Vijest da je Jeff Bezos kupio 'superjahtu' oživjela je zanimanje za tajni svijet super bogatih zaljubljenika u plovila koji uživaju u ovim ultimativnim statusnim simbolima, piše BBC. Stručnjaci kažu da industrija superjahti godinama cvjeta, čak i tijekom globalnog gospodarskog usporavanja uzrokovanog pandemijom.
Jeffu Bezosu, osnivaču Amazona i najbogatijem čovjeku na svijetu, osobno bogatstvo se otprilike udvostručilo od 2017. godine, čemu je pomoglo i to što se prošle godine više ljudi nego ikad okrenulo internetskoj kupovini.
Nije samo Bezos. Mnogi su najbogatiji na svijetu sa zadovoljstvom trljali ruke gledajući kako se njihovo bogatstvo gomila posljednjih godina.
Brodogradilišta su, zato, nastavila s izradom mega jahti za koje stručnjaci kažu da su sve veće kako dobivaju na popularnosti. Prema stručnjacima i brokerima, 2020. godine prodano je više jahti nego ikad prije, a 2021. godine ponovno će srušiti rekorde prodaje.
Što znamo o Bezosovoj jahti?
Bezosovo novo plovilo od 127 m gradi tvrtka Oceanco u Nizozemskoj. Procjenjuje se da će koštati oko 500 milijuna američkih dolara, što je kap u moru za najbogatijeg čovjeka na svijetu, čije je bogatstvo u jednom trenutku 2020. godine skočilo u jednom danu za 13 milijardi dolara. Njegova procijenjena neto vrijednost sada iznosi gotovo 200 milijardi dolara.
Cijena jahte ne uključuje manju motoriziranu 'jahtu za podršku' koju Bezos također planira kupiti. Na manjoj se jahti nalazi podloga za slijetanje helikopterom - Bezosova djevojka, TV voditeljica Lauren Sanchez, obučena je pilotkinja helikoptera.
Glavna jahta nema vlastiti heliodrom zbog tri jedrenjaka na palubi.
Očekuje se da će manja jahta biti opremljena i drugim divotama, poput automobila, luksuznih glisera, a vjerojatno čak i podmornice, kažu stručnjaci.
Izuzetno tajni projekt superjahte, poznat kao Y721, trebao bi biti završen negdje sljedeći mjesec, navodi Bloomberg. Vjerojatno je da je Bezosova narudžba poslana prije nekoliko godina, jer za izradu ovakvih brodova po mjeri treba oko pet godina.
Oceanco, nizozemski proizvođač jahti, nije komentirao projekt. Prethodno su izgradili 350 stopa dugog Crnog bisera, drugu najveću jedrilicu na svijetu.
Što je superjahta?
Ne postoji službena definicija superjahte (nasuprot uobičajenoj jahti), ali u industriji taj se pojam općenito odnosi na jahtu dulju od 22,5 metra.
Neki osporavaju tu definiciju te kažu da se pojam superjahta odnosi na brodove dulje od 60 metara. Neki su brokeri čak prihvatili termin 'gigajahta' što bi bili brodovi dulji od 90 metara.
'Sve je to pomalo marketing', kaže Bill Springer, koji piše o industriji jahti za časopis Forbes.
Bezosova jahta, koja će biti dulje od 120 metara, velika je gotovo kao Velika piramida u Gizi (ako je plovilo postavljeno okomito). Nešto je kraća od polovine položenog Eiffelovog tornja.
Samo se nekoliko super jahti poput Bezosovog plovila dovrši svake godine, ali projekti visokog profila često se rade s takvom tajnošću da su graditelji dužni potpisati sporazume o neotkrivanju podataka.
Stoga je malo vjerojatno da ćemo ikad saznati je li Bezos kopirao neke detalje ruskog oligarha i kolege jahtaša Andreja Melničenka i, recimo, prekrio zid jedne sobe potamnjenom kožom raže mante.
Kako ide industriji jahti?
Industrija superjahti brzo raste u posljednjih 20 godina.
Prema američkom Nacionalnom udruženju proizvođača plovila, prodaja jahti dosegla je 13-godišnju razinu 2020. godine, što odražava kako su se ljudi okretali vodi radi sigurnih, socijalno distanciranih aktivnosti tijekom lockdowna.
'Tržište je bilo jako užurbano', kaže Sam Tucker, voditelj istraživanja superjahti u tvrtki za tržišno obavještavanje VesselsValue. 'Ostvaren je rekordan broj transakcija, a taj se trend zadržao i do sada.'
Tržište rabljenih jahti također je 'poludjelo', kaže on. 'Tržište je usijano.'
Prema Tuckeru, trenutno je na morima 9.357 jahti duljih od 20 metara, ne uključujući one koje su u međuvremenu potonule ili se održavaju na kopnu.
Oko 85 posto njih su motorizirane, a 15 posto su jedrilice poput one koju je Bezos naručio.
U 2020. godini unajmljeno je manje jahti, kaže Tucker, što pripisuje ograničenjima pandemijskih putovanja koja sprječavaju uobičajene turističke aktivnosti.
Prodaja je pala na nekoliko tjedana jer su narudžbe nakratko stale zbog lockdowna u SAD-u, no onda su odmah naglo porasle.
