prevagu odnijele niske potpetice, pa i potpuno ravne cipele. Niže su pete vladale i u kasnim 60-ima i ranim 70-ima, a visoke su se pete vratile u kasnim 70-ima, 80-ima te ranim 90-ima. Oblik popularne potpetice također se mijenjao - od četvrtastog u sedamdesetima preko zašiljenog u devedesetima do stiletta (stiletto je odnosio prevagu u 50-ima, ranim 60-ima, 80-ima i nakon 2000. godine).
U 21. stoljeću štikle su doživjele pravi revival izbacivši u orbitu imena cijenjenih dizajnera ženskih cipela kao što su francuski dizajner Christian Louboutin, čije su cipele prepoznatljive po crvenom potplatu, Jimmy Choo, britanski dizajner malezijskog porijekla koji se proslavio ženskim cipelama upadljivih detalja i dramatičnog izgleda, te Manolo Blahnik, španjolski dizajner elegantnih kreacija.
Niska i visoka peta
Danas visina peta koje se smatraju visokima, a tipične su za aktualnu modu, varira od tzv. mačkastih potpetica (engl. kitten heels - petice u stilu pedesetih od oko četiri centimetra, tanke, pomalo uvučene) do stiletta od oko 13 centimetara. Konzervativnije cipele sa stabilnijom srednjom peticom češći su izbor za posao i svakodnevne prilike. Još su jedan oblik visokih peta, iako ne previše popularan, pune pete, kod kojih se potpetica proteže sve do prstiju cipele.
Minusi i plusevi
Medicina se protivi nošenju štikli, jer dugotrajno i učestalo nošenje može izazvati ozbiljne zdravstvene probleme koji uključuju bolove u stopalima, u tetivama peta i listova, veći rizik od uganuća i prijeloma, a s vremenom može izazvati i različite deformacije stopala, posljedično i nestabilan hod, skraćivanje koraka, nemogućnost trčanja. Nošenje štikli može pojačati bol u križima, utjecati na razvoj degenerativnih bolesti zglobova itd.
Američki institut za zdravlje kralježnice ženama koje se ne odriču štikli dao je nekoliko preporuka za ublažavanje i sprečavanje posljedica dugotrajnog i čestog hodanja na visokim petama.
Preporuke glase:
- ne nosite štikle dulje vrijeme;
- istegnite mišiće nogu prije i poslije nošenja štikli;
- ne nosite petice više od pet centimetara;
- cipele kupujte poslije podne kad su stopala najveća;
- ne nosite 'špičoke';
- kako stopalo ne bi klizilo u cipeli, nosite samo one s kožnom unutrašnjošću;
- svaki dan mijenjajte tip cipele koje nosite.
Plusevi nošenja štikli uglavnom su estetske prirode. Nošenjem visokih potpetica mijenja se kut stopala i isteže se stražnji dio noge, što listove čini vitkijima; mijenja se držanje osobe i produžuje korak; vizualno se produžuju noge i cijela figura, a skraćuju stopalo i nožni prsti; lukovi stopala čine se višima i bolje definiranima.
Zašto se nose štikle
Tijekom 16. stoljeća europske vladarice poput Katarine de Medici ili engleske kraljice Marije I. počele su nositi cipele s visokom petom kako bi bile više i "veće od života". U modernom društvu štikle su dio ženske mode, ali i sredstvo zavođenja. Visoke pete prisiljavaju tijelo da se uvije, čime se naglašavaju stražnjica i grudi. One ističu i ulogu stopala u seksualnosti, a čin obuvanja štikli često se smatra erotskim. Želja da izgledaju privlačno navodi žene da i dalje nose štikle, bez obzira na bolove u stopalima, pa i deformacije. Prema istraživanju Američkog podijatrijskog društva 42 posto žena priznalo je da bi nosile cipele koje im se sviđaju čak i kada bi im stvarale neugodu. Šezdesetih godina feministički se pokret oštro protivio štiklama jer ih je smatrao sredstvom podčinjavanja koje ulogu žene svodi samo na to da se svidi muškarcu. Poslije je prevladao stav o slobodi izbora, no ne može se poreći da se štiklama nastoji djelovati na muške pobude.
Bujanje trenda
Danas je gotovo nemoguće zamisliti svijet kakav poznajemo bez štikli. Već dulje od stoljeća film, popularna kultura i mediji snažno utječu na stavove publike i na modne trendove, kakav su i štikle, a zvijezde i zvjezdice neizostavno nose visoke pete, osobito na crvenom tepihu. Bujanju trenda nošenja štikli i općenito davanju pretjerane važnosti (skupom) modnom izričaju svakako je u novije vrijeme pridonijela i ultrapopularna serija "Seks i grad", koja može biti i zabavna sve dok je ne shvaćate preozbiljno.
Modni kodeks
U skladu s navedenim, koliko štikle mogu biti izraz seksizma, sredstvo podčinjavanja žene od koje se traži samo da izgleda atraktivno i privlačno muškarcima? Kao i 70-ih i pretjeranih disko platformi ili 80-ih i dizajnerskih tenisica, obuća i danas odražava prevladavajuću društvenu klimu. Svi vole reći da je moda danas demokratična, no u nekim se situacijama tvrdoglavo inzistira na zapravo nevažnim stvarima, pa tako i na visokim petama. Gotovo je neshvatljiv slučaj s prošlogodišnjeg filmskog festivala u Cannesu, kada producenticu Valeriju Richter nisu pustili na premijeru jer je nosila ravne cipele. Visoke i ne može nositi jer joj je dio stopala amputiran.
- Redar je uperio prst u moje cipele i rekao: 'Ne, ovo neće ići. Ne možete ući takvi' - ispričala je tada Richter za BBC 5. Na putu do kinodvorane zaustavili su je četiri puta, no na kraju je ipak uspjela ući, a da nije morala izuvati cipelu i pokazati osoblju objašnjenje, kako je rekla. No, dodala je da su neke kolegice koje ne mogu nositi štikle bile odbijene i nisu mogle ući. Direktor Festivala Thierry Fremaux pokušao se opravdati rekavši: - Naš kodeks odijevanja i ponašanja glasi: 'Bez pušenja, odijevanje formalno', a štikle se ne spominju.
Sukob štikli i ravnih cipela dublji je od Cannesa. "Visoke pete su ostatak zastarjelih mizoginih stavova kojima neće biti mjesta u budućnosti", smatra transrodni umjetnik Zackary Drucker. "Reguliranje i ograničavanje ženine udobnosti i postavljanje različitih rodnih standarda definicija je nadmoći. Takvo nadziranje ženskog roda koči sveukupni društveni napredak."
Guza kao umjetničko djelo
Neozbiljnije je ovoj temi pristupio glumac i drag queen RuPaul: "Visoke potpetice ne predstavljaju ženski rod, one samo čine da vaša stražnjica izgleda stvarno dobro - statura vam se mijenja nabolje, a držanje koje zauzmete zahvaljujući visokim petama od vaše guze stvara umjetničko djelo".
Na sličnom je tragu Kiva Reardon, urednica feminističkog i filmskog magazina Cleo: "Visina se uvijek poistovjećivala sa snagom. Iako sam viša žena, gotovo uvijek na događanja obujem štikle kako bih bila među najvišima u prostoriji. Želim vidjeti što se oko mene zbiva i želim biti viđena."
Stavova je, dakle, mnogo, ali ne onoliko koliko i modela cipela.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....