Redovnu konferenciju za medije ovog je utorka zagrebački gradonačelnik Tomislav Tomašević održao na Savskom mostu, čime je ujedno najavio početak radova na Pilot projektu Greenway - državna biciklistička ruta br. 2, faza V od ukupno IX faza. Dionica od Savskog mosta do Arene Zagreb, duga 1,6 kilometara, dio je rute od 130 kilometara kojoj je cilj bolja povezanost Zagreba i Zagrebačke županije, a išla bi čak do granice sa Slovenijom. Radovi će trajati tri mjeseca pa nastaviti prema drugim mostovima.
- Ključno je da ispunjavamo obećanje da prostor uz Savu pretvaramo u prostor za rekreaciju. Nasipi imaju funkciju obrane od poplava. Zahvaljujem Hrvatskim vodama koje upravljaju nasipima i dale su nam suglasnost da radimo ovaj projekt. Postoje ograničenja što sve možemo raditi na nasipu, na primjer za sadnju drveća. Imat ćemo odmorište za bicikliste, stalke za bicikle i vodu. Na cijeloj ruti bit će LED rasvjeta kao obnovljiv izvor energije. Znatno ćemo unaprijediti infrastrukturu za bicikle i pješake - rekao je Tomašević.
Staza na nasipu bit će zelene boje i od eko-asfalta. Taj materijal izdržljiviji je i pogodniji za okoliš jer se ne koristi bitumen, nego drugi materijali. Nakon Savskog mosta na red će doći Most slobode, Most mladosti i Domovinski most.
- U prvoj fazi, koja košta oko šest milijuna kuna i sufinancirana je velikim dijelom iz fondova EU, fokusirat ćemo se na istok. Do kraja mandata očekujem da se to realizira u punom opsegu ove dionice. Očekujem da će se u Zagrebačkoj županiji nastaviti dionice prema slovenskoj granici kako bi bila u svakom smislu riječi državna ruta broj 2. Unaprijedila bi turističku i rekreativnu ponudu Grada Zagreba i Zagrebačke županije. Građani će moći kvalitetnije koristiti prostor uz Savu koji je zapušten već deset godina - nastavio je.
Gradonačelnik je spomenuo da i dalje biciklom dolazi na posao kad god stigne, a zadnji put to je bilo krajem prošlog tjedna.
Zamolio je građane za strpljenje zbog posebne regulacije prometa povodom boravka turskog predsjednika Erdoğana u Zagrebu. Posebna regulacija trajat će do četvrtka.
Nužno zlo
U redovnom dijelu konferencije najviše se pitanja ticalo novog modela odlaganja otpada. Tomašević je objasnio da boksevi ne smiju biti postavljeni u povijesnu jezgru grada jer bi to narušilo njegov izgled. U tijeku je pilot projekt u Masarykovoj ulici gdje se testiraju vrste doniranih podzemnih spremnika.
- Zagreb mora imati jedno rješenje za cijeli grad. Razumijem da bi građani htjeli da spremnici koji su na javnoj površini postanu polupodzemni i da grad to plati. Grad to ne može platiti. Jedan od ciljeva ovog sustava je maknuti što više spremnika s javnih površina. Nema toliko lokacija za podzemne spremnike bez instalacija ispod. To bi trajalo 7-8 godina. Zagreb ima 12 tisuća stambenih zgrada. Nezamislivo je raditi tako nešto. Boksevi su jednostavni i nužno zlo. Pozivamo građane da svoje spremnike vrate na svoje zemljište ili u zgrade što je napravljeno s četvrtinom njih u zadnjih pet mjeseci, govorio je.
Boksevi na javnoj površini na teret suvlasnika krajnja su opcija.
- Prioritet su podzemni u centru grada. Cijeli postupak će trajati šest mjeseci do godinu dana na svim lokacijama. Paralelno s time rade se polupodzemni spremnici koji bi zamijenili zelene otoke, nakon toga možemo razgovarati o drugim rješenjima - naveo je.
Grad je dobio puno zahtjeva za izgradnju bokseva koje može raditi 20 do 30 poduzeća, a podzemne ili polupodzemne radi samo njih nekoliko. Uz to, gradnja bokseva traje značajno kraće.
Vrijeme za uhodavanje
Što se tiče fiksnog paušala od 45 kuna, rekao je da po zakonu mora postojati fiksna cijena koja pokriva točno određene troškove i stoga nema prostora za manevar.
