Kompanija Uber pristala je službeno priznati sindikat GMB koji predstavlja 70.000 Uberovih vozača u Ujedinjenoj Kraljevini. Ovaj potez neki nazivaju "povijesnim". Naime, to je prvi put da je Uber priznao sindikat koji predstavlja njihove radnike bilo gdje u svijetu. Očekuje se da je to prvi korak do boljeg položaja njihovih radnika jer će odsad imati bolju poziciju za pregovore sa svojim poslodavcem.
Kompanija koja je u biznisu taksiranja, ali čiji vozači nisu klasični taksisti, objavila je da je to učinila želeći dati vozačima još jači glas unutar tvrtke.
Međutim, smatra se da je prije svega riječ o pokazatelju da se stvari unutar tzv. gig ekonomije mijenjaju nakon što su kompanije iz tog specifičnog sektora godinama tvrdile da "tradicionalna radnička prava" ne idu ruku pod ruku s fleksibilnim radom.
Preokret je omogućila odluka Vrhovnog suda otprije tri mjeseca u kojoj stoji da Uber nije u pravu kad svoje vozače klasificira kao samostalne kontraktore koji ne zaslužuju osnovna prava zaposlenika. Uber je nakon te presude u ožujku objavio da će vozače u UK klasificirati kao "radnike" koji imaju pravo na minimalnu nadnicu, plaćen godišnji odmor i pristup mirovinskom sustavu. Slične kompanije, Bolt i Ola, nisu slijedile taj primjer, piše Times.
Predstavnici sindikata GMB moći će regrutirati članove iz Uberova centra za korisničku podršku, a moći će predstavljati vozače koji su otpušteni iz kompanije. Sindikat će se s Uberovim direktorima sastajati svaka tri mjeseca kako bi raspravljali o problemima vozača i osigurali sigurnost radnika dok koriste aplikaciju.
GMB je time ostvario značajnu pobjedu. Riječ je o sindikatu koji pripada najvećim Uberovim kritičarima. Sindikat je prošle godine optužio kompaniju da se ponaša kao da "smo u dobu Charlesa Dickensa" i da mjere koje promiče ne pripadaju današnjem svijetu zaposlenja.
Jamie Heywood, direktor Ubera za Sjevernu i istočnu Europu, rekao da se Uber slaže s GMB-om u tome da vozači moraju biti na prvom mjestu.
Zaštita radnika
- Možda ne izgledamo kao očiti saveznici, ali u tome smo se uvijek slagali. Sklopili smo važan sporazum kako bismo poboljšali zaštitu radnika. Ovaj povijesni dogovor znači da će Uber prvi u industriji osigurati da vozači imaju sindikalnog predstavnika - rekao je Heywood.
Uber trenutačno pokušava pojačati broj svojih vozača. Do kraja godine nadaju se da će okupiti 90.000 vozača u Ujedinjenoj Kraljevini kako bi odgovorili na pojačanu potražnju koja se očekuje nakon što se ukinu restrikcijske mjere vezane za pandemiju.
Uber se zasigurno nada na taj način, beneficijama, privući nove ljude, koje će odsad klasificirati kao radnike, a u odnosu na konkurenciju, bolja je opcija kao poslodavac.
Radni uvjeti
Mick Rix, dužnosnik iz GMB-a, istaknuo je da je dogovor golem korak naprijed prema pravednijim radnim uvjetima za milijune ljudi. "Ovo je povijest" poručio je Rix. Naime, radnici Ubera godinama se žale na radne uvjete u Uberu i sličnim kompanijama novog doba.
Nakon što je britanski Vrhovni sud 2016. godine donio presudu u korist tužitelja Ubera, bilo je sudskih tužbi i u drugim zemaljama. Sud u Francuskoj priznao je pravo vozaču Ubera da ga se smatra zaposlenikom, a Europska unija zbog velikih kritika na račun "iskorištavačkih gig ekonomija" razmatra nova pravila kako bi zaštitila radnike u tim industrijama. Slična bitka odvija se i preko bare, u domovini Ubera i sličnih tvrtki.
No, čini se da je administracija predsjednika Joea Bidena sklona radničkim pravima "kontraktora", kako Uber u Americi zove i smatra osobe koje ondje voze za Uber.
Bidenov ministar rada Marty Walsh poručio je kako smatra da bi zaposlene trebalo smatrati radnicima i trebali bi imati radnička prava. To bi značilo veće troškove za poslodavce
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....