Prije nego što počne svoju smjenu, vozač tramvaja, logično je, mora ući u tramvaj.
Mora i samostalno otvoriti vrata kabine u kojoj će sjediti sljedećih sedam sati. Građani znaju i da im on može prodati voznu kartu. Ono što vjerojatno ne znaju jest da vozači zbog činjenice da si sami otvaraju vrata (!) i prodaju karte dobivaju dodatak na plaću od 10 posto!
Službeni naziv tog nevjerojatnog dodatka glasi Sistem samoposluge, a ZET, najveći gubitaš u Zagrebačkom holdingu koji svaku godinu završi u minusu oko 300 milijuna kuna, za to izdvaja 15 milijuna kuna godišnje.
U trenucima kada se Holding bori s likvidnošću, a Uprava preklinje sindikat da se odrekne dijela radničkih prava kako bi tvrtka preživjela, vozači ZET-a uživaju neobične privilegije kakve u zemlji ima malo koji radnik.
Neobični privilegiji
- Da, malo je suludo da se to što oni otvaraju vrata naziva ‘samoposluživanje’ na temelju kojeg ZET svake godine izdvaja milijune. U vrijeme krize to je neprimjereno, ali bez pristanka sindikata nema promjene nekih odredbi kolektivnog ugovora - kaže naš sugovornik iz ZET-a.
No, ima još apsurda. Uz to što su već dobili dodatak na plaću jer iz kabine prodaju karte, od svake prodane karte dobivaju 20 posto provizije. Vozači ZET-a su u 2011. prodali karte u vrijednosti od 5,8 milijuna kuna, od čega su sami zaradili 2,4 milijuna kuna. Rezultati za prvih devet mjeseci ove godine potvrđuju i svojevrsni porast zarade - prodali su karte u vrijednosti od 5,79 milijuna kuna, a od toga zaradili 2,26 milijuna kuna.
Sistem samoposluge
- Sistem samoposluge plaća se na temelju priloga Temeljnom kolektivnom ugovoru, gdje su uvjeti rada teži od normalnih - dodaje naš sugovornik i upozorava da dodataka na plaću ima još.
Svi oni vozači “zglobnih” tramvaja i autobusa, a to su praktički svi, imaju pravo na dodatnih šest posto na plaću.
U Zagrebu je ukupno 1967 vozača autobusa i tramvaja, a prosječna im je plaća sa spomenutim dodacima 7500 kuna. Na pitanje kako objašnjavaju pomalo nevjerojatna prava radnika u ZET-u, u Holdingu odgovaraju da je riječ o odredbama kolektivnog ugovora iz 2002. koji svim silama nastoje izmijeniti i pritom značajno uštediti.
Teški pregovori
- Uprava duže vrijeme pregovara sa sindikatima s ciljem da prava iz kolektivnog ugovora svedemo na razinu stvarnih financijskih mogućnosti Holdinga. Nadamo se da će kolektivni ugovor doživjeti izmjene koje bi na neko vrijeme značajno reducirale izdatke. Očuvanje radnih mjesta i redovna isplata plaća su prioritet - kaže Dušan Viro, glasnogovornik Holdinga.
- Niti je njihova plaća velika niti su prava tako velika da bi ih se trebalo odricati. Pustimo vozače, oni rade noću, subotom, nedjeljom... - kaže Anto Jelić, šef najvećeg sindikata vozača u ZET-u.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....