Vrlo je važno brzo reagirati kad primijetimo da dijete nije koncentrirano.
 Foto: iStock
Posljedice poremećaja pažnje i pamćenja

Ima li ih vaše dijete, znajte da mogu biti izvor poteškoća, ali i patnje...

Možemo čuti dobro, ali slušati vrlo loše. Loše slušanje je češće pravilo nego izuzetak kod većine nas. Ponovno uspostavljanje želje za slušanjem također unaprjeđuje samopouzdanje, popravlja pažnju i pamćenje.

Piše: mr. sc. Irena Brbić, mag. educ. philol. franc. et hisp. • ihc.hr


Sigurno ste nebrojeni put izrekli ove riječi: "Ne slušaš me...", "Koliko ti to puta još moram ponoviti?!" ili "Koncentriraj se na ono što radiš!"

Možemo čuti dobro, ali slušati vrlo loše. Loše slušanje je češće pravilo nego izuzetak kod većine nas. Slušanje je aktivni proces koji uz svjesni napor zahtijeva pažnju i koncentraciju.

Nepravilno procesuiranje zvukova može uzrokovati mnoge poremećaje pažnje i pamćenja.

Nije isključeno

Poremećaji pažnje utječu na djecu i odrasle koji se ne mogu dovoljno koncentrirati na posao koji treba obaviti tijekom dužeg razdoblja, čak i ako taj posao zahtijeva samo minimum intelektualnog napora ili ima rutinski karakter.

Specifičan modalitet pažnje je njena sposobnost da dijeli pozornost između nekoliko izvora informacija ili zadataka koje treba obaviti.

Nedostatak pažnje izvor je poteškoća, pa čak i izvor patnje za dijete u školi.

Što slušanje Mozartove glazbe ima zajedničko s pažnjom, pamćenjem i boljim samopouzdanjem?

U Tomatis metodi koristimo Mozartovu glazbu kako bismo izvukli djecu s poremećajima iz autističnog spektra iz njihovih čahura, pomogli glazbenicima da poboljšaju svoje glasovne mogućnosti, podržali osobe s poteškoćama u čitanju, pa čak i da bismo potakli efikasnije i brže učenje stranih jezika.

Dr. Alfred Tomatis, utemeljitelj Tomatis® metode često je govorio o moći Mozartove glazbe i opisao ju je kao ljestve koje nas ponovno povezuju sa svjetlošću u našem srcu. Mozartova glazba je, rekao je, most, povezanost s nečim izvan našeg malog sebe.

Tomatis® metoda se ne bi trebala zamijeniti za muzikoterapiju ili pak za takozvani Mozart efekt koji je opisan i populariziran u knjizi američkog autora Dona Campbella pod istoimenim nazivom.
Tomatis® metoda je vrsta auditivne neurosenzorne stimulacije koja potiče i aktivira sustav slušne obrade. Poticanjem slušnog sustava, postižemo "Tomatis efekt® " koji može reaktivirati puni potencijal slušanja osobe.

Dr. Tomatis je zabilježio tri zakona u "Tomatis® efektu", to su:

1. Glas sadrži samo ono što uho može čuti.
2. Ako se slušanje mijenja, glas se odmah i nesvjesno mijenja.
3. Fonaciju je moguće trajno transformirati kada se auditivna stimulacija održava tijekom određenog vremena (zakon trajanja).

Kako funkcionira

Ponekad roditelji propituju ne bi li bilo dostatno slušati samo Mozarta kod kuće kako bi djeca ostvarila bolje rezultate u školi. Treba naglasiti kako Tomatis® metoda terapeutski djeluje kroz nekoliko tehnoloških inovacija, a jedna od njih uključuje elektronsko uho kroz koje dva audio kanala reproduciraju istu glazbu, međutim, izmjenjuju se u frekvenciji (između visokih i niskih). To uzrokuje kontrakciju slušnih mišića u srednjem uhu, kao i fokusiranje mozga na zvučnu poruku.

Kroz uho mozak uči slušati

Budući da slušamo na dva načina - zrakom (zvuk koji ulazi kroz uho i timpansku membranu) i kostima (vibracije kroz kost), Tomatis® metoda integrira obje provodljivosti zvuka i zrakom i kostima.
Kroz posebne slušalice koje koristimo u Tomatis® metodi, elektroničko uho uključuje kašnjenje između zvuka koji se prenosi zrakom i zvuka koji se prenosi putem kosti. Vibracije iz slušalica također stimuliraju kranijalne živce u glavi, vratu i licu. Uho je povezano sa 7 od 12 kranijalnih živaca i kroz slušne puteve uho utječe na cijeli živčani sustav.

Uz pomoć EU fondova i projekta "Pažnja. Put prema uspjehu" koji je trajao od 2010. do 2013., Tomatis® metoda je uvedena u redovni curriculum u 87 škola u Poljskoj.

Primjer iz prakse

Matija je 10-godišnjak koji ima dijagnosticiran poremećaj pažnje.
Osim što je dijete koje je bilo vrlo nemirno (često je i hodao razredom pod nastavom), Matija je vrlo teško pamtio ono što je netom pročitao. Nakon korištenja Tomatis® metode, koju baš u početku nije volio, Matija se primjetno smirio, sada čita uz puno manje napora, ali i otpora koji se javljao vrlo često kao reakcija na neuspjeh. Njegove su ocjene sada puno bolje kao što su i njegovo razumijevanje onog što uči i samopouzdanje također porasli.

Linker
08. studeni 2024 01:39