Zagrebačka Čistoća konačno je objavila novi cjenik odvoza otpada i novi računi bi mogli biti i veći nego što smo prvotno mislili, pogotovo za mala kućanstva u centru grada kojima bi računi za otpad mogli skočiti i do šest puta. No, krenimo redom.
Kao što smo i ranije pisali, nova cijena će se sastojati od fiksnog i varijabilnog dijela, a korisnici će biti podijeljeni na kućanstva te poslovne subjekte različitih kategorija. Ako uzmemo kućanstva, fiksni dio iznosi 68,57 kuna (s PDV-om), dok je varijabilni dio umnožak triju komponenti - mjesečnog broja pražnjenja, veličine spremnika i naknade za odvoz otpada po litri. Do sada je jedina nepoznanica bila naknada za odvoz, a Čistoća je objavila da će iznositi 0,1206 kuna po litri (s PDV-om), dok je prije iznosila 0,10873 kune po litri, što je za skoro lipu i pol više.
Veliki skokovi
Uzmimo sada računicu za jedan stan od 49 kvadrata na Maksimiru kojemu je račun za Čistoću do sada bio 46,86 kuna, a koji ima spremnik od 80 litara te broji 8 odvoza mjesečno. Računica za novi izračun veoma je jednostavna. Na fiksni iznos od 68,57 kuna dodaje se varijabilni koji je umnožak tri ranije gore navedena faktora - maksimalnog broja odvoza, litraže spremnika i naknade, čime dolazimo do cifre od 77,18 kuna. Kada zbrojimo fiksnu i varijabilnu cijenu, dobivamo ukupni iznos od 145,75 kuna, s PDV-om. Drugim riječima, radi se o povećanju od gotovo 100 kuna. Ako to usporedimo na godišnjoj razini, ta obitelj na Maksimiru će platiti 1186 kuna više svoje račune nego godinu ranije.
S druge strane, jedna kuća od 100 kvadrata (uz 8 odvoza mjesečno i spremnik od 120 litara) do sada je plaćala 67,68 kuna i oni bi po novom trebali s PDV-om plaćati 183,45 kuna, odnosno 115 kuna više. Stvari posebno loše izgledaju za mala kućanstva u centru grada. Jedan manji stan u strogom centru od 36,4 kvadrata (uz 12 odvoza mjesečno i spremnik od 80 litara), koji je do sada plaćao 30,45 kuna, po novome će s PDV-om plaćati 184,34 kune, što je čak šest puta više.
Puno veće cijene plaćat će i poslovni subjekti, odnosno korisnici koji nisu kućanstva. Oni su podijeljeni u sedam kategorija od kojih svaka ima posebni fiksni dio, dok se varijabilni računa jednako kao i kod kućanstva. Tu će isto tako doći do drastičnih skokova jer velik broj poslovnjaka u Zagrebu dosad je plaćao račune vodeći se kao kućanstvo, tako da će njima skokovi biti još i veći nego običnom građanstvu. Osim toga, oni imaju i drugi problem, a to je što se unutar iste kategorije nalaze objekti različitih veličina. Primjerice, u prvoj kategoriji nalazi se vrtić te dnevna bolnica, čime će oni plaćati jednaki fiksni dio.
Nelogičnosti
Ove nelogičnosti pak ne treba pripisati Gradu Zagrebu, već Uredbi za gospodarenje komunalnim otpadom koja propisuje takav način obračuna. Neki gradovi, poput Preloga, upravo su zato odbili uvesti veće cijene dok se ne ispita ustavnost te odluke i takvog načina računanja, što za građane, što za tvrtke.
Zagreb pak nije jedan od pobunjenih gradova. Štoviše, iz Čistoće i Grada su najavili da će se novi cjenik početi primjenjivati od 1. veljače, odnosno kada završi čipiranje svih kanti u gradu i kada se uvede elektronska evidencija otpada. Ako se to ne učini, onda neće biti moguće uvesti nove cijene, a Zagrebu prijeti kazna od 100 do 300 tisuća kuna.
Novim cjenikom su previđene i kazne za nepropisno odlaganje otpada. Kod građana one sežu i do 800 kuna, dok kod poslovnih korisnika one idu i do 1000 kuna. Kazne se mogu izdati ako korisnik, primjerice, baci u miješani komunalni otpad plastiku ili pak ako mu ponestane žutih vrećica i nije zatražio nove te svoju plastičnu i metalnu ambalažu odlaže u nekim drugim vrećicama.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....