PRIPREME ZA INVAZIJU

Turistička prijestolnica u iščekivanju Putinovih amfibija: ‘Ako padnemo, Ukrajina je ekonomski mrtva‘

Analitičari smatraju kako je zauzimanje Hersona bila uvertira u jake napade na strateški važnu crnomorsku luku

Pripreme za invaziju u Odesi

 Afp, Profimedia

Vojni analitičari diljem svijeta predviđaju da je idući logičan potez ruskog predsjednika Vladimira Putina da pokuša zauzeti crnomorsku luku Odesa, što bi mu dalo brojne strateške prednosti, uključujući blokadu ukrajinske ekonomije.

General sir Richard Barrons, bivši britanski visoki vojni dužnosnik koji od početka invazije analizira događaje u Ukrajini, smatra kako bi za Ukrajinu gubitak Odese bio kao da Velika Britanija izgubi stratešku luku Dover.

image

Blokade na ulicama Odese

Gilles Bader/Zuma Press/Profimedia
image

Vreće pijeska na plažama

Gilles Bader/Zuma Press/Profimedia

Zapadne obavještajne službe još od početka siječnja ukazuju na to da bi Putin mogao krenuti prema Odesi i na taj način "odrezati" Ukrajinu od crnomorskih ekonomskih tokova. Bila bi to velika strateška pobjeda Rusije, ali i bolan poraz za Ukrajinu.

Ruske operacije na jugu dosad su se koncentrirale na manju, ali vrlo važnu luku u Hersonu, gradu od oko 300.000 stanovnika na obali Dnjepra, nedaleko ušća te rijeke u Crno More. Herson je pod ruskom kontrolom i sada je moguće uspostaviti opskrbne lance, naročito opskrbu vodom, prema anektiranom Krimu. Još je jedna luka izuzetno važna za povezivanje Krima i, zapravo, cijelog okupiranog teritorija, a to je Mariuopolj, za kojeg se trenutno vode teške bitke. U potpunom je okruženju te pod stalnim granatiranjem.

image

Pripreme za invaziju

Gilles Bader/Zuma Press/Profimedia
image

Prazne ulice inače živahnog grada

Gilles Bader/Zuma Press/Profimedia

The Times piše kako bi se bitke sada mogle premjestiti na zapadne predjele. U smjeru Odese tako su zabilježena kretanja najmanje sedam moćnih ruskih vojnih brodova.

- Odesa je glavna nagrada. Prema dosadašnjem kretanju ruskih snaga, očigledno je da žele prema Zapadu, a najvjerojatnija je mogućnost iskrcavanja amfibijskih vozila u Odesi. Operacija spajanja s ostatkom teritorija tada bi potrajala svega nekoliko dana - kaže Barrons.

image

Vojni brodovi na horizontu

Gilles Bader/Zuma Press/Profimedia

List ističe kako je Odesa treći najveći grad u Ukrajini, a do rata bila je popularno turističko odredište, no sada je od strateške vojne važnosti. No, ne samo od vojne, već i od ekonomske, jer preko tamošnje se luke obavlja većina izvoza ukrajinskih poljoprivrednih dobara kao i ruda i minerala. Ukrajina je vrlo bogata mineralnim dobrima, a njihov se promet dosad odvijao uglavnom morskim putevima, što Rusija očito želi osujetiti kako bi dodatno oslabjela ukrajinsku ekonomsku poziciju.

image

Ljudi se pripremaju za udar

Gilles Bader/Zuma Press/Profimedia

Stoga bi jedini pravac izvoza žitarica i druge robe prema zemljama Europske unije bio putem ceste ili željeznice. Čak je i najvećem laiku jasno da je to skupo, neučinkovito i opasno. A kada se uzme u obzir da se preko Odese dosad odvijalo više od 70 posto ukrajinskog izvoza, jasno je da bi Rusija zauzimanjem luke presjekla jednu od najvažnijih ekonomskih arterija zemlje.

image

Odesa se sprema za udar

Gilles Bader/Zuma Press/Profimedia

Britanski istraživač dr. Sidhart Kaushal kaže da bi to Ukrajinu stavilo u krajnje nepovoljni položaj. Konteksta radi, Odesa je sa svojom okolicom veličine Belgije i čini više od pet posto ukupnog teritorija ove najveće europske zemlje. Regija je jedan od najvećih proizvođača žitarica u Ukrajini, a brojne zemlje poput Libanona i Jemena ovisne su o njihovom izvozu hrane. Kaushal smatra kako je pad Hersona bio "simbolički važan", jer je prvi veliki ukrajinski grad koji je pao u ruke Rusa, no ističe i kako ga Ukrajinci nisu naročito snažno branili, očito svjesni da ih čekaju teže i krvavije bitke, piše Times.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 06:30