NOVA TEZA NOVINARKE

Što se zapravo dogodilo nestalom malezijskom Boeingu: ‘Ma, kakav Indijski ocean! Tražilo se na krivom mjestu‘

Istraživačka novinarka Florence de Changy u novoj knjizi piše da su ‘dokazi ignorirani, odbačeni, negirani ili jednostavno izbrisani‘
Prizor potrage za nestalim avionom
 Hoang Dinh Nam/AFP

Sedam godina nakon nestanka aviona Malaysia Airlinesa, francuska istraživačka novinarka Florence de Changy (53) u svojoj novoj knjizi otkriva ono što mnogi zovu najvećim misterijem u povijesti zrakoplovstva.

Podsjetimo, 8. ožujka 2014. godine, avion na letu MH370 poletio je iz međunarodne zračne luke Kuala Lumpur prema Pekingu. U Boeingu 777 bili su dva pilota, 10 stjuardesa i 227 putnika 14 različitih nacionalnosti. U 01:19 sati, dok je napuštao malezijski zračni prostor i prelazio u Vijetnam, kapetan Zaharie Ahmad Shah izgovorio je posljednje riječi koje su se čule s leta: "Laku noć, malezijski 370". Prema uobičajenoj proceduri, avion je tad trebao prijaviti svoju prisutnost vijetnamskoj kontroli zračnog prometa, ali taj poziv nikad nije stigao - minutu kasnije prekinuta je veza s kontrolorima i letjelica je jednostavno nestala, piše The Telegraph.

Zrakoplov nije uputio poziv u pomoć niti je pokazivao znakove nevolje. Noć je bila vedra, uvjeti letenja dobri, a regija kroz koju je avion letio pod strogim je nadzorom satelita te puna civilnih i vojnih radarskih stanica. Ipak, sedam godina kasnije, njegova sudbina ostaje nepoznata.

Brojni brodovi i avioni danima su pretraživali Južno kinesko more ne bi li pronašli tragove nestalog aviona. A onda je 15. ožujka Najib Razak, tadašnji malezijski premijer, rekao kako se vjeruje da je "Boeing 777 iznenada promijenio kurs nakon ulaska u vijetnamski zračni prostor". Iznio je i teoriju prema kojoj je takva radnja "bila izvedena zbog namjernog djelovanja nekoga u avionu".

A prema službenom narativu, malezijski vojni radar primijetio je avion koji se strmo penjao i spuštao dok je letio preko Malajskog poluotoka, skretao prema Malajskom tjesnacu pa zatim zaokružio sjevernim vrhom Sumatre do Indijskog oceana.

image
Manan VATSYAYANA/AFP

Inmarsat, satelitska telekomunikacijska tvrtka, nakon toga uspjela je prikupiti povremene elektroničke impulse iz zrakoplova. Iz tih signala znanstvenici su izračunali da je MH370 letio možda šest sati prema jugu, nakon što je zaokružio oko Sumatre, a prije nego što se srušio u more, vjerojatno zbog nedostatka goriva.

Ova verzija priče godinu dana poslije opet je postala aktualna - tad su, naime, na plažama južne Afrike i otoka Réunion s druge strane Indijskog oceana pronađene krhotine za koje se vjeruje da pripadaju upravo nestalom avionu Malaysia Airlinesa.

Inmarsatovi izračuni pokrenuli su najskuplju pretragu u povijesti zrakoplovstva. Trajala je skoro tri godine i stajala više od 100 milijuna funti, ali nije pronađeno - ništa - osim nekoliko olupina brodova iz 19. stoljeća.

Podvodna potraga prekinuta je 2017., a godinu dana kasnije stiglo je i konačno izvješće službenog istražnog tima, koji se sastojao od stručnjaka iz Malezije, Australije, SAD-a, Kine, Velike Britanije, Indonezije, Singapura i Francuske, no niti oni nisu mogli objasniti nestanak MH370, premda nisu isključili niti mogućnost "nezakonitog miješanja treće strane".

Zbog nedostatka čvrstih činjenica, pojavljivalo se sve više bizarnih teorija zavjere - da je avion nestao u crnoj rupi, da su ga oteli izvanzemaljci ili teroristi, da se nalazi u Somaliji, Kazahstanu ili Sjevernoj Koreji, da je namjerno uništen kako bi se likvidirali svjedoci operacije uzimanja organa koju je vodio sin najvišeg kineskog dužnosnika... Vodeću teoriju poticao je bivši australski premijer Tony Abbott, za čijeg mandata je MH370 i nestao, a prema njoj je pilot počinio samoubojstvo i namjerno srušio avion u more.

Florence de Changy, koja je dva desetljeća novinarski pokrivala jugoistočnu Aziju za Le Monde i Radio France, tri godine živjela u Maleziji, a sada radi u Hong Kongu, na prvu godišnjicu nestanka aviona napisala je dugačak članak u kojem je bila vrlo skeptična prema službenom izvješću. U svojoj prvoj knjizi objavljenoj 2016. oprezno je sugerirala da izgubljeni avion možda uopće nije u Indijskom oceanu, već u Južnokineskom moru, gdje se prvotno i pretpostavljalo da se srušio. A upravo je njezina knjiga potaknula ljude da joj se počnu javljati s novim informacijama.

