Piše: mr. sc. Irena Brbić, mag. educ. philol. franc. et hisp. • ihc.hr
Neki znanstvenici pretpostavljaju da oko 30-50 posto sve djece u autističnom spektru nikada ne razvije govor. Problem govora u djece s poremećajima iz autističnog spektra je vrlo važan i stoga treba promijeniti perspektivu o potrebi za ranom intervencijom.
Zastarjele mjere
Korištenje Tomatis metode kod djece s autizmom od ranih godina može dovesti do velike promjene u govoru. Ljudski mozak je neoplastičan i živčani krugovi su vrlo dinamični - mijenjaju se velikom brzinom kao odgovor na djelovanje i iskustvo. Nalazimo se u situacijama gdje smo nemoćni sa zastarjelim i neefikasnim mjerama i protokolima ispred ogromnog rasta broja djece s autizmom.
Tomatis metoda nije nova intervencija, u praksi je više od 50 godina, ali se stalno razvija. Broj djece u autističnom spektru se povećava i predstavlja sve veći izazov za društvo, gotovo u svakoj zemlji svijeta.
Neuroznanost nam daje nove dokaze da auditivna neurostimulacija, u ovom slučaju, Tomatis metoda, može značajno poboljšati cjelokupno stanje djece s autizmom, ako ga ne i potpuno riješiti.
Put koji vodi do promjene kod djeteta dug je proces i ponekad djeci treba nekoliko godina da dođu do cilja.
Poljsko istraživanje Tomatis® metode
Sredinom 70-ih godina prošlog stoljeća počela se širiti ideja o tome kako slušanje glazbe tijekom razdoblja učenja može skratiti vrijeme učenja i pamćenje učiniti dugotrajnijim. Ove pretpostavke potvrđene su recentnim znanstvenim istraživanjima: u Poljskoj je od 2010. do 2013. provedeno istraživanje “Pažnja! Put do uspjeha” s ciljem da se ustanovi i izmjeri dobrobit koju Tomatis® metoda može polučiti u postignućima školske djece u redovnoj nastavi, kao i djece s posebnim potrebama, s genetskim sindromima, ADHD-om, autizmom, cerebralnom paralizom itd.
Tim istraživanjem bile su obuhvaćene 62 poljske škole s 1333 djece, a testirale su se sljedeće kompetencije: učenje (pamćenje, pažnja, motivacija, samopouzdanje i korištenje znanja u praksi), jezik (slušanje i govor), glazbene i socijalne vještine (sposobnosti grupnog rada, poštovanje pravila, razumijevanje različitih mišljenja).
Voditeljica istraživanja dr. Joanna Ratyńska zaključila je da rezultati istraživanja ukazuju na snažan pozitivan učinak slušne stimulacije korištenjem Tomatis® metode i povećanje razine kompetencija u djece. Metoda je najviše utjecala na poboljšanje vještina učenja i socijalnih vještina. Rezultati istraživanja sugeriraju da ova metoda može biti korisna u pružanju podrške i razvoju djece sa i bez posebnih potreba.
Tomatis® centar Zagreb
U Tomatis® centru Zagreb, u prvom autoriziranom Tomatis® centru u Hrvatskoj, već 7. godinu pomažemo djeci s poremećajima iz autističnog spektra da poboljšaju svoje jezične sposobnosti, sposobnosti komunikacije i pažnje. Rezultati su uglavnom vrlo dobri, a odlični kod djece do 6. godine života. Slušanja se provode uglavnom kod kuće, a u nekim slučajevima u samom centru.
Prije nego što se započne s auditivnom neurosenzornom stimulacijom važno je napraviti procjenu i test slušanja (tzv. TLTS uređajem) koji će Tomatis® konzultantu pomoći utvrditi eventualne disfunkcije kako bi se napravio odgovarajući individualno prilagođen program slušanja.
Fascinantni rezultati kod autistične djece
Njihova očaranost glazbom, pozitivne reakcije na glazbu kao i činjenica da neka od njih imaju i savršen sluh otvaraju put Tomatis® metodi koja pomaže autističnoj djeci da se uključuju u aktivnosti sa svojim vršnjacima, da steknu socijalne, jezične i motoričke vještine.
Dr. Tomatis puno je radio s djecom s poremećajima iz autističnog spektra pa je, stoga, velik broj upravo takve djece koja dolaze u zagrebački centar, a sedmogodišnji Ivan jedan je od njih.
U ovih dvije i pol godine, koliko koristi ovu metodu, njegova majka svjedoči o brojnim pozitivnim promjenama koje su uslijedile nakon mnogih ciklusa auditivne neurosenzorne stimulacije.
Od trenutka smrti dr. Tomatisa koji je preminuo 2001., njegova je metoda prošla kroz nekoliko ciklusa inovacija potaknutih tehnološkim napretkom, Danas koristimo posebno dizajnirane prijenosne uređaje pod nazivom TALKS Up koji su opremljeni posebnim slušalicama s koštanom provodljivosti. Tomatis terapija® traje maksimalno do dva sata dnevno tijekom 10 - 13 dana, no i ta učestalost i duljina slušanja variraju od osobe do osobe.
Ivan, poput druge djece, rado sluša Mozarta i gregorijanske korale koji se izmjenjuju u svakodnevnoj terapiji uz terapiju filtriranim majčinim glasom koju je dr. Tomatis često koristio upravo u radu s djecom s poremećajima iz autističnog spektra. Majčin glas se filtrira kroz tzv. elektroničko uho, tj. specifičnu aparaturu kako bi ga dijete čulo upravo onako kako ga je kao fetus čulo u majčinoj utrobi a znanstvena istraživanja dokazuju da izloženost majčinom glasu može razviti kod djeteta sposobnost potrebnu za oblikovanje mozga za slušanje i razvoj jezika.
U kojim slučajevima poteškoća Tomatis® metoda može pomoći mojem djetetu?
- poteškoće pri koncentraciji i pažnji
- nedostatak motivacije,
- gubitak samopouzdanja,
- diskalkulija
- problem pamćenja
- poteškoće govornog i/ili pisanog jezika: disleksija, disfazija, kašnjenje jezika, poteškoće s izgovorom
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....