Prva epizoda četvrte sezone HBO-ove TV serije Nasljeđe pokazala je da Burberryjeva ručna torba vrijedna 2500 dolara nije najbolji način da se netko snađe među superbogatima. Umjesto komplimentima, Bridget, djevojka koju je Greg Hirsch poveo na rođendansku zabavu Logana Royja, zasuta je uvredama. "Što je uopće u njoj? Cipele za podzemnu? Ručak? Ogromna je. Može je se nositi na kampiranje. Poslužila bi tijekom pljačke banke", rekao je Tom Wambsgans.
Torbu je ismijao jer superbogati rijetko kada trebaju torbu, ali i zato što je prepoznatljiva i upadljiva. Torba je to koja svima jasno daje do znanja da je skupa. Najvažnije, kad ste bogati kao obitelj Roy, kada na računu imate milijarde, nikoga ne morate impresionirati "tričarijama" kao što je Burberryjeva torbe od par tisuća dolara.
Osim što im je pokazala kako otprilike izgledaju životi najbogatijih Amerikanaca, serija Nasljeđe gledateljima je pokazala po čemu se milijarderi razlikuju od uobičajenih milijunaša. Kako navodi BBC, HBO je za potrebe snimanja angažirao i tzv. konzultante za bogatstvo koji paze da milijarderi zaista izgledaju kao milijarderi.
Shiv Roy, koju igra australska glumica Sarah Snook, može kupiti koju god dizajnersku haljinu želi, međutim najčešće nosi običnu crnu dolčevitu, smeđe odijelo ili bež košulju. Povremeno ćete je možda vidjeti u nečemu na prugice, a na specijalne će događaje doći u nekoj jačoj boji. Međutim, u većini slučajeva, neće odjenuti ništa upadljivo. Istovremeno, njezin brat Kendall obožava talijanski brand Loro Piana čiji kaputi mogu koštati i 25 tisuća dolara.
Kostimografkinja serije Industry Colleen Morris-Glennon kaže da je superbogate teško prepoznati jer se ne vole isticati. Garderoba dirigentice Lydije Tár koju u filmu Tár igra australska glumica Cate Blanchett savršen je primjer prigušenog, odnosno skrivenog luksuza. U njezinim su ormarima komada britanske modne dizajnerice Margaret Howell, modne marke Max Mara, luksuznog branda The Row koji su pokrenule sestre Mary Kate i Ashley Olsen te belgijskog majstora Driesa van Notena. Kostimografkinja filma Tár Bina Daigeler rekla je da željela osmisliti kostime u koje nitko neće gledati. Umjesto toga, Lydia Tár postala je modna ikona.
Moda je moćan komunikacijski alat i svi će ga rado koristiti, pa i superbogati. Odjećom pokazujemo kojoj subkulturi i staležu pripadamo, a koristimo je i kako bismo se razlikovali od drugih. Kao i svaki jezik, onaj modni mora se naučiti. Ako ga ne naučite, vjerojatnije je da ćete pogriješiti ili poslati krivu poruku. Poklonici prikrivenog luksuza kupuju kvalitetnu, lijepu i rijetku odjeću, međutim ne onu koja vrišti da je skupa. Vrijednost tih komada prepoznat će samo oni koji govore jezik prikrivenog luksuza. Drugim riječima - ‘ko zna, zna.
Kako je nedavno ustvrdila modna kritičarka The New York Timesa Vanessa Friedman, odjeća koja se mogla vidjeti na nedavno održanim modnim revijama u Milanu i drugdje više je šaputala, a manje urlala. Tkanine od kojih je sašivena bile su luksuzne, a linije klasične. Modni će je insajderi odmah prepoznati kao vrijednu. Oni koji trče za trendovima i kupuju samo ono što im kojekakvi utjecajnici prodaju neće je ni primijetiti. Modna marka Max Mara svojoj je kolekciji zbog dominacije nijansi smeđe nadjenula ime - devokracija.
Britansko izdanje modnog časopisa Vogue prikriveni luksuz vidi kao sinonim za uzvišene osnovne komade. Kako to obično biva, korisnici društvene mreže TikTok svojim pratiteljima pokazuju kako da za malo novaca glume prikriveni luksuz.
Smatra se da se ovaj trend proširio jer razmetljiva moda nije u skladu s ekonomskim nedaćama s kojima se mnogi susreću. Suprotno uvriježenom mišljenju, moda uvijek jednim okom gleda na društvo i reagira na promjene u njemu. U trenutku kada neki nemaju struje i za grijanje, oglašavanje bogatstva djeluje neprimjereno, pa čak i uvredljivo.
Navodi se i da je trend prikrivenog luksuza reakcija na pandemijsku modu - trenirke, tajice i udobne majice. Čim smo napustili karantene, vratila nam se potreba za formalnijom odjećom. Zato je danas na ulicama manje ulične mode i sportske odjeće, a više krojenih komada. Uz to, mladi su u modu vratili minimalizam koji je bio jedna od dominantnih modnih struja tijekom 1990-ih, dekade koja se pokazala kao nepresušan izvor inspiracije. Prikriveni luksuz i minimalizam 1990-ih trendovi su koji se izvrsno nadopunjuju, a serije i Nasljeđe i Industrija tim estetikama samo daju na snazi i značaju.
Je li prikriveni luksuz nešto čemu se može i treba težiti? Ipak se malo čiji bankovni račun može mjeriti s onim Shiv Roy iz Nasljeđa. Prikriveni se luksuz može interpretirati i kao povratak osnovama i kupovanju manje kvalitetnijih komada koji će dulje trajati. Iako se to gigantima brze mode poput decentne Zare i vulgarne Fashionnove neće svidjeti, trošenje više novca na manje odjeće svakako je poželjnije od kupovanja brda bezveznih hlača i majica koje će se deformirati i propasti nakon par nošenja.
Modni i kulturni konzultant Sean Monahan kaže da se britanski kralj Charles, htio on to ili ne, prometnuo u modnu ikonu. "Rekao sam to u šali svojim prijateljima, međutim on cijelo vrijeme nosi istu odjeću. Kaputi su mu iz 1950-ih i 1960-ih godina. Ako se želite odijevati održivo, ugledajte se na njega", rekao je Monahan.
Premda bi prikriveni luksuz trebalo prigrliti, Monahan nije siguran da će on promijeniti potrošačke navike. "Čini se da su ljudi za njega zainteresiran samo zato što misle da se radi o još jednom trendu", rekao je Monahan. Što se tiče prepoznatljivih logotipova koji dominiraju odjećom, Monahan kaže da je samo pitanje vremena kada će nas ponovno okružiti. "Sve to nalikuje na njihalo. Nešto prvo odbacimo pa se to nešto u sljedećem ciklusu vrati", dodao je modni konzultant.
Unatoč tome što trendovi idu u krug i što će ovo što imate na sebi dok čitate ovaj tekst za 10 godina ponovno biti hit, superbogati će se nastaviti odijevati kao superbogati. Ako vas pozovu na svoju rođendansku zabavu, nemojte pogriješiti poput Bridget.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....