- Ja sam taksist ali podržavam zatvaranje centra grada za automobile - govori taksist Tomislav dok stojimo na taksi stajalištu u Gajevoj ulici jer je ono u Masarykovoj ulici privremeno ukinuto. Ulica je naime ovog tjedna zatvorena za promet povodom Europskog tjedna mobilnosti.
S obzirom na to da su gradske vlasti to iskoristile da testiraju mogućnost trajnog zatvaranja prometa od HNK pa sve do Zrinjevca, ulica je puna žardinjera, paleta koje imitiraju klupe i stolove te metalnih rampi za koje se mogu privezati bicikli.
- Obišao sam mnoge europske gradove i u svima se centar čuva za pješake. Kad bi se ograničilo vrijeme u kojima u takve zone mogu ući dostavna vozila onda bi sve skupa imalo još više smisla. Naravno, taksijima prolaz mora biti omogućen. Zagreb je pun turista i njima taksiji trebaju, kaže Tomislav.
U sklopu spomenutog tjedna mobilnosti, koji svake godine za svoju glavnu zadaću ima promicanje održivog prometa, odnosno poziva građane da pronalaze alternativu vožnji automobila od 16. rujna na zapadnoj strani Masarykove ulice stajali su prometni redari koji su prolaz dozvoljavali samo dostavnim vozilima i stanarima koji unutar svojeg dvorišta imaju osigurani parkirališni prostor. Zanimljivo, taksi stajalište privremeno je također ukinuto.
Građani su idejom uglavnom zadovoljni, kažu, međutim djelatnici ugostiteljskih objekata u ulici i nisu.
- Lijepa je inicijativa, ali je jako loše izvedeno. Ovdje ima jako puno lokala i dostava. Ne rade svi od 5 ili 6 ujutro, a kompletna dostava mora se obaviti do 9 sati. Ostaje na radnicima da tegle sve te stvari po Masarykovoj i Teslinoj ulici jer dostavna vozila ne mogu prolaziti. Tako nam otežavaju posao, ali da se drugačije regulira možda bi bilo bolje. Da je barem dostava u centru grada do 12 sati, nakon toga, što se mene tiče može se zatvoriti kompletni promet u centru grada, kaže nam sugovornik koji radi u jednom lokalu u Masarykovoj, a s njim se slaže i prolaznik Milivoj.
- Uopće mi se ne sviđa. Nije cjelovito, nema polazišnu i završnu lokaciju. To je zapravo gradski hir koji samo želi pokazati da se nešto događa. U konačnici gubitak protočnosti cestovnog prometa je daleko štetniji nego što se ostvarilo pješačkom stazom. Brzo to prelazi u političke sfere. Ovo bi imalo smisla kada bi se automobili u potpunosti eliminirali, to je nemoguće, ovdje su i dalje zeleni valovi. Ne možete nekome donijeti na stol sirovinu ako ste ga zvali na ručak, morate ga i skuhati, pripremiti jelo kako se spada. Korisnost je daleko manja od štete ovim potezom, smatra.
Što kažu biciklisti? Pitali smo Janka Večerinu, predsjednika Sindikata biciklista.
- Po nama je dobro što se pretvorilo u pješačku zonu jer nije nikome bilo korisno do sada. Tako da iz situacije koja nikome nije korisna prebacujemo se u situaciju gdje lokalno stanovništvo, biciklisti i pješaci imaju korist. Prije desetak godina radili smo jednu neformalnu anketu sa stanarima Masarykove ulice gdje je rezultat bio kako zapravo 90% lokalnog stanovništva želi da se ta ulica pretvori u pješačku zonu. To je zona puna turista, ovako je svima ugodnije, objašnjava Večerina.
Kako je povodom tjedna mobilnosti Masarykova ulica postala pješačka zona, sav automobilski promet prebacio se na obilazne pravce. Tako je primjerice gušći promet bio u Gundulićevoj i duž Zelenog vala.
- Uvijek sam za testne faze gdje se dijelovi mogu pretvoriti u pješačke zone. Ako to ljudima neće odgovarati, odmah se može vratiti nazad na staro. Problem je što dio ljudi to želi, a dio ne želi. Ljudi se ili žele voziti automobilima ili žele pješački centar. Na žalost, ne može se udovoljiti svima. Konfiguracija zagrebačkih prometnica je takva da se ne može svima udovoljiti, jedni moraju nastradati kako bi drugi imali normalni promet, objašnjava Goran Husinec, prometni stručnjak.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....