Novinarka je od tad, tragajući za istinom, posjetila najmanje 15 zemalja na četiri kontinenta. Intervjuirala je stotine ljudi, od ribara na Maldivima koji su tvrdili da su vidjeli kako ogroman zrakoplov nestaje nad njihovim otokom, do bivšeg časnika kineske vojske koji je, baš poput nje, sumnjao u službeni narativ.

- Njihove tvrdnje vrijeđaju ljudsku inteligenciju. To je stvarno ludo. Nema smisla reći svijetu da smo izgubili trag o Boeingu 777! Ako kao novinarka ne reagiram na to, onda slobodno mogu ići prodavati čarape ili kravate - izjavila je de Changy.

Prva i nedvosmislena tvrdnja u njezinoj novoj knjizi "The Act of Disappearing Act", koja izlazi sljedeći tjedan, jest da se MH370 doista srušio u Južnokinesko more, kako se prvo sumnjalo, a ne tisućama kilometara dalje u Indijskom oceanu.

Novinarka ukazuje i na jasan nedostatak jedne radarske slike koja bi sa sigurnošću pokazala da je zrakoplov krenuo prema zapadu pa onda prema jugu - takve radarske slike nema, iako su se u blizini njegove navodne rute odvijale dvije velike vojne vježbe. U svojoj knjizi također sugerira da je nekoliko postojećih slika moglo biti s drugih aviona.

- Nitko, niti jedna osoba, ni radar, ni brod, ni satelit, ni vojna baza, ni drugi avion - nitko nije vidio MH370 iznad južnog Indijskog oceana - piše de Changy. A što se tiče spornih elektroničkih impulsa, prema kojima je avion nastavio letjeti još satima, ona sugerira da su ih možda generirali na neki drugi način, možda neki drugi avioni.

De Changy potom iznosi i dokaze koji podupiru njezinu tvrdnju da je avion pao u Južnokinesko more - spominje, između ostaloga, i kineske medije koji su izvještavali o S.O.S. poruci pilota u 02:43 h, u kojoj je zatražio hitno slijetanje jer se "njegov avion raspadao"; tu su i kineske satelitske snimke, kako ona tvrdi, očiglednih ostataka aviona u moru, kao i dvije velike naftne mrlje navodno uočene u blizini vijetnamske obale.

image
EyePress Newswire/FL Wong/AFP

- Dokazi su ignorirani, odbačeni, negirani ili jednostavno izbrisani - tvrdi ova istraživačka novinarka. Južnokineske satelitske slike visoke rezolucije koje su mogle identificirati plutajuće krhotine kasnije su misteriozno nestale, a transkripti između MH370 i malezijske kontrole zračnog prometa tijekom 42 minute leta nikad nisu niti objavljeni.

No trojica zrakoplovnih stručnjaka koji su pratili ovaj slučaj ne vjeruju Florence de Changy koja tvrdi da je MH370 završio u Južnokineskom moru.

- To je prilično izmišljeno - kaže bivši visoki britanski vladin dužnosnik koji je htio ostati anoniman.

- Ma, to su gluposti. Znamo gdje je zrakoplov pao - dodaje Duncan Steel, neovisni znanstvenik, inženjer i matematičar koji je svojedobno također pokušavao riješiti misterij, ali ipak nije rekao gdje je avion za koji tvrdi da 'znamo' gdje je pao. David McMillan, bivši predsjedatelj globalne Zaklade za sigurnost letenja, smatra kako ipak postoji određeni prostor za sumnju s obzirom na nedostatak čvrstih činjenica, dok su rođaci žrtava također prilično skeptični što se tiče informacija kojima raspolaže francuska istraživačka novinarka.

De Changy postavlja i sljedeće pitanje - zašto bi itko želio prikriti činjenicu da se MH370 srušio u Južnokinesko more, ako se to doista i dogodilo? A upravo na to pokušava i odgovoriti u posljednjem poglavlju svoje nove knjige. Ona, naime, vjeruje da je zrakoplov - oboren. I nastavlja skicirati svoj hipotetski scenarij za koji, unatoč nekim "rupama", vjeruje da je 80 posto točan.

- MH370 je nosio ukradenu tehnologiju, možda neki moćni špijunski uređaj, a SAD su morale zaustaviti taj teret kako on ne bi stigao do Kine. Poslali su dva AWACS zrakoplova koji su trebali zaustaviti komunikacijski sustav MH370, a onda su prisilili zrakoplov da sleti na obližnji vojni aerodrom, gdje bi sporan teret mogao biti uklonjen. No kad je kapetan Zaharie Ahmad Shah odbio sletjeti, Amerikanci su oborili avion prije nego što je on ušao u kineski zračni prostor.

- Obaranje je moglo biti pogreška, no može biti i krajnje sredstvo zaustavljanja zrakoplova i njegova tereta, sve samo da on ne padne u ruke Kine - piše u knjizi de Changy te tvrdi kako su SAD i Kina imale očite razloge za skrivanje istine.

- Moj scenarij, iako hipotetičan, temelji se na skupu čvrstih tragova. Sve druge priče podmetnute su kako bi se promovirao službeni narativ ovog misterija - zaključuje ona, a donosi Daily Telegraph.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. studeni 2024 20:43