U lipnju 'kao da je netko stisnuo prekidač', jer su narudžbe počele brzo stizati, kaže Bob Denison, koji je od 2001. posrednik za jahte u Fort Lauderdaleu na Floridi.
'Potražnja je dvostruko ili trostruko veća nego što sam ikad vidio.'
Denisonova je tvrtka prodala 1.008 plovila u 2020. godini - 35 posto više nego prethodne godine. Trenutno je na putu da zabilježi novi porast od 30 posto u 2021. godini.
Oko 65 od onih koje je prodao 2020. godine bile su superjahte. Do sada je ove godine prodano oko 40 superjahti, što znači da je njegova tvrtka tjedno od siječnja prodavala oko 2,2 superjahte.
Potražnja je totalno nadmašila ponudu, kaže njegov kolega Ben Farnborough, koji dodaje da je sada sve teže pronaći rabljene brodove za prodaju.
Farnborough se nada da će ublažavanje ograničenja putovanja zbog koronavirusa uskoro omogućiti putovanje u Europu radi nabave više polovnih jahti za prodaju u SAD-u.
Tko kupuje superjahte?
Plovila često kupuju korporacije, a zatim ih iznajmljuje vlasnik tvrtke, što otežava pouzdano određivanje koje su jahte u čijem vlasništvu.
U poznatim lukama za izgradnju brodova, poput one u Nizozemskoj u kojoj se nalazi Oceanco, entuzijasti će pokušati razaznati brojeve na repovima privatnih zrakoplova te tako pokušati utvrditi koji su milijarderi došli posjetiti njihovu buduću jahtu.
Privatnost je cijela poanta posjedovanja jahte, kaže Tucker, koji je naziva 'neprozirnom industrijom'. Priča se da Mark Zuckerberg i Bill Gates, tehnološki milijarderi, imaju jahte.
'To je vrlo privatna imovina i jedan od razloga zašto su kupljeni je upravo zbog privatnosti', kaže Tucker. Privatnost također nudi sigurnosnu zaštitu, što nije mala briga za najbogatije ljude na svijetu.
No, unatoč nagloj popularnosti, ultrabogati bi možda htjeli svoje najnovije igračke zadržati posebno skrivenima ovih dana.
Nakon što je holivudski milijarder David Geffen na društvenim mrežama objavio kako je 'izoliran' na svojoj jahti u tropskom raju i izrazio nadu da su svi ostali 'na sigurnom' tijekom pandemije, javnost ga je sasjekla.
'Je li David Geffen upravo svima pokazao srednji prst?', pitao je jedan korisnik Instagrama reagirajući na Geffenovo hvalisanje.
Zašto su superjahte tako skupe?
Jahte nude 'istinsku ekskluzivnost', kaže Springer, koji ih uspoređuje s posjedovanjem privatnog otoka ili izgradnjom personaliziranog grada od nule.
'Još u renesansi bogati su plaćali, u današnjem novcu, milijune dolara za izgradnju katedrala', kaže on.
'I bile su najljepše, na njima su radili najbolji obrtnici i bili su to najspektakularniji projekti onog vremena. Puno njih je mislilo: 'Hej, stvarno sam bogat i napravit ću ove zaista nevjerojatne stvari sa svojim novcem.' Superjahte su vrlo slične u tom pogledu.'
Bogataši se na svojim jahtama osjećaju sve ugodnije i odlaze na mjesta izvan 'klasičnih glamuroznih luka' poput Monaca, kaže Springer. Plove svojim brodovima na egzotična i udaljena mjesta, poput Antarktike i Papue Nove Gvineje, jer vlasnici smatraju da su jahte i više od statusnih simbola.
Najbolje superjahte izrađene su po mjeri, a svjetski obrtnici obrađuju svaki detalj za ukuse najbogatijih i najelitnijih svjetskih proizvođača.
Gradnja im može potrajati godinama. U jahti velikoj poput Bezosove vjerojatno je sudjelovalo oko 400 radnika i dizajnera, procjenjuje Farnborough. Kad bude dovršena, trebat će joj oko 60 ljudi u posadi.
Godišnji operativni troškovi iznose oko 10 posto nabavne cijene, kaže Tucker iz VesselsValue. Visoke cijene nafte i mogućnost daljnjih zatvaranja mogli bi dovesti do toga da se više rabljenih jahti pojavi na tržištu tijekom sljedeće godine, procjenjuje on.
Što još košta koliko i superjahta?
Bezos je 2013. kupio novine Washington Post za samo 250 milijuna dolara - dakle otprilike pola cijene njegove nove superjahte.
Slika umjetnika Jean-Michela Basquiata trenutno je na aukciji u New Yorku po cijeni od 145 milijuna dolara. Tu je i slika Claudea Moneta koja košta oko 350 milijuna dolara.
Virgin Galactic posljednjih godina pretprodaje karte za let u svemir po cijeni od 200.000 do 250.000 američkih dolara dok se pripremaju za svoje prvo komercijalno lansiranje.
Ali ako ste Jeff Bezos, nema potrebe rezervirati kartu. Bezos, koji stoji iza svemirskog pothvata Blue Origin, mogao bi letjeti vlastitim svemirskim brodom.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....