NE SPAVA NOĆU

‘Zviždač‘ iz Tesle otkrio šokantne podatke koje Musk krije: ‘Svi smo eksperiment‘

Bivši zaposlenik Tesle smatra da tehnologija autonomnih vozila te tvrtke nije dovoljno sigurna za korištenje na cestama

Elon Musk

 Michael M. Santiago/Getty Images Via Afp

Lukasz Krupski njemačkim je novinama Handelsblatt u svibnju dao uvid u podatke, koji uključuju i pritužbe kupaca na Teslin softver za kočenje i autonomnu vožnju. Upozorio je tada da su pokušaji da istakne svoju zabrinutost interno sustavno ignorirani.

U međuvremenu, milijarder Elon Musk, izvršni direktor Tesle, uporno brani svoju tehnologiju autonomnih vozila. "Tesla ima daleko najbolju umjetnu inteligenciju (AI) u stvarnom svijetu", naveo je Musk u objavi na svojoj društvenoj mreži X, nekadašnjem Twitteru, u subotu.

No, u svom novom intervjuu za BBC, Krupski kaže da je zabrinut zbog toga kako se ona koristi za Teslinu uslugu autopilota. Njezino svojstvo kada je autopilot u pitanju, primjerice, uključuje potpomognuto upravljanje i parkiranje, ali unatoč svom nazivu, još uvijek zahtijeva nekoga na vozačevom sjedalu tko će imati ruke na upravljaču.

‘Mi smo eksperiment‘

"Ne mislim da su hardver i softver spremni", rekao je on. "To utječe na sve nas jer smo mi u biti eksperiment na javnim cestama. Dakle, čak i ako ne posjedujete Teslu, vaša djeca i dalje hodaju pločnikom", upozorava.

image

Elon Musk

Michael M. Santiago/Getty Images Via Afp

Krupski tvrdi da je pronašao dokaze u podacima tvrtke koji upućuju na to da zahtjevi koji se odnose na siguran rad vozila koja su imala određenu razinu tehnologije autonomne ili potpomognute vožnje nisu poštovani. Dodaje da su mu čak i zaposlenici Tesle govorili o vozilima koja nasumično koče u reakciji na nepostojeće prepreke, što je poznato kao ‘fantomsko kočenje‘. To se također pojavljuje u podacima koje je dobio u vezi pritužbi kupaca.

Prema Teslinim podacima, krajem 2022. godine američki kupci koji su koristili autopilot u prosjeku su imali jednu nesreću u kojoj se aktivirao zračni jastuk na otprilike svakih 5 milijuna prijeđenih milja (8 milijuna kilometara). Tvrdi se da ga vozači Tesle nisu koristili u prosjeku svakih 1,5 milijuna milja (2,4 milijuna kilometara). BBC napominje da ne mogu neovisno potvrditi Tesline brojke.

Krupski, pak, navodi da se osjećao ponukanim podijeliti podatke koje je pronašao u radu s tijelima za zaštitu podataka.

Inače, ministarstvo pravosuđa SAD-a od siječnja istražuje Teslu zbog tvrdnji kompanije koje se odnose na značajke potpomognute vožnje. Tesla se suočila sa sličnim ispitivanjima i upitima od strane drugih agencija, uključujući Nacionalnu upravu za sigurnost prometa na autocestama, u vezi svog sustava autopilota.

‘Zastrašujuće iskustvo‘

Handelsblatt je objavio "Tesla Files" nakon što je Krupski podijelio 100 GB internih podataka koje je otkrio. Tijelo za zaštitu podataka u Nizozemskoj, gdje se nalazi Teslino europsko sjedište, potvrdilo je za BBC da je obaviješteno o povredi podataka i da razmatra stvar.

image
Darko Tomas/Cropix

U međuvremenu, Krupski kaže da su posljednjih šest mjeseci i iskustvo ‘zviždača‘ bili "zastrašujući". "Ponekad jedva da noću spavam", kaže on. Ipak, njegovo su upozoravajuće djelovanje prepoznali i drugi, pa mu je tako dodijeljena nagrada Blueprint for Free Speech Whistleblowing Prize.

Jack Stilgoe sa Sveučilišnom koledžu u Londonu, koji se bavi istraživanjem autonomnih vozila, kaže da su tvrdnje Krupskog izazvale širu zabrinutost oko tehnologije. "Ovo je neka vrst testa umjetne inteligencije u ‘divljini‘, na otvorenoj cesti, okružene svima nama ostalima", upozorava Stilgoe.

Britanska vlada najavila je planove za Zakon o automatiziranim vozilima kako bi definirala pravni okvir za autonomne automobile. "Kako se nacrt zakona bude dorađivao vidjet ćemo hoće li se uhvatiti u koštac sa svim novim stvarima u vezi tehnologije", zaključuje Stilgoe.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
05. studeni 2024 11:29