Četiri nove podzemne garaže koje bi se u središtu grada, realizira li se doista ideja gradonačelnika Bandića, mogle otvoriti za tri godine, donijele bi vozačima oko 2000 novih mjesta za parkiranje, a stajale bi najmanje 300 milijuna kuna i same bi se isplatile za 10 - 15 godina. Iako Bandić konkretne podatke o garažama još nije službeno iznio, ideja o njihovoj gradnji nije nova. Podatke o broju mjesta u njima temeljimo na studiji Instituta prometa i veza, koja je identična njegovoj najavi, a cijenu na procjenama prometnih stručnjaka.
- U sljedeće tri godine ssgradit ćemo četiri javne garaže, a lokacije su ‘stare’: Strossmayerov trg, Kazališni trg kod HNK, Arheološki muzej u Gajevoj i ispod Dolca - rekao je Bandić dodajući da se prvo mora izmijeniti GUP u veljači iduće godine.
A te, “stare” lokacije spominju se i u studiji zagrebačkog Instituta prometa i veza koja je prvi put donesena u rujnu 2007. i predviđa iste lokacije za javne garaže kao i danas, uz dodatak te famozne Horvatinčićeve koja tada još nije bila sagrađena. Uz njih predlaže se i šesta lokacija - kod Preradovićeve ulice, ali od nje se danas očito odustalo. S obzirom na to da se lokacije ne mijenjaju, teško da će se značajnije promijeniti i studije o njihovoj veličini i izgledu, a koje je izradio Institut.
Garaža ispod Strossa tako je planirana kao najveća, na čak četiri podzemne etaže sa 1120 parkirališnih mjesta. Zamišljena je s ukupno 4 dizala i površinom od oko 7 tisuća kvadrata, a u potpunosti bi bila pod zemljom. Gradnja se opravdava neposrednom blizinom više desetaka važnih gradskih i državnih institucija. U nju bi se ulazilo s istočne strane trga.
Na fotografiji: Petrinjska (PETAK, 16.15 sati)Na -3 razini je poluprazno. Nešto je punije na -2, dok je na -1 samo nekoliko praznih mjesta. Foto: Ranko Šuvar / CROPIX
Garaža u Gajevoj, pod Arheološkim muzejem, planirala se kao znatno manja - imala bi također 4 etaže, ali samo 249 mjesta i dva dizala, a površina bi se kretala oko 1900 četvornih metara. Ulaz bi bio iz Gajeve ulice, a isplativost bi bila opravdana, smatraju stručnjaci, zbog blizine Jelačić placa i hotela Palace i Dubrovnik.
Kad je riječ o HNK, stručnjaci iz Instituta napravili su reviziju projekta iz 1999. i garažu zamislili s tri poluetaže i 520 mjesta. Garaža bi trebala imati 2 dizala i vezu s kazalištem, a bila bi površine od oko 4800 kvadrata. Dolac bi zasad trebao biti na etaži -3, a s mjestima se još kalkulira.
Koliko bi sve to stajalo?
To je iznimno teško procijeniti. Svojedobno je Mate Kraljević, bivši dugogodišnji šef Zagrebparkinga, rekao da gradnja jednog parkirnog mjesta u podzemnoj garaži stoji oko sto tisuća kuna. Ravnamo li se tom računicom kao okvirnom i studijom IPV-a kao jedinom aktualnom, ispada da bi gradnja triju garaža plus Dolca (ovisno o njenoj veličini) mogla Zagreb stajati oko 250 do 300 milijuna kuna.
Riječ je o gruboj računici. S druge strane, u Poglavarstvu se mogu čuti razmišljanja kako garaža ispod HNK možda ne bi bila dovoljno isplativa, a da bi Dolac mogao biti problematičan zbog lošije prometne povezanosti s ostatkom gradskog središta. U isplativost Gajeve i Strossa gradski prometnjaci ne sumnjaju. Postavilo se, međutim, pitanje popunjenosti sadašnjih garaža koje nude ukupno 2407 mjesta.
Na fotografiji: Tuškanac (PETAK, 15.15 sati)ima četiri razine - prva i druga su popunjene, na trećoj je nekoliko slobodnih mjesta, na četvrtoj je oko 60 posto praznih mjesta. Foto: Ranko Šuvar / CROPIX
Zanimljivo je da je najskuplja i najkontroverznija - ona kod Cvjetnog trga - ujedno i najrentabilnija, i stalno puna do vrha, a k tome je u privatnom vlasništvu. Najproblematičnija je garaža Tuškanac kojoj su vozače uzele Horvatinčićeva garaža i radovi u Mesničkoj. Nakon što su u travnju ove godine cijene parkiranja snižene na 4 ili 5 kuna po satu, popunila su se ipak i mjesta u njima.
- Lokacija, lokacija, lokacija. Ako je ona dobra, a ove četiri koje se godinama spominju zasigurno jesu dobre, onda je garaža rentabilna, puna i brzo se isplati. Čak 85 posto mjesta na ulicama zauzimaju vozila stanara iz centra. Ako ih maknemo u garaže, popunit ćemo ih noću i osloboditi mjesta na ulicama. Maknut ćemo vizualno zagađenje grada pod zemlju. Zašto Dolac ne bi bio isplativ? Regulacija prometa može se podesiti, nije to sveto pismo, a s ulice mičete kaos i gužvu oko te kultne tržnice. Isto vrijedi i za HNK. Garažom tu kulturnu instituciju činimo dostupnijom i oslobađamo ulice oko nje od prometa.
Efekti su višestruki, a neke lokacije koje se sada spominju bile su aktualne još za mojih studentskih dana - kaže prometni stručnjak Stipan Matoš koji je nakon desetljeća rada u Poglavarstvu prije dva tjedna otišao u mirovinu. Smatra da financiranje uz dobrog privatnog partnera neće biti problem i da je brojka od 2000 novih mjesta sasvim primjerena.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....