- Fiksna cijena je dva-tri puta niža od nekih gradova u Hrvatskoj. Varijabilna cijena je pravedna i ovisna o tome koliko se miješanog otpada stvara. Odluka za sada ostaje kakva je - ustvrdio je i dodao da Gradu nije u interesu nikoga kazniti.
- Trebat će neko vrijeme za uhodavanje. Upozoravat ćemo, informirati i dati prostor za prilagodbu. Ključno je da građani shvate da je njima u interesu kontrolirati sadržaj spremnika kao i u svim europskim državama - rekao je Tomašević.
Novi sustav plaćanja usluge zbrinjavanja otpada i dalje zbunjuje građane. Tomašević je rekao kako će prihodi Čistoći biti blizu nule.
- Naslijedili smo Čistoću koja generira gubitak od 200 milijuna kuna. Uspjeli smo ga smanjiti time što smo glomazni otpad vratili u upravljanje gradskog poduzeća. Samo time smo uštedjeli 60 milijuna kuna. Čistoća sigurno neće poslovati s profitom. Nije ideja komunalnih poduzeća da ostvaruju dobit, nego da pruža kvalitetnu uslugu i da posluje s pozitivnom nulom - pojasnio je.
Obnova Maksimira
Gradonačelnik je kao uvertiru u priču o obnovi stadiona Maksimir potvrdio da će ići na utakmicu Lige prvaka između Dinama i Chelseaja, naročito zbog delegacije UEFA-e koja dolazi u Zagreb.
- Čak za ključne sportske objekte oštećene u potresu ne možemo povući novac od EU jer za to nisu predviđeni. Fond solidarnosti financira obnovu vrtića, škola, cesta, ali ne i sportskih objekata. Za Dom sportova nam treba 180 milijuna kuna i morat ćemo ga vjerojatno platiti iz proračuna. Za rušenje starog i izgradnju novog stadiona na Maksimiru koji je u vlasništvu Grada potrebno je raspisati model koji će uključiti financiranje gdje grad neće participirati iz proračuna. To je moguće jer se radi o atraktivnom zemljištu. Na natječaj se bilo tko može kao investitor prijaviti i nekoliko godina upravljati, a onda se posjed vraća Zagrebu - rekao je Tomašević.
- Ono što meni smeta je ZAGREBello u Veslačkoj koji je zaposjednut od jednog nogometnog tajkuna i to je sad na sudu. S Dinamom pričamo i o zamjenskom stadionu. Na žalost ništa ne možemo dok ne riješimo ono što se 30 godina nije riješilo, a to su imovinsko-pravni odnosi na zemljištu Maksimir. Preduvjet za ikakav natječaj je čisto vlasništvo Zagreba. Ne mogu vjerovati da se 800 milijuna kuna ulupalo u obnovu nečega što je čisto ruglo, a nije riješeno vlasništvo. Tko to normalan radi - rekao je gradonačelnik.
Bez kolapsa u Prilazu
Komentirao je i Prilaz Gjure Deželića koji je dobio biciklističku stazu, ali izgubio jednu od tri kolničke trake. Tomašević je istaknuo da se nije dogodio predviđeni prometni kolaps i vjeruje da do toga neće niti doći.
- Volio bih da taj krkljanac bolje pogledate. Da se napravi temeljiti prilog kako funkcionira tijekom cijelog dana. Ujutro je gužva, kao i u cijelom Zagrebu. To je bitna ulica, ali nije najprometnija. To su zeleni val, sjeverni i južni. Prva faza je uključila je jednu biciklističku stazu na sjeveru ulice, a bit će i traka i na južnoj. Ostat će dvije trake za aute - rekao je gradonačelnik.
Novi autobusi i tramvaji
Ponovio je objavu da će do kraja godine grad dobiti 60 novih autobusa. Radi se na ugovoru za 20 novih tramvaja, no to će ići sporije pošto se tramvaji rade po narudžbi.
- U posljednjih 15 godina nije se kupio niti jedan novi tramvaj. Do kraja mandata kupit ćemo ih 60. Prvi put nakon 20 godina krećemo u širenje tramvajskih pruga. Tu su Heinzlova, Sarajevska, a dobar dio financirat ćemo iz EU fondova. Unaprijedit ćemo sustav praćenja i planiranja putovanja u realnom vremenu putem aplikacija - rekao je Tomašević.
Na pitanje o potencijalnom poskupljenju javnog prijevoza, odgovorio je da je ono vezano za električnu energiju i da čekaju mjere Vlade koje su potom pitanju najveća varijabla.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....