Napadi militanata koje podupire Iran u Crvenom moru su zatvorili jednu od glavnih svjetskih trgovačkih ruta za većinu kontejnerskih brodova - brodova koji prevoze sve, od dijelova za automobile do cipela, iz jednog ugla svijeta u drugi, piše CNN.
Dugotrajno zatvaranje plovnog puta, koji se povezuje sa Sueskim kanalom, moglo bi ugroziti globalne opskrbne lance i podići cijene industrijske robe u ključnom trenutku u borbi za pobjedu nad inflacijom. Sueski kanal čini 10-15% svjetske trgovine, što uključuje izvoz nafte, i 30% globalnog volumena kontejnerskog prijevoza.
Hutijski militanti, stacionirani u Jemenu, kažu da se svete za izraelski rat protiv Hamasa u Gazi. Američka vojska i njezini saveznici pojačali su sigurnost na moru, ali napadi se nastavljaju - u utorak je oboren 21 hutski projektil, kao i bespilotne letjelice.
Američke i britanske snage povećale su uloge u četvrtak kada su pogodile više od 60 hutijskih ciljeva u, kako je predsjednik Joe Biden rekao, izravnom odgovoru na prijetnju "slobodi plovidbe jednim od najvažnijih svjetskih vodenih putova".
Tesla pauzira većinu proizvodnje svoje velike tvornice električnih automobila u Njemačkoj jer su napadi prekinuli opskrbu dijelovima. Trgovci upozoravaju na kašnjenja isporuka, a troškovi prijevoza robe morem rastu.
Cijene nafte također rastu - Brent i američka sirova nafta su se u petak povisile oko 3%. zbog straha od šireg regionalnog rata koji bi mogao poremetiti opskrbu. Energetska tržišta već su bila na rubu nakon što je Iran u četvrtak zaplijenio tanker u Omanskom zaljevu.
U izvješću objavljenom u utorak, Svjetska banka upozorila je da je prekid ključnih pomorskih ruta "kreirao zastoj u opskrbnim mrežama i povećavao vjerojatnost inflacijskih uskih grla".
Šest od deset najvećih kontejnerskih brodarskih tvrtki — naime Maersk, MSC, Hapag-Lloyd, CMA CGM, ZIM i ONE — uglavnom ili potpuno izbjegavaju Crveno more zbog prijetnje koja dolazi od Huti militanata.
Opasnost za posadu, teret i plovila prisilila je prijevoznike da preusmjere brodove oko Rta dobre nade u Južnoj Africi, što je rezultiralo kašnjenjima do tri tjedna.
Izvršni direktor Maerska Vincent Clerc rekao je u četvrtak za Financial Times da bi ponovna uspostava sigurnog prolaza kroz Crveno more mogla potrajati "mjesecima". "To bi potencijalno moglo imati prilično značajne posljedice na globalni (ekonomski) rast", dodao je.
Globalna trgovina pala je 1,3% od studenog do prosinca, objavio je u četvrtak njemački Institut za svjetsko gospodarstvo iz Kiela, navodeći da je to "posljedica napada na teretne brodove u Crvenom moru".
Troškovi dostave već su porasli, što bi se u konačnici moglo odraziti na potrošačke cijene. "Što dulje traju poremećaji, to su jači stagflacijski učinci za globalno gospodarstvo", napisao je prošli tjedan na X-u glavni ekonomist Allianza, Mohamed A. El Erian, govoreći o toksičnoj kombinaciji niskog ili nultog gospodarskog rasta i visoke inflacije.
Ako rat Izraela i Hamasa eskalira u širi regionalni sukob ili ako Huti odluče preusmjeriti svoje napade prema naftnim tankerima i brodovima za prijevoz rasutog tereta — koji prevoze ključne sirovine poput željezne rude, žitarica i drva — posljedice za globalno gospodarstvo bile bi teže.
"U okruženju eskalirajućih sukoba, opskrba energijom također bi mogla biti znatno poremećena, što bi dovelo do skoka cijena energije", dodaje se u izvješću Svjetske banke. "To bi imalo značajne posljedice na cijene drugih roba."
Prijetnja cijenama energije je prema Capital Economicsu najveći rizik.
"Iako je malo vjerojatno da će trenutni prekidi u pomorskom prometu poremetiti globalni trend pada inflacije, izrazita eskalacija temeljnog vojnog sukoba mogla bi povećati cijene energije, što bi se prenijelo na potrošače", napisali su Simon MacAdam i Lily Millard, ekonomisti u konzultantskoj kući. u bilješci prošlog tjedna.
Oxford Economics također očekuje da će se inflacija nastaviti smanjivati, ali i dalje vidi rizik rasta cijena. Ako troškovi prijevoza kontejnera ostanu na sadašnjim razinama - gotovo dvostruko više od razine s početka prosinca - to bi moglo povećati svjetsku inflaciju za oko 0,6 postotnih bodova, napisao je Ben May, direktor globalnog makroekonomskog istraživanja u ovoj tvrtki.
I trgovci poput švedske tvrtke za namještaj Ikea upozorili su na kašnjenja isporuka i moguće nestašice određenih proizvoda. Slično je prošli tjedan britanski trgovac odjećom Next objavio: "Poteškoće s pristupom Sueskom kanalu, ako se nastave, vjerojatno će uzrokovati određena kašnjenja isporuka zaliha početkom godine."
Tvrtka koja proizvodi cipele Crocs je također objavila da artikli namijenjeni Europi stižu dva tjedna kasnije nego inače.
Crocs za sada ne očekuje "materijalni utjecaj" na svoje poslovanje, ali su za CNN kazali da će "nastaviti pomno pratiti situaciju".
Nisu jedini. Poduzeća diljem svijeta su napeta, nadajući se da će poremećaj uskoro prestati, ali počinju brisati prašinu s planova za nepredviđene situacije koji su posljednji put primijenjeni tijekom pandemije.
Abercrombie & Fitch planiraju koristiti zračni prijevoz kad god je to moguće kako bi se izbjegla kašnjenja, navodi se u e-poruci dobavljačima u koju je Bloomberg imao uvid. "Mi mijenjamo načine prijevoza i/ili plovne putove kada je to opravdano kako bismo održali protok robe", rekao je glasnogovornik tvrtke za CNN.
Situacija bi se mogla pogoršati u nadolazećim tjednima jer pošiljatelji žure dobiti narudžbe iz Kine prije nego što se tvornice zatvore za lunarnu Novu godinu.
"Sljedećih pet tjedana koji vode do kineske Nove godine 10. veljače bit će vrlo teški za pošiljatelje i za dostavu", rekao je Philip Damas, voditelj Drewry Supply Chain Advisors, u komentarima objavljenim na internetu u ponedjeljak.
Napomenuo je, međutim, da će višak kapaciteta otpreme u širem smislu značiti promptne stope - cijena jednokratnih teretnih pošiljaka za razliku od cijena unaprijed dogovorenih - "ponovno će pasti nakon kineske Nove godine".
Osim porasta vozarina na licu mjesta zbog napada na Crvenom moru, prijevoznici se bave hitnim doplatama.
"Ukupne cijene" od 5.000 do 8.000 dolara po kontejneru za glavne trgovačke rute koje dolaze iz Azije su 2,5 do 4 puta više od "normalnih razina" za ovo doba godine, procjenjuje Judah Levine, voditelj istraživanja u logističkoj tvrtki Freightos.
Međutim, to je još uvijek 45%-75% ispod njihovog "vrhunca pandemije" krajem 2021., primijetio je Levine. U to vrijeme, sve veća potražnja za robom od potrošača vezanih uz ovu tvrtku sudarila se s uskim grlima u opskrbi, u rasponu od manjka kontejnera do zagušenja luka.
Problem sa Sueskim kanalom povećava postojeće probleme u pomorskom prometu, s prometom kroz vitalni Panamski kanal koji je već ograničen zbog velike suše.
"Za tvrtke koje pokušavaju premjestiti robu po cijelom svijetu trenutno imate veliki problem - ne možete se osloniti na Panamski kanal i ne možete se osloniti na Sueski kanal", rekla je Carolina Klint, glavna komercijalna direktorica za Europu u Marsh McLennan, tvrtki za profesionalne usluge.
Neki prekooceanski brodovi koji obično prolaze kroz Panamski kanal preusmjerili su se prema Sueskom kanalu prije nego što su napadi u Crvenom moru eskalirali, kaže se iz logističke tvrtke C.H. Robinson.
Matthew Burgess, potpredsjednik globalnih oceanskih usluga u tvrtki, rekao je da će globalni brodski kapaciteti još neko vrijeme biti ograničeni. "Bit će problema u tranzitu robe iz Azije u Europu najmanje sljedećih osam tjedana zbog dodatnog vremena potrebnog za korištenje rute Rta dobre nade", rekao je za CNN.
"Kao što smo vidjeli s prethodnim globalnim prekidima isporuke, nestašica prazne opreme vjerojatno će se brzo pojaviti, što dodatno povećava kašnjenja jer će tvrtke možda trebati čekati još dva-tri tjedna na prazan kontejner."
Barem za sada, glavne luke u Europi i Sjedinjenim Državama - uključujući luku Rotterdam, luku Los Angeles i luku New York i New Jersey - ostale su pod ograničenim utjecajem krize na Crvenom moru. Ali oni su u stanju pripravnosti zbog mogućeg razvoja događaja.
"To je još jedan poremećaj u opskrbnom lancu", rekao je Gene Seroka, izvršni direktor luke Los Angeles, za CNN. "Ovo neće nestati za tri ili četiri tjedna."
Čak i da napadi danas prestanu, omogućujući većini plovila da prođu Crvenim morem, raniji udari mogli bi odjekivati još neko vrijeme, kaže Burgess iz C.H. Robinson. "Za rješavanje prekida i kašnjenja koji su već u igri trebat će dosta vremena.", piše CNN.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....