Ako njemački dužnosnici ne pronađu način da spriječe pretvaranje relikvije Hladnog rata u žrtvu geopolitičkih previranja, prijestolnica Berlin uskoro bi mogla ostati bez nafte, piše Bloomberg.
Njemačka rafinerija na poljskoj granici, koja opskrbljuje zračnu luku u Berlinu mlaznim gorivom, a vozila u regiji benzinom, našla se u središtu sukoba Europske unije s Moskvom zbog rata u Ukrajini.
Zbog plana da se do kraja godine zabrani uvoz ruske nafte, opskrba golemog postrojenja u gradiću Schwedt u pokrajini Brandenburg mogla bi biti obustavljena. Rezultat bi bio potpuna paraliza Berlina i većeg dijela istočne Njemačke.
Rafinerija PCK izravno je povezana s cjevovodom koji crpi rusku naftu s druge strane planinskog lanca Ural. Budući da je postrojenje daleko od velike luke, ne postoji jednostavna alternativa, a situaciju još više komplicira činjenica da pogonom upravlja naftni div Rosneft.
Bloomberg ističe da od Berlina do Baltičke obale u Njemačkoj i dijelova zapadne Poljske, 'praktički svaki avion, policijski automobil, vatrogasna vozila i kola Hitne pomoći' za pogon koristi gorivo iz Schwedta. Zatvaranje rafinerije bilo bi ravno katastrofi, upozorila je Annekathrin Hoppe, gradonačelnica Schwedta koji leži na rijeci Odri te u kojemu živi 34.000 stanovnika.
Postrojenje se nalazi na području dvostruko većem od njujorškog Central Parka, a izgrađeno je 1960-tih godina kako bi se 'učvrstilo' oslanjanje nekadašnje Istočne Njemačke na Sovjetski Savez.
Tri desetljeća nakon pada Berlinskog zida te su veze još uvijek snažne.
U nastojanjima da podrži naftni embargo EU-a, vlada kancelara Olafa Scholza razmatra uvođenje nekih teških odluka, pa čak i o preuzimanju kontrole nad rafinerijom kao što je to učinila s podružnicom Gazproma. No promjena vlasništva ne bi riješila glavno pitanje - kako i gdje naći zamjenu za 12 milijuna tona sirove nafte koja godišnje stiže u rafineriju preko naftovoda Družba (prijateljstvo na ruskom jeziku).
- Rafinerija nije konfigurirana za ništa drugo osim za rusku sirovu naftu s visokim udjelom sumpora, rekao je Ben Van Beurden, glavni izvršni direktor naftne kompanije Shell, koji je manjinski vlasnik PCK. U rafineriji su odbili komentirati ovu priču.
Njemački ministar gospodarstva Robert Habeck posjetio je Schwedt prošloga tjedna kako bi razgovarao o budućnosti rafinerije. Dočekalo ga je stotine zabrinutih zaposlenika koji su željeli čuti što ima za reći. Habeck se popeo na stol kako bi što bolje prenio poruku o tome što vlada radi na tome da osigura nastavak poslovnih procesa u slučaju da bude zabranjen uvoz ruske nafte.
- Trebamo vašu proizvodnju, vaš rad kako bismo osigurali opskrbu Njemačke. Ne želim vas smatrati budalama i govoriti kako će sve biti u redu, rekao je zaposlenicima rafinerije upozoravajući da će vjerojatno dolaziti do poremećaja u opskrbi.
Naime, njemačke vlasti pokušavaju iznaći opcije i utvrditi može li se cjevovod koji povezuje Schwedt s lukom Rostock na Baltiku koristiti za transport nafte koje se isporučuje tankerom.
No relativno mala veličina cjevovoda znači da može pokriti oko 60% uobičajene količine. Kako bi se povećala opskrba, raspravlja se o planovima za povećanje tlaka crpke te modernizaciju infrastrukture, tvrde dužnosnici upoznati s planovima.
Druga bi opcija bila da tankeri pristanu u Gdanjsk u Poljskoj i da naftu šalju kroz cjevovod koji je povezan s Družbom. Za to bi bila potrebna pomoć Varšave, koja ima svoje probleme s opskrbom dok je tijeku postupno odbacivanje ruskih energenata.
Poljska ministrica za klimatske promjene Anna Moskva rekla je da vlada, koja već pomaže u opskrbi još jedne njemačke rafinerije u Leuni, želi izbaciti Rosneft iz vlasništva PCK-a.
- Radimo s njemačkom stranom na novom zajedničkom modelu upravljanja rafinerijama koji bi bio optimalan i za poljsko i za njemačko društvo. Mogu vas uvjeriti da je to poslovni model, da se ne radi o dobročinstvu, rekla je.
Stanovnici Schwedta, koji se može pohvaliti crkvom iz 13. stoljeća, sa skepsom gledaju na mogućnost da se stara infrastruktura uspješno preusmjeri za nešto više od šest mjeseci,
- Imali smo nekoliko kriza s Rusijom otkako je tvornica izgrađena, ali one nisu nikada utjecale na opskrbu, rekao je Gundolf Schuelke, šef regionalne industrijske i trgovačke komore.
- Ovaj sukob je bez presedana zbog velikog opsega i sankcija, a dakako i uzvratnih sankcija, rekao je.
Berlin je već osjetio što to znači ostati bez ruske nafte. Prije tri godine utvrđeno je da su zalihe Družbe onečišćene. U roku od samo nekoliko tjedana zalihe su presušile i trebalo je osigurati Berlinu hitne isporuke lož ulja, dizela i benzina iz Hamburga.
U tom slučaju problem je bio kratkog vijeka. Sada je u tijeku strukturalna promjena, a PCK nije učinio puno da se pripremi na razdoblje kada neće imati pristup jeftinoj ruskoj sirovoj nafti ili na kraj ere fosilnih goriva.
Dugoročno gledano, gradski dužnosnici nastoje transformirati ne samo rafineriju već i lokalno gospodarstvo stvaranjem 'inovacijskog kampusa za privlačenje startupa i održivih industrijskih tvrtki'.
Bio-Lutions International iz Hamburga postavlja tvornicu koja će slamu i stabljike rajčice pretvarati u alternativu za plastičnu ambalažu. Kompanija Verbio Vereinigte BioEnergie AG iz Leipziga već proizvodi biodizel, bioetanol i biometan na lokaciji PCK-a i dijeli svoju infrastrukturu za cjevovod, željeznicu i preradu.
Međutim, svi ti napori ne mogu biti trenutačna zamjena za rafineriju, koja zapošljava oko 1.200 ljudi i osigurava barem još toliko radnih mjesta kod lokalnih partnera. Također, toplina koju generira postrojenje grije 80% domova u Schwedtu tijekom zime.
- Ako PCK zaustavi proizvodnju, neće biti goriva u istočnoj Njemačkoj niti u Berlinu. Cijela regija će umrijeti, zlokobno je prošloga tjedna upozorio Claus Sauter, glavni izvršni direktor Verbija